چهارشنبه و پنجشنبه گذشته خوزستان میزبان رئیس جمهوری، رئیس دفتر و مشاوران رئیس جمهوری و ۱۱ عضو کابینه بود.وزرای کابینه به همراه معاون زنان و خانواده و توسعه روستایی رئیس‌جمهوری، در شهرها و مناطق مختلف استان، از نزدیک نیازها و الزامات توسعه‌ای این استان را بررسی کردند. این دیدارها به علاوه برنامه‌های متعدد رئیس جمهوری در اهواز، زمینه بررسی نزدیک چالش‌های خوزستان برای دولت را فراهم آورد.

محمدرضا ظفرقندی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

بهره‌برداری از ۲ طرح درمانی و رفاهی در شهر مسجدسلیمان از جمله بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان
تخصیص ۶۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل بیمارستان یازهرا(س) دزفول

 

عباس علی‌آبادی

وزیر نیرو

آغاز ساخت نیروگاه خورشیدی ۲۰۰ مگاواتی در گتوند
آغاز عملیات اجرایی دو طرح آبرسانی به شهرستان شوشتر
آغاز عملیات اجرایی
فاز دوم نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی

 

علیرضا کاظمی
وزیر آموزش و پرورش

پیگیری عملیات اجرایی
۳۲۹ طرح آموزشی ۱۵۵۱ کلاسی
افتتاح سالن همایش و خوابگاه‌های دانش‌آموزی در اهواز

 

غلامرضا نوری

وزیر جهاد کشاورزی

تأمین اعتبار اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان
 افتتاح واحد گاومیش‌داری صنعتی شهدای کیانی دزفول
آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه فرآوری خرما

 

فرزانه صادق
وزیر راه و شهرسازی

آغاز عملیات احداث پایانه مرزی ریلی شلمچه به بصره
بهره‌برداری از ۲۲۰۰ واحد
نهضت ملی مسکن خوزستان
برنامه‌ریزی لایروبی دهانه اروندرود

 

محسن پاک‌نژاد

وزیر نفت

راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه نمک‌زدایی صنعت نفت در اهواز
بهره‌برداری از سومین دکل حفاری ساخت جهاد دانشگاهی
حضور در منطقه نفتی آغاجاری برای اولین‌بار پس از ۱۰۰ سال

 

محمدرضا صالحی امیری

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری

دستور تهیه پرونده ثبت جهانی چگاسفلی در بهبهان
تدوین برنامه برای ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در صنایع دستی خوزستان

 

احمد میدری
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

واگذاری ۱۸۲ واحد مسکونی در ۲۳ شهر خوزستان ویژه مددجویان و معلولان
کلنگ‌زنی دو طرح فولاد اکسین

 

عبدالکریم حسین‌زاده

معاون رئیس‌جمهوری در امور توسعه روستایی و مناطق محروم

بازدید از طرح نیمه‌تمام احداث اسکله بندر بحرکان
دیدار و گفت‌و‌گو با ساکنان روستای سوسن شهرستان ایذه
دیدار با مردم باغملک

 

محمد جعفر قائم پناه
معاون اجرایی رئیس‌جمهوری

نشست با فعالان سیاسی شهر اهواز
انتقاد از عملکرد بسیار ضعیف شهرداری اهواز

 

زهرا بهروز آذر

معاون رئیس‌جمهور
در امور زنان و خانواده

بازدید از تصفیه‌خانه رامهرمز و طرح بازسازی مدرسه دخترانه
بازدید از بیمارستان ۶۴ تختخوابی و بازارچه موقت بانوان و طرح‌های فولادی شهرک صنعتی مربچه

 

نورالدین آهی
مشاور رئیس‌جمهور

گفت‌وگو با نمایندگان احزاب و تشکل‌های آبادان و خرمشهر
دیدار با نمایندگان ستادهای مردمی پزشکیان در انتخابات

 

