چرا و به چه دلیل علی آذری بعد از موفقیت در جام حذفی و راهیابی به مسابقات آسیایی به یک باره تصمیم به جدایی گرفت و عطای ماندن در فولاد را به لقایش بخشید ؟ همینطور سرنوشت نکونام به کجا خواهد انجامید ؟ جواد ماندنی است یا رفتنی؟

این ها سوالاتی است که سیاوش بختیاری زاده اولین کاپیتان فولاد به آن پاسخ می دهد:
در دو سال گذشته که علی آذری و نکونام در راس فولاد قرار داشتند متاسفانه شاهد آن بودیم که بیشترین بازیکنان غیر بومی ،جایگزین نفرات بومی شدند و این همه تغییر باعث شد تا فولادی که نام خوزستان را یدک می کشد اصالت خود را از دست داده و
با نفرات تازه و نسلی نو با کمترین تعداد بازیکن بومی،طی دو سال گذشته با کسب یک مقام چهارمی و یک رتبه ششمی لیک را به پایان برساند.
ابتدا از نوع فوتبال این تیم بگویم.
مدل فوتبال فولاد بسته و تقریبن تدافعی این تیم هیچ گاه مورد قبول طرفداران فولاد و خوزستان واقع نشد.
فولاد با این سبک بازی کمترین خطر را روی دروازه حریفان ایجاد می کرد که چنین سبکی با روح فوتبال خوزستانی در تضاد است و هواداران معترض آن بودند ،اما همین سبک بازی در پیکار حذفی به فولاد کمک کرد تا با یک بازی بسته و پرحوصله و با خوش اقبالی در ضربات پنالتی پیروز میدان شده و پس ۳۲ سال دستمان به جام قهرمانی برسد.
اما حالا با توجه به میانگین سنی بالا و بسته بودن پنجره نقل و انتقالات و همچنین حضور پر شمار بازیکنان غیر بومی که قرارداد یک ساله داشتند اگر بازیکنی قصد جدایی از این تیم را داشته باشد به طور حتم روی تیم آثار منفی به جا خواهد گذاشت.
بنابراین ،وقتی نکونام دو سال با این تیم همراه بوده و به همه ی چم و خم آن  آشناست ،بهتر است راه را با خود او ادامه داد و مناسب ترین گزینه خود اوست‌.
مقصر اصلی کیست و چه کسی و یا چه کسانی ،فولاد را به این روز انداخته اند؟
کدام مربی شهامت دارد در چنین شرایطی ،چنین تیمی را از نکو و همکارانش تحویل بگیرد؟
بهتر است گرشاسبی به  هر شکلی نکونام را حفظ کند.
در ضمن یاد آور می شوم زمانی که نکو نام این باشگاه عظیم را تحویل گرفت،به هواداران پرشور خوزستانی وعده داد تا در سال سوم ،شاهد شکوفایی فولاد باشیم.
الان سال سوم رسید ،این گوی و این میدان.
سوال بعدی ما از بختیاری زاده این است :قراردادهای نجومی را چگونه می بینید؟
تیمها از پس این مخارج و زیاده خواهی ها بر خواهند آمد؟
پاسخ می دهد:
شما اگر یک بار به یک قسمت از سریال گاندو توجه کنید به خیلی از جوابها خواهی رسید.در این سریال می بینیم که چگونه مدیران سیاسی و اقتصادی ما و به چه آسانی  فاسد می شوند .
مقصر اصلی امروز مشکلات جامعه انتخاب همین مدیران  بی سواد و نالایق است که دمار از روزگار مردم‌ براورده و چنین  بی محابا بیت المال را به آتش می کشند.
مقصر اصلی ،  مدیران گمنام و ناشناخته ای که وارد فوتبال می شوند و یک شبه ره صد ساله را طی کرده و از لحاظ شهرت هم ردیف رییس جمهور می شوند.
این افراد دون پایه توسط لابی های خاص و پر نفوذ وارد فوتبال شده و توسط همین لابی ها و عوامل فساد و بدون سواد کافی و آشنایی با فوتبال روز دنیا ،و تحت تاثیر دلالان و عوامل فشار قیمت های نجومی را پذیرفته ،تا چند صباحی بیش بر مسند قدرت تکیه زند تا بتواند به امتیازات فردی دست یابد.
وقتی بازیکنان درجه چندم با زور دلالان به مدیران ما تحمیل می شود و مدیر از کیسه ی دیگران می بخشد چرا قراداد  میلیاردی بسته نشود؟
فولاد مالک بزرگترین و مجهزترین و در عین حال به روز ترین آکادمی در آسیاست.
اصلن پرسیده اید که فلسفه ی وجودی آکادمی فولاد چیست؟
هدف غایی این آکادمی با توجه به سرمایه گذاری کلان،پشتوانه سازی برای رده های بالاتر است که متاسفانه این نیز رو به فراموشی نهاده.
چرا نبایستی از امثال کریم شریفی ها،عساکره ها،غیبی ها،منصوری ها،سواری ها و … که سالیان سال است که در زمین های خاکی و مدارس فوتبال عاشقانه کار می کنند به آنها میدان داده نمی شود؟
چرا دست رنج این عزیزان همه ساله باید نصیب سایر کشور شود و خوزستان وارد کننده باشد؟
در پایان از مربی سابق تیم های استقلال اهواز،نیرو و نفت مسجد سلیمان می پرسیم ‘برای بهبود این وضع نابسامان چه راهی را پیشنهاد می کنید؟
پاسخ می دهد:اگر به امثال من اجازه ورود به این فوتبال را نمی دهند به خاطر همین پیشنهادات است.کار را باید به کاردان سپرد.فوتبال را می بایست به فوتبالیست های با سواد و مدیر سپرد.
اگر بودجه ی تیم ها زیر نظر نهادی خاص قرار بگیرد و مدیران را مکلف نماییم تا در پایان هر فصل بیلان پس دهند ،جلوی بسیاری از ریخت و پاش ها گرفته می شد و این همه فساد به وجود نمی آمد.
در پایان اضافه کنم با توجه به شناختی که از گرشاسبی در زمان مدیریت وی در استان و همچنین پرسپولیس سراغ دارم بسیار امیدوار هستم که اتفاقات خوبی در باشگاه فولاد و خوزستان رقم بخورد .

  • نویسنده : غلام بختیار
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان