شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی از شرکت‌های پیشرو در مدیریت مصرف آب کشاورزی در سطح کشور است.

مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در بازدید از سیستم آبیاری قطره‌ای زیرسطحی کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی با بیان این مطلب، تأکید کردند که راهبردها و تجربه‌های این شرکت در سطح ملی به کار گرفته می‌شود.
در این بازدید، مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان به اجرای طرح پایلوت هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری در این واحد نیشکری اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، برنامه هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت ۱۱ استان اجرایی شده و در سال جاری نیز این طرح در استان خوزستان به همراه ۱۰ استان دیگر در حال اجراست.

اجرای پایلوت هوشمندسازی آبیاری در واحدهای نیشکری
به گفته عباس ساکی، یکی از رویکردهای اصلی در بحث سامانه‌های نوین آبیاری ارتقای کمی و کیفی آبیاری اراضی کشاورزی است که برنامه‌های مختلفی به همین منظور در سال‌های اخیر اجرایی شده است.
وی سهم خوزستان در این طرح ملی را ۱۵۰ هکتار اعلام و بیان کرد که در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب و ارتقای راندمان آبیاری، کشت و صنعت نیشکری از ۲ سال پیش، اقداماتی را انجام داده‌اند، به همین دلیل، پایلوت‌های هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری در این واحدها اجرایی می‌شود.
این مدیر بخش کشاورزی، ابراز امیدواری کرد که با اجرای موفقیت‌آمیز این سامانه در واحدهای نیشکری، امکان توسعه هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری در استان امکان‌پذیر است.
ساکی صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش راندمان آبیاری و بررسی عملکرد محصول و در نهایت افزایش بهره‌وری را از اهداف این طرح برشمرد و گفت که کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی به دلیل اینکه اولین واحد نیشکری است که سامانه آبیاری قطره‌ای
زیرسطحی در آن اجرایی شده، به‌عنوان یکی از واحدهای نیشکری برای اجرای پایلوت آبیاری هوشمند در سطح ۵۰ هکتار در نظر گرفته شده است.
ساکی در پایان گفت که با محوریت شرکت توسعه نیشکر، کارگروه ملی آبیاری و زهکشی سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و انجمن آبیاری تحت‌فشار خوزستان کارگاهی آموزشی با حضور کارشناسان همه دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوطه به‌منظور تبادل اطلاعات و آموزش‌های لازم برگزار خواهد شد.

نیشکر؛ شرکتی پیشرو در اجرای سامانه نوین آبیاری
در ادامه این مراسم، مجری طرح هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری خوزستان هم گفت که این طرح از طرح‌های راهبردی معاونت آب‌وخاک است که با اهداف راهبردی به‌منظور کاهش مصرف آب به‌خصوص مصرف آب کشاورزی و ارتقای بهره‌وری آب در اراضی کشاورزی اجرایی می‌شود.
دکتر علی مختاریان با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر با اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی از شرکت‌های پیشرو در مدیریت مصرف آب کشاورزی در سطح کشور است، اعلام کرد که به دلیل حضور کارشناسان و محققان برجسته، این شرکت به‌عنوان پایلوت طرح هوشمندسازی سامانه‌های آبیاری در نظر گرفته شده است.
دکتر مختاران سامانه هوشمند آبیاری را یک سامانه برخط هواشناسی برشمرد و اظهار کرد، این سامانه بر اساس ترکیب پیش‌بینی‌های هواشناسی، اطلاعات کمّی و کیفی خاک، آب و مدیریت مزرعه در شرایط و اقلیم‌های متفاوت و با استفاده از حسگرها و اتوماسیون را ارائه می‌دهد.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در مزارع نیشکر
در این بازدید مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی گزارشی از اجرای سامانه آبیاری زیرسطحی در این واحد نیشکری ارائه کرد. به گفته مهندس سعودی، تحقیقات و اجرای آبیاری زیر سطحی در کشت و صنعت‌های نیشکری نشان می‌دهد که با این روش می‌توان حداقل ۴۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کرد.
چندی پیش نیز از این واحد نیشکری در همایش روز جهانی غذا به دلیل تلاش در حفظ و مصرف بهینه آب در راستای تحقق امنیت غذایی کشور تقدیر شد.
بر اساس این گزارش، تلاش‌های این شرکت در بهبود عملکرد کشاورزی و افزایش بهره‌وری در تولید محصول راهبُردی شکر، به تحقق امنیت غذایی کشور کمک بزرگی کرده است؛ در این شرکت، تحقیقات و اقدامات متعددی به‌منظور حفظ منابع آب‌وخاک انجام شده که مهم‌ترین آن‌ها آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در بخش کشاورزی و سیستم مه‌پاش در بخش صنعت است.