دکتر شریعتی با بیان اینکه، در این خصوص نظر حاکمیتی باید اعمال شود، افزود: تا زمانی که من استاندار خوزستان هستم، بر هرس درختان کنوکارپوس تاکید دارم و این تصمیم غیرقابل تغییر است.

  استاندار خوزستان با بیان اینکه کنوکارپوس عامل بیماری‌های تنفسی شهرندان در فصل پاییز است، گفت: در این خصوص نظر حاکمیتی باید اعمال شود. تا زمانی که من استاندار خوزستان هستم، بر هرس درختان کنوکارپوس تاکید دارم و این تصمیم غیرقابل تغییر است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز (۶ آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات آب و فاضلاب خوزستان بر کسی پوشیده نیست. با توجه به مسطح بودن و شرایط استان خوزستان، هزینه کار هم بیشتر است. حتی انتقال فاضلاب پرهزینه‌تر از استان‌های دیگر است.
وی افزود: در اهواز حداقل ۱۸۰ ایستگاه پمپاژ نیاز داریم که طبق برآورد انجام شده به این منظور ۴۰ میلیون یورو اعتبار مورد نیاز است.
استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر احداث تصفیه‌خانه شرق اهواز به پایان رسیده است اما ایجاد سیستم کُلُکتور برای اینکه فاضلاب‌های مناطق را جمع‌آوری و به تصفیه‌خانه منتقل کند، همزمان با اجرای این پروژه انجام نشده است.
شریعتی با بیان اینکه ۹۰ درصد فاضلاب شرق اهواز به تصفیه‌خانه این محدوده منتقل خواهد شد، ادامه داد: در این راستا سازمان برنامه مجوز اجرای پروژه کلکتور را صادر کرده است اما تاکنون سرمایه‌گذاری پیدا نشده است با این وجود، سیستم موقتی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان طراحی شده و در حال اجرا است. مقرر شده است که ظرف دو ماه آینده این پروژه بتواند حدود ۸۰ هزار مترمکعب بر ثانیه از فاضلاب را به تصفیه‌خانه شرق اهواز منتقل کند و ظرفیت آن تا خردادماه آینده به ۱۰۰ هزار مترمکعب در ثانیه برسد.
استاندار خوزستان بیان کرد: با تصفیه این میزان فاضلاب می‌توانیم آب ماحصل آن را برای کشاورزی، صنعت و محیط زیست استفاده کنیم و همچنین از ورود فاضلاب در شرق اهواز به رودخانه کارون جلوگیری کنیم.
وی افزود: در غرب اهواز تصفیه‌خانه‌ قدیمی با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب بر ثانیه وجود دارد و عملکرد چندانی ندارد. برای احداث تصفیه‌خانه جدید غرب اهواز نیز پیگیری‌های لازم انجام شده است و در آینده‌ای نزدیک عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.
استاندار خوزستان بیان کرد: با اجرای این پروژه‌ها تنها مشکل ما در اهواز در زمینه ایستگاه‌های پمپاژ است که اگر این مشکل حل شود، تقریبا مشکل فاضلاب اهواز حل می‌شود.
وی بیان کرد: وضعیت خاک خوزستان آبرفتی و ریزشی است و دوام و قوام ندارد و این مساله موجب می‌شود هزینه کار افزایش یابد و پیمانکاران در این منطقه کار نمی‌کنند. کار کردن در خوزستان به علت وضعیت خاک آن، کمی سخت است و مرتب با ریزش خطوط مواجه می‌شویم. همچنین یک سری خطوط قدیمی هستند. سیستم انتقال فاضلاب در خوزستان وجود دارد که به دوره پهلوی اول برمی‌گردد با این وجود مشکل خاصی ندارد. این نقاط باید اصلاح شوند اما جزو اولویت نخست ما نیستند.