آغاز روز دوم با حضور در یادمان
پنجشنبه گذشته، روز دوم سفر پزشکیان به خوزستان با حضور او در یادمان شهدای گمنام و ستاد فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا آغاز شد. در این بازدید سردار احمد خادم سیدالشهدا، فرمانده قرارگاه مرکزی کربلا، اقدامات و فعالیت‌های این مرکز را تشریح کرد‌. رئیس جمهوری هم نام و یاد فرماندهان و رزمندگان شهید این قرارگاه را گرامی داشت و در دفتر یادبود این محل نوشت که «در این بازدید خاطره‌ همه عزیزان سدشکن و سرافراز کشور مجدداً زنده شد. تلاش‌ها و رشادت‌ها و از جان گذشتگی آن عزیزان هیچ‌وقت از یاد و خاطره این سرزمین فراموش نخواهد شد. خون آن عزیزان بود که هر روز با افتخار در ایران و منطقه زندگی می‌کنیم. یاد و خاطره آنان زنده باد.» پزشکیان که خود رزمنده بسیجی دفاع مقدس بود، بارها بر این نکته تأکید کرده است که می‌توان مشکلات کشور را حل کرد، همچنان که توانستیم دفاع مقدس را بدون هیچ کمکی از هیچ کشوری ادامه دهیم و نگذاریم خاک وطن از دست برود.

۳ بازدید در یک روز
پزشکیان در سفر به اهواز پروژه‌ای را افتتاح نکرد. شاید به این دلیل که هنوز پروژه‌ها درحال کار هستند و باید به پایان برسند. از آن گذشته، کار یک رئیس جمهوری حل مشکلات و پیشبرد امور است، نه اینکه به ضرب و زور پروژه‌ای افتتاح شود، ولو اینکه نیمه کاره باشد. بر همین اساس، اگر هم پروژه‌ای بود که کار آن پایان یافته بود و می‌شد افتتاح کرد، پزشکیان وظیفه این افتتاح را به دولتمردان محول کرد، به ۱۴ عضو کابینه که در این سفر او را همراهی کردند. در مقابل آنچه برای رئیس جمهوری برنامه‌ریزی شد، بازدید از پروژه‌ها یا بخش‌های مختلف بود.
در یک مورد، پزشکیان پنجشنبه گذشته از فاز یک طرح جامع فاضلاب کلانشهر اهواز و کارون بازدید کرد. کار اجرای این طرح از سال ۱۳۹۹ آغاز شد و همچنان مراحل اجرایی خود را می‌گذراند.
پس از این، رئیس جمهوری از طرح‌های ساماندهی حاشیه رود کارون بازدید کرد. رودخانه کارون، اهمیتی نمادین و تاریخی برای مردم خوزستان و اهواز دارد، اهمیتی فراتر از یک رودخانه که آب می‌آورد و مانند آن. بنا به همین اهمیت، پزشکیان در این بازدید چیزی را به مسئولان طرح توسعه کرد که برای مکران توصیه کرد: «برای اجرای این پروژه از بهترین طرح‌های اجرا شده در کشورهای دیگر، الگوبرداری کنید و جذب سرمایه‌گذار را در اولویت قرار دهید.» و برای اینکه این طرح، کاری جامع، بلندمدت و شایسته استان خوزستان و شهر اهواز و مردم آن باشد، تأکید کرد: «باید یک نقشه جامع، کارآمد و دوراندیشانه برای ساماندهی حاشیه رود کارون تهیه شود که بدانیم دقیقاً چه می‌خواهیم.» پزشکیان علت این تأکید را هم گفت: «زیرا اینجا بهترین فرصت و ظرفیت‌ها برای کارهای فرهنگی، علمی و تفریحی مردم خوزستان است. دولت نیز در اعطای هر مجوزی که در این زمینه لازم باشد، همکاری خواهد کرد.»
یکی از مسأله‌ها و معضلات خوزستان و اهواز، حاشیه‌نشینی است؛ معضلی که شاید عمیق‌تر و جدی‌تر از حاشیه‌نشینی در نقاط دیگر کشور باشد. به همین دلیل حصیرآباد، منبع آب، برخی مناطق دیگر حاشیه‌ای و نیز روستای برومی در اهواز مقصد بازدیدهای پزشکیان بود.
حالا وقتی قرار است در تهران برای خوزستان تصمیم‌گیری شود، رئیس جمهوری می داند که دقیقاً قرار است درباره چه چیزی تصمیم گرفته شود و چگونه باید تصمیم گرفته شود. هرچند پزشکیان بارها عنوان کرده است که منشأ و زمینه اصلی تصمیم‌گیری باید در خود استان‌ها باشد. نخبگان و مسئولان هر استان باید پیشگام ایده‌پردازی و اجرا باشند و دولت بیشتر یک حامی باشد، همان رویکردی که پزشکیان در بازدید از طرح ساماندهی حاشیه کارون مطرح کرد.

