نرخ فرونشست در محدوده تخت جمشید به ۱۷ سانتیمتر رسید. رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نسبت به تخریب تعداد زیادی از آثار تاریخی و بناهای ارزشمند در اثر فرونشست زمین هشدار داد. منطقه مرودشت استان فارس، رکورددار فرونشست زمین در استان فارس است که آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم […]

نرخ فرونشست در محدوده تخت جمشید به ۱۷ سانتیمتر رسید.

رئیس بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نسبت به تخریب تعداد زیادی از آثار تاریخی و بناهای ارزشمند در اثر فرونشست زمین هشدار داد.

منطقه مرودشت استان فارس، رکورددار فرونشست زمین در استان فارس است که آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم در این محدوده قرار دارند. علی بیت اللهی در گفت و گو با ایلنا، این وضعیت را حاصل برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی دانست و گفت: در حالی که ۵۰ سال گذشته در مرودشت با حفر چاه ۳۰ متری به آب می رسیدند، امروز با حفر چاهی به عمق ۱۲۰ متری هم به آب نمی رسند و در طول این سال ها با برداشت های بی رویه آب وضعیت فرونشست در این منطقه بحرانی شده است.

او نسبت به ایجاد شکاف های عمیق در تخت جمشید هشدار داد و گفت: متاسفانه در بازدیدها، شکاف های فرونشستی در محوطه تخت جمشید کاملا مشخص و واضح هستند که روز به روز شدیدتر می شوند. درحال حاضر این شکاف ها به مجرای نفوذ آب تبدیل می شوند و تونل های زیرسطحی را ایجاد می کنند و در نهایت به فروریزش سطحی زمین منجر می شوند. در نقش رستم هم دقیقا در مجاورت و نزدیکی صخره های سنگی و نقش نگارهای سنگی ارزشمند، شکاف عمیق و عجیب طولی با عمق چشمی ۶ متر و با عرض نیم متری وجود دارد که بسیار خطرساز است.

بیت اللهی، از وضعیت مشابه و خطرناک در نقش جهان در استان اصفهان خبر داد و گفت: نرخ فرونشست در میدان نقش جهان به حدود ۵ سانتیمتر در سال رسیده است. متاسفانه از آنجایی که این آثار تاریخی خشتی و بنایی هستند و مصالح ساختمانی بهم پیوسته ندارند، با کوچک ترین آسیبی دچار ترک خوردگی می شوند. در اصفهان موضوع دیگری به غیر از حفر چاه، باعث تشدید فرونشست در استان شده که می توان به دائمی نبودن جریان آب زاینده رود اشاره کرد.