تاکنون بیش از 16.5 میلیارد دلار تفاهمنامه و قرارداد نفتی در دولت سیزدهم به امضا رسیده است که به گفته معاون وزیر نفت، سهم شرکت ملی نفت از این 16.5 میلیارد قرارداد و تفاهمنامه امضا شده، حدود 9.6 میلیارد دلار است؛ 4.5 میلیارد آن به قرارداد تبدیل شده است و بقیه آن تفاهمنامه است .

برآورد تفاهمنامه ها و قراردادهای نفتی بر مبنای اسناد جدید در حال امضا نشان می دهد که به زودی رقم قراردادهای نفتی دولت سیزدهم از مرز ۲۷ میلیارد دلار عبور خواهد کرد که بخشی از آنها داخلی و بخشی نیز خارجی است.به گزارش «ایران»، محسن خجسته مهر در این رابطه با تاکید بر اینکه اگرچه با شرکت های بین المللی نیز قراردادهایی در این مدت امضا کرده ایم اما ما منتظر خارجی ها نمانده ایم، عنوان می کند: «در گذشته چنین بود، اما اکنون از تمام ظرفیت ها برای توسعه استفاده می شود. به طوری که در راستای توسعه حداکثری میادین مشترک نفت و گاز و استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت های ایرانی برنامه ریزی می کنیم و می خواهیم از ظرفیت تمام شرکت های داخلی استفاده کنیم.»

گسترش تعامل با شرکت های روس

تعامل صنعت نفت ایران و شرکت های نفتی روس در دولت کنونی رو به توسعه است و علاوه بر قراردادها و تفاهمنامه هایی که در حاشیه سفر رئیس جمهور به روسیه منعقد شد، همچنان این روابط در حال گسترش است. حتی در روزهای اخیر شرکت های نفتی بزرگ روس به تهران آمدند و در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تفاهمنامه ها و قراردادهایی را امضا کردند. به طوری که معاون وزیر نفت می گوید: «مناسبات راهبردی بالفعلی با کشور روسیه داریم. اکنون دیپلماسی ایران و روسیه فعال است و روند امضای قراردادهای نفتی با شرکت های روس نیز ادامه دارد.  در حال حاضر ۵ میدان نفتی توسط شرکت های نفتی روسیه در حال توسعه است و ۲ میدان دیگر هم بر مبنای توافق انجام شده بزودی شروع می شود.»

خجسته مهر توجه به شرکت های دانش بنیان و استفاده حداکثری از توان آنها را نیز یکی از اولویت های این دولت برمی شمارد و عنوان می کند: «برای توسعه حداکثری میدان های مشترک و استفاده حداکثری از توانمندی شرکت های ایرانی فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای آزادگان جنوبی طی قراردادی به ارزش ۷٫۵ میلیاد دلار به مجموعه ای از شرکت های اکتشاف و تولید در قالب کنسرسیوم سپرده می شود.»

او ادامه می دهد: «این قرارداد که در چندماه آینده امضا می شود می تواند تحولی در اقتصاد ایران به وجود آورد و تصمیمی است که در مجموعه وزارت نفت گرفته شده است.»

 امروز ۳ میلیارد دلار قرارداد امضا می شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان می کند: «روز یکشنبه، در سومین روز از نمایشگاه نفت هشت قرارداد با تعدادی از هلدینگ های پتروشیمی از جمله هلدینگ پتروفرهنگ، اویک و… به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار امضا می شود تا پتروشیمی ها نیز وارد عرضه سرمایه گذاری در بالادست صنعت نفت و همین طور تامین پایدار گاز مصرفی خود در زمستان ها شوند.»

آماده ایم که صادرات نفت را دوبرابر کنیم

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه در این دولت ۴۰ درصد افزایش صادرات نفت را در سخت ترین تحریم ها رقم زدیم، عنوان می کند: «ما نفت را صادر نکردیم بلکه آن را با استفاده از تمام ظرفیت ها فروختیم. هم اکنون نیز تمام هم و غم خود را بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت قرار دادیم و آماده افزایش صادرات نفت به میزان دو برابر مقدار کنونی هستیم.»

خجسته مهر تاکید می کند: «با جواد اوجی، وزیر نفت و هیچ مقامی در وزارت نفت، نه تنها در موضوع فروش نفت بلکه در هیچ زمینه دیگری اختلاف نداریم.» مدیرعامل شرکت ملی نفت همچنین در پاسخ به «ایران» بیان می کند: «تاکنون تهاتر نفت با سرمایه گذاری نداشته ایم اما تهاتر نفت انجام می شود و این تهاتر با کالا است. برخی پیمانکاران اخیرا معادل کاری که انجام می دهند، تقاضای نفت برای صادرات می کنند به شرط آنکه تجمیع طلب آنها به اندازه یک محموله نفت باشد، این امر ممکن است اما در ارقام کمتر امکان ندارد.» او در پایان عنوان می کند: «از این رو تهاتر صورت گرفته است اما برای کالاست. کالای معوض را بر اساس تصمیم کارگروه به ازای کل تشریفات قانونی و اخذ ضمانتنامه معتبر بانکی تهاتر می کنیم.»

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت در گفت وگو با «ایران» تشریح کرد : روند افزایش تولید نفت آزادگان تا ۵۷۰ هزار بشکه در روز

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران می گوید که این دولت برنامه دارد تولید نفت از میدان آزادگان را به ۵۷۰ هزار بشکه در روز برساند. کریم زبیدی به «ایران» توضیح می دهد: «تا پایان سال برنامه داریم که فاز اول توسعه این میدان را تکمیل کنیم و سطح تولید را به ۲۲۰ هزار بشکه در روز برسانیم. در فاز دوم توسعه این میدان به شکل یکپارچه دنبال خواهد شد. به این ترتیب که آزادگان شمالی و جنوبی را به شکل یکپارچه توسعه دهیم و تولید از این میدان را به ۵۷۰ هزار بشکه در روز برسانیم.» زبیدی با تاکید بر اینکه توسعه در این دولت با اولویت میادین مشترک انجام خواهد شد، عنوان می کند: «در آزادگان که یک میدان مشترک مهم ایران به شمار می رود، کار را با تامین مالی از خارج صنعت دنبال خواهیم کرد. به طوری که بانک ها و شرکت های صاحب سرمایه، سرمایه گذار توسعه خواهند شد.»مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران تکمیل میدان مشترک پارس جنوبی را نیز یکی دیگر از اولویت ها برمی شمارد و می گوید: «برای میدان یادآوران نیز با یک شرکت خارجی در حال مذاکره هستیم.»زبیدی منابع مالی توسعه میدان آزادگان را در فاز دوم ۷٫۵ میلیارد دلار عنوان می کند و می گوید: «به زودی تفاهمنامه این بخش امضا خواهد شد.»

  • نویسنده : صدای هم وطن