شریعتی بیان کرد: پس از احداث تصفیه‌خانه غرب اهواز، اولویت ما احداث ایستگاه‌های پمپاژ و کلکتور خواهد بود تا مساله فاضلاب حل شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: پنج تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر در شادگان، آبادان، بندرامام، ماهشهر و خرمشهر در حال احداث هستند که کار تصفیه‌خانه فاضلاب شادگان امسال به اتمام می‌رسد و تلاش خواهیم کرد تصفیه‌خانه فاضلاب آبادان نیز در پایان سال جاری به پایان برسد. همچنین اجرای سه تصفیه‌خانه دیگر در نیمه نخست سال آینده به پایان خواهد رسید.
شریعتی ادامه داد: تصفیه‌خانه فاضلاب پنج شهر دیگر شامل اندیمشک، بهبهان، ایذه، بستان و شوش نیز در دست برنامه‌ریزی است که اگر این کار انجام شود، در واقع در ۱۷ تا ۱۸ شهر اصلی خوزستان، سیستم فاضلاب تکمیل خواهد شد.
استاندار خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل خوزستان آب و فاضلاب است و باید به این موضوع و سلامت مردم اهتمام بورزیم. در سال ۹۶، دولت در این زمینه مصوبه‌ای برای خوزستان داشت که بند نخست آن در خصوص حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان بوده است و در این زمینه اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده، اما کافی نبوده است.
وی با اشاره به بحران تنفسی در فصل پاییز بیان کرد: به اندازه کافی در این زمینه بحث شده و تصمیم‌های لازم اخذ شده است. اینکه مرتبا به نقطه اول برگردیم، تنها گم کردن مساله است.
شریعتی ادامه داد: در شورای سلامت، عامل تنگی نفس شهروندان در فصل پاییز، کنوکارپوس مشخص شده و در این راستا تصمیم گرفته شده است که کنوکارپوس هرس شود. مرجع علمی و تخصصی این مساله، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط زیست است و اینکه هر دستگاه بخواهد دستگاه دیگری را زیر سوال ببرد، درست نیست.
استاندار خوزستان عنوان کرد: شهرداری مکلف به هرس درختان کنوکارپوس است و امسال آنگونه که باید و شاید هرس درختان کنوکارپوس را انجام نداده است. سال‌های گذشته کیفیت هرس درختان کنوکارپوس عالی انجام شد اما امسال کیفیت کار مانند سال‌های گذشته نبود.
وی با اشاره به طرح موضوع آلودگی‌های نفتی به عنوان عامل تنگی نفس پاییزی در خوزستان تصریح کرد: فلرهای نفتی ۱۰۰ سال است که در خوزستان وجود دارند اما در ۱۰ سال اخیر چه چیزی به محیط زیست خوزستان افزوده شده که این اتفاق رخ داده است؟
شریعتی تصریح کرد: آلودگی‌هایی که از جنس زنده نباشند، مشکلات تنفسی به صورت مزمن ایجاد می‌کنند اما گرده گیاه که از موجود زنده می‌آید حمله حاد آسمی ایجاد می‌کند.
استاندار خوزستان بیان کرد: سال گذشته که هرس درختان خوب انجام شد، تعداد بیماران تنفسی کمتر شده بود اما امسال که هرس ضعیف‌تر انجام شده است، تعداد بیماران مجددا افزایش یافت.
دکتر شریعتی با بیان اینکه، در این خصوص نظر حاکمیتی باید اعمال شود، افزود: تا زمانی که من استاندار خوزستان هستم، بر هرس درختان کنوکارپوس تاکید دارم و این تصمیم غیرقابل تغییر است.
استاندار خوزستان بیان کرد: کشت کنوکارپوس باید متوقف شود، در عین حال باید از کنوکارپوس‌های کشت شده مراقبت شود و کسی حق ندارد این درخت را از بین ببرد و در صورتی که کسی که این درخت را از بین ببرد، با وی برخورد خواهد شد. کشت درخت کنوکارپوس در خوزستان را گسترش نمی‌دهیم اما این درخت باید هر سال در خوزستان هرس شود.