خوانش واژگونه از یک عمل نمادین
یکی از پروژه‌های کلان دولت چهاردهم، ایجاد عدالت آموزشی است. این عدالت آموزشی از دو طریق دنبال می‌شود؛ ساخت مدارس و حذف مدارس غیراستاندارد و کپری و دیگری اصلاح نظام آموزشی در سراسر کشور. پزشکیان برای ساخت مدارس، همواره بر اهمیت پیشگامی مردم تأکید دارد و عنوان کرده است که مردم باید پیشگام شوند و دولت هدایت کننده و حامی باشد. برای همین در هر سفر، یک برنامه ثابت پزشکیان، برگزاری جلسه‌ای با هدف ساخت مدرسه است که در آن خیرین مدرسه‌ساز، مسئولان و گروه‌های مختلف اقتصادی و مردمی حضور دارند تا برای تأمین منابع ساخت مدارس تصمیم‌گیری شود. در خوزستان، یک اتفاق ویژه افتاد و آن اتفاق این بود که رئیس جمهوری آستین ها را بالا زد و به صورت نمادین در ساخت یک مدرسه شرکت کرد تا نشان بدهد او همان پزشکیان است که در دهه ۶۰ بوده، یعنی پزشکیانی که با دست خالی و با کمک فرزندانش، قریب به ۶۰۰ خانه بهداشت ساخت. حالا هم ابایی ندارد که از اینکه باز هم این کار را بکند، همان طور که بارها گفت اگر رئیس جمهوری نبود، حتماً به سراغ مدرسه‌سازی می‌رفت، آن هم با دست خالی و بدون اعتبار خواستن از دولت. اما برخی از این «عمل نمادین» یک برداشت واژگونه داشتند و پزشکیان را به پوپولیسم متهم کردند. این درحالی است که اگر گرایش‌ها، نگرش و بازدیدها و سخنان رئیس جمهوری در ۵ ماه اخیر را دنبال می‌کردند، هیچ گاه به چنین برداشتی نمی‌رسیدند و می‌فهمیدند که این عمل نمادین با چه هدفی و در چه زمینه و با چه معنایی صورت گرفته است.
مشارکت پزشکیان در عملیات احداث یک مدرسه در یکی از مناطق محروم اهواز، صبح پنجشنبه گذشته انجام شد. این طرح احداث یک مدرسه ۱۵ کلاسه است. این منطقه اهواز با وجود جمعیت زیاد، از سرانه آموزشی بسیار پایینی برخوردار است. پزشکیان هم که قبلاً گفته بود برای رفع کمبود فضاهای آموزشی حاضر است شخصاً کارگری کند، در بخشی از عملیات دیوارچینی این مدرسه مشارکت کرد. نکته اینجاست که قرار بود ساخت این مدرسه در مدت ۳۰ ماه اجرا شود، اما با وجود گذشت ۲ ماه از آغاز عملیات اجرایی، پیشرفت چندانی ندارد.
این امر به تنهایی نشان می‌دهد که بوروکراسی چه مانعی برای توسعه کشور است. رئیس جمهوری که خود در دهه ۶۰ طی یک سال چندین خانه بهداشت ساخت، حالا باید برای ساخت مدارس منتظر حرکت بوروکراسی باشد که بسیار لخت و کند است. همین است که پزشکیان خودش در اهواز آستین بالا زد تا نشان دهد واقعاً باید آستین‌ها را بالا زد و نمی‌توان منتظر ساختارهای کند ماند که هم آهسته حرکت می‌کنند و هم پروژه‌ها با چند برابر هزینه به سرانجام می‌رسند، البته بسیار دیر. اما این عمل پزشکیان، با این همه زمینه و معنا و نماد و مفهوم، صرفاً به یک واژه «پوپولیسم» تقلیل داده شد و تمام.

