در حالی بنیاد مسکن از ساخت حدود ۶۸۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن شهری و روستایی خبر داده که ۹۶.۲ درصد متقاضیان این طرح در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت استان تهران رد درخواست شده‌اند.

بر اساس اعلام معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن حدود ۴۸۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در روستاها وارد فاز اجرایی شده است.

مجید جودی در این‌باره گفته است:‌ از ابتدای اجرا طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۴۸۸ هزار واحد مسکونی روستایی وارد فاز عملیاتی شده که از این میزان، ۲۴۰هزار واحد به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است.

وی یادآور شد:‌ سال گذشته در بخش روستایی نهضت ملی مسکن ۲۵۰ هزار واحد برای امضای قرارداد به بانک‌ها معرفی شدند که بانک‌ها تاکنون با ۱۰۵ هزار واحد قرارداد امضا کرده‌اند.

جودی در خصوص تخصیص زمین و شناسایی آن در روستاها گفت: تاکنون ۶۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها شناسایی، تملک شده و کارهای اداری آن در حال انجام است . حدود ۲۵۰ هزار قطعه در سامانه saman.mrud.ir بارگذاری شده و حدود ۸۰ هزار واحد زمین روستایی نیز به متقاضیان واگذار شده است.

از سوی دیگر بر اساس اظهارات معاون مسکن شهری بنیاد مسکن بیش از ۲۰۰ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است که با احتساب واحدهای روستایی حدود ۶۸۸ هزار واحد می شود.

این در حالی است که وضعیت شهرها و روستاهای پایتخت به لحاظ تامین زمین چندان مناسب نیست، ضمن این‌که بخش قابل توجهی از متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت تهران تایید نشده‌اند.

عطاالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن تهران با یادآوری این‌که بر اساس توافقنامه با وزارت راه و شهرسازی تا پایان دولت سیزدهم باید ۱۰ هزار قطعه زمین در استان تهران برای نهضت ملی مسکن واگذار شود، گفته بود:‌با توجه به این‌که ارزش زمین در تهران به‌شدت بالاست یک قطعه زمین به چند خانوار واگذار خواهد شد.

وی با بیان این‌که متولی ساخت نهضت ملی مسکن در شهرهای با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت بنیاد مسکن است، افزود: تاکنون برای نهضت ملی مسکن استان تهران (شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت) ۱۹۳ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۷۴۰۰ متقاضی (۳٫۸ درصد) تایید شده‌اند. در این راستا ساخت ۲۸۰۶ واحد در دماوند، نسیم‌شهر، اسلامشهر و … آغاز شده که با احتساب پروژه‌های نیمه تمام در مجموع ساخت ۵۷۲۸ واحد در دستور قرار کار قرار دارد.

وی با اشاره قیمت تمام شده ساخت مسکن روستایی استان تهران گفت: سال گذشته متوسط قیمت این واحدها ۹ میلیون تومان بود که امسال درصد تورم به آن اضافه می‌شود که عمدتاً متراژ این واحدها ۸۰ متر است.

  • منبع خبر : تسنیم