انسان‌های توانمند کشور را می‌سازند، نه پول
معنای اینکه چرا پزشکیان در اهواز خودش دست به کار شد و در ساخت یک مدرسه مشارکت کرد، از اظهارات او در نشست «توسعه عدالت در فضای آموزشی با مشارکت مردم» بهتر فهمیده می‌شود. این نشست، ظهر پنجشنبه برگزار شد. پزشکیان ابتدا تأکید کرد که «باور داریم و مصمم هستیم که می‌توانیم کار رفع کاستی‌ها و کمبود در فضاهای آموزشی را آغاز کرده و با موفقیت و در موعد مقرر به پایان برسانیم.» اما وی نگفت که دولت همه این کارها را می‌کند، بلکه گفت «اگر مردم را داشته باشیم و مردم باور کنند که ما برای خدمت به آنان هر چه داریم در طبق اخلاص گذاشته‌ایم، خواهیم توانست همه مشکلات گذشته، امروز و آینده را رفع کنیم.»
برخی پزشکیان را متهم کردند که عدالت آموزشی فقط ساخت مدرسه نیست. آنان احتمالاً این بخش از سخنان رئیس جمهوری در همین نشست را نخواندند. وی پس از انتقاد از اینکه چرا فرزندان ایران زمین در مدارس کپری حضور پیدا می‌کنند و کیفیت آموزش به آنها مطلوب نیست، گفت: «گام اول ساختن مدارس مناسب و رفع کمبود فضاهای آموزشی است، اما در گام بعدی باید شیوه و کیفیت آموزش به شکلی ارتقا یابد.» بنابراین مسأله فقط ساخت مدرسه نیست، بلکه ارتقای کیفیت آموزشی هم بخشی از راه رسیدن به عدالت آموزشی است.
اما چرا پزشکیان بیل به دست گرفت؟ و چرا همیشه در هر سفر، از جمله خوزستان تأکید می‌کند که مردم باید پیشگام شوند و منتظر دولت‌ها نمانند؟ در این اظهارات پزشکیان می‌توان چرایی اتخاذ این رویکرد را دریافت: «انسان‌های توانمند و با انگیزه هستند که می‌توانند مملکت را حفظ کنند و بسازند، نه پول و منابع. ما امروز زیر پای خود آب، گاز، نفت و انبوه منابع و معادن را داریم اما مشکل هم زیاد داریم؛ مشکل اصلی ما نبودن آن آدم‌هایی است که اگر داشته باشیم، حتی اگر زیر پایمان منابع هم نداشته باشیم، از هیچ طلا می‌سازند.»
بخش دیگر سخنان رئیس جمهوری، باز هم شائبه پوپولیست بودن پزشکیان را رد می‌کند، آنجا که گفت: «ما با تمام وجود به صحنه می‌آییم و با کمک همه ادارات، سازمان‌ها، انجمن‌ها و سمن‌ها به طور قطع مشکلات آموزشی و سایر مشکلات کشور را حل خواهیم کرد. به استاندار گفتم که چرا باید مشکل آب و فاضلاب در استان خوزستان وجود داشته باشد؟! چرا نمی‌توانیم این مشکل را حل کنیم؟ ما اختیار می‌دهیم تا با کمک هم مشکلات را حل کنیم.
با شما هم جلسه خواهیم داشت. من به جلسه تشریفاتی علاقه‌ای ندارم. فقط با هم در سایر جلسات به دنبال حل مشکلات باشیم. در خبرها آمده بود به خاطر سفر ما کارخانه‌ها را تعطیل کردند تا هوای استان پاک شود اینکه نمی‌توانیم این مشکل را حل کنیم هم نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد و مشکل وجود دارد. من که می‌دانم چند ماه در سال یا کل سال مشکل هوا در این استان وجود دارد در این اندازه می‌دانیم که کسی نتواند سر ما کلاه بگذارد.»
اظهارات پزشکیان بیانگر این است که او راه توسعه و راه‌حل مشکلات را از دل همکاری و همدلی دولت و ملت دنبال می‌کند.
این بخش از سخنانش بیانگر همین مسأله است: «ما باید با هم جلسه بگذاریم و برنامه و نقشه‌ای برای حل مشکلات تهیه کنیم ما باید با هم دنبال پیدا کردن یک راه‌حل علمی باشیم و آن را اجرایی کنیم، نه اینکه دنبال سخنرانی باشیم. نباید من مدام بگویم که چه مشکلاتی وجود دارد، بلکه باید وقت گذاشته و مشکل را حل کنم. نه اینکه شعار دهم، بعد نتوانم به آن عمل کنم و مردم بگویند اینها هم مثل بقیه آمدند و صرفاً حرف زدند. ما باید به جای سخنرانی دنبال حل مشکلات مردم باشیم.»
چطور می‌توان چنین اظهاراتی را به پوپولیسم یا عوامفریبی نسبت داد؟

ما به قرآن عمل نکردیم
عصر پنجشنبه نوبت برگزاری برنامه «نشست با فرهیختگان و نخبگان خوزستان» بود. این جلسه هم با گفت و شنود همراه بود. بیشتر نخبگان استان گفتند و کمتر رئیس جمهوری سخن گفت. به جای آن، پزشکیان بیشتر شنید تا اینکه بخواهد صرفاً گوینده باشد. اما آنجا که رئیس جمهوری سخن گفت، از ضرورت توجه به اخلاق مدنی و اسلامی برای توسعه کشور گفت، اخلاقی که می‌تواند زمینه ساز همکاری ملی همه گروه‌ها و اقوام برای توسعه و تعالی کشور باشد.
رئیس جمهوری در این نشست با بیان اینکه اگر بنده و شما در استان اقدام عملی نکنیم، با امضا و کاغذبازی کاری از پیش نمی‌رود، اظهارکرد: «ما تصمیم گرفته‌ایم که تمام کمبودها در عرصه فضاهای آموزشی را در مدت یکسال رفع کنیم، پول هم نداریم، حالا آیا به نظر شما با امضا و دستور دادن امکانپذیر است؟ اگر امکانپذیر است شما بیایید بروید و بسازید!»
وی نشان داد که رئیس جمهوری نیست که حرف بزند، بلکه از راه رفته و تجربه عملی خود هم سخن می‌گوید. او با اشاره به تجربه خود در ساخت خانه‌های بهداشت در زمان ریاست دانشگاه در آذربایجان شرقی افزود: «وقتی ما امیدمان را از خارج استان قطع کردیم، توانستیم مشکل کمبود امکانات بهداشتی در استان را برطرف کنیم. امروز اگر قرار باشد مشکل بی‌عدالتی و تبعیض در زمینه آموزشی را در کشور برطرف کنیم، این مردم هستند که می‌توانند این کار را بکنند نه دولت.»
وی اضافه کرد: «من امروز به شما هر امضایی بخواهید می‌دهم، اما پول ندارم، شما اگر می‌توانید بروید مشکلات را برطرف کنید، اما ما مردم را داریم و باور داریم که با کمک مردم می‌شود مشکلات را حل کرد و این کار را هم خواهیم کرد.»
پزشکیان در ادامه با بیان اینکه از عمق جان باور دارم که حق با شماست و خوزستان خیلی محروم است، تصریح کرد: «اگر ما قرار است دین اسلام و مذهب شیعه را به عنوان راه زندگی و کسب عزت به جهانیان معرفی کنیم، باید به دستورات آن عمل کنیم.
این قرآن است که ما را از ذلت بیرون کشیده و به عزت می‌رساند، وقتی ما امروز در اینجا قرار داریم، یعنی به قرآن و سیره ائمه به‌درستی عمل نکرده‌ایم. قرآن برای خواندن صرف نیست، بلکه برای عمل کردن است.»
رئیس جمهوری در ادامه، اشاره‌ای هم به سیاست خارجی کرد و گفت: «دشمنان خیال می‌کنند با تحریم و محاصره می‌توانند ما را به زانو دربیاورند، ما با هیچ کس در دنیا سر دعوا نداریم، بلکه به دنبال این هستیم با هم در سایه صلح و آرامش زندگی کنیم.»
وی با تأکید بر اینکه باید دست به دست هم بدهیم و اختلاف‌ها را کنار بگذاریم، اضافه کرد: «باید با وحدت و انسجام دست به دست هم بدهیم و مشکلات را برطرف کنیم. خاک خوزستان همه‌اش طلا است؛ ما آمده‌ایم تا مشکلات حل را کنیم.»

۳ ساعت شنیدن
پزشکیان در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان هم شرکت کرد، اما وقتی خودش شروع به صحبت کرد که قبل از آن، نزدیک به سه ساعت به مسائل مطرح شده از سوی مسئولان استان و نیز گزارش‌های بازدید وزرا گوش داده بود.
رئیس جمهوری در این نشست تأکید کرد: «این‌گونه عمل نخواهیم کرد که حرف‌هایی بزنیم اما به آن عمل نکنیم. وزرای دولت در آینده نزدیک یک به یک در روزهای مختلف به استان خواهند آمد تا با شما نمایندگان و مسئولان استان شهر به شهر سفر و مشکلات را با توجه به منابع موجود پیگیری کنند.»
رئیس جمهوری در این نشست یک خبر مهم برای خوزستانی‌ها داشت، خبری که در صورت تحقق می‌تواند بخش زیادی از محرومیت و نیازهای استان را برطرف کند. این خبر، به معنی بهره‌مندی بیشتر خوزستان از درآمدهای حاصل از نفت و گاز است. رئیس جمهوری در این باره گفت: «از وزیر نفت نیز خواسته‌ایم تا به طور جدی وصول منابع مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی استان را پیگیری و بر صرف کامل آنها در خود استان نظارت کند. همچنین مقرر شد که واحدها و بنگاه‌های اقتصادی استان، حساب‌های بانکی خود را به خوزستان منتقل کنند تا منابع مالی آنها در خود استان گردش داشته باشد و پول‌های آنها به تهران منتقل نشود.»

اختصاص ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به خوزستان
پایان بخش سفر رئیس جمهوری، گزارشی بود به مردم استان از طریق شبکه استانی. پزشکیان در این گفت‌و‌گوی تلویزیونی ابتدا اشاره کرد که «تمام تلاش ما در دولت این است که با حل مشکلات از شرمندگی مردم درآییم.» وی افزود: «وزرا و مدیران ارشد دولت در این سفر و در گام اول در شهرهای مختلف استان حضور یافتند و با گفت‌و‌گو با مردم و جلسه با مدیران محلی مسائل و مشکلات این شهرها را در قالب گزارش مفصلی تهیه کردند که بخشی از آن در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مطرح شد.»
وی به مصوبات و اعتبارات تخصیص داده شده به خوزستان اشاره کرد و گفت: «در این سفر حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان شامل ۲۹ هزار میلیارد از منابع دولت، ۴۴ هزار میلیارد از اعتبارات بانکی و ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و آورده شرکت‌های دولتی به استان تخصیص داده شده که در صورت نیاز این رقم قابل افزایش نیز خواهد بود.»

 

مرتضی گل‌پور
روزنامه نگار

مشارکت نمادین مسعود پزشکیان در ساخت یک مدرسه واکنش‌های بسیاری برانگیخت. عده‌ای استقبال کردند و عده دیگری با زیرسؤال بردن کار یدی پزشکیان و جابه‌جایی ملات سیمان، او را به پوپولیسم متهم کردند. اما نگاهی دقیق‌تر و کنکاش در اینکه زمینه‌ها، دلایل و منظور پزشکیان از این اقدام نمادین چه بود، شائبه پوپولیستی بودن آن را برطرف می‌کند. بیل زدن و بنایی کردن یک مقام سیاسی لزوماً همیشه به معنای پوپولیسم نیست. وقتی می‌توان عملی را پوپولیستی نامید که زمینه‌ها، شرایط و پیوست‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پوپولیسم وجود داشته باشد. وقتی این شرایط وجود نداشته باشد، بنایی کردن نمادین مقام سیاسی نمی‌تواند یک عمل پوپولیستی تلقی شود. اما وقتی آن شرایط و زمینه‌ها باشد، یک دستور یا یک ملاقات دیپلماتیک هم می‌تواند پوپولیستی باشد، حتی اگر در یک مراسم رسمی یا در لباس و موقعیت‌ تروتمیز انجام شده باشد. بنابراین نه تنها نمی‌توان مسعود پزشکیان را پوپولیست خواند، بلکه عمل او در خوزستان یعنی مشارکت نمادین در ساخت یک مدرسه را هم نمی‌توان پوپولیستی برشمرد. در مقابل، رئیس دولت‌های نهم و دهم از سوی جامعه شناسان و اندیشمندان علوم سیاسی به عنوان نماد پوپولیسم ایرانی شناخته شد، حتی اگر بیل به دست نگرفته باشد. رئیس دولت‌های نهم و دهم، حتی زمانی که در دور دوم ریاست جمهوری کت و شلوار هم می‌پوشید همچنان به پوپولیست بودن شناخته می‌شد. این تفاوت، ناشی از زمینه‌ها، معانی و پیوست‌های تاریخی و اقتصادی و سیاسی عمل این دو چهره است. عمل رئیس دولت‌های نهم و دهم، در آن زمینه‌ها و موقعیت خاص تاریخی، پوپولیستی بود و عمل پزشکیان، تنها یک عمل نمادین برای تشویق مشارکت گسترده در مدرسه سازی.

پوپولیسم چیست؟ پوپولیست کیست؟
مطابق تعریف، پوپولیسم یعنی ارائه راه‌حل‌های ساده برای مسائل بسیار پیچیده. این کاری است که عمدتاً سیاستمداران فرصت‌جو انجام می‌دهند. در شرایطی که بحران‌ها شدت گرفته‌اند، پوپولیست‌ها با این ادعا که راه‌حل‌ها را در اختیار دارند و می‌توانند با چند اقدام ساده مشکلات را حل کنند، به قدرت می‌رسند. اما وقتی به قدرت می‌رسند، ساده انگاری بیش از حد آنان به پیچیده‌تر و بدتر شدن مشکلات منجر می‌شود. چیزی که می‌تواند پشتوانه تداوم سیاست‌های پوپولیستی باشد، منابع ارزان و فراوان و عمدتاً رانتی است. در دولت‌های نهم و دهم، منابع سرشار نفت و نزدیک به ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی در ۸ سال، این امکان را برای رئیس‌جمهوری وقت فراهم کرد تا ضعف‌ها و کاستی‌های سیاستگذارانه یا ساختاری را با تزریق این منابع، یعنی با دلارپاشی، بپوشاند. دلارهای بادآورده نفتی که حتی بیشتر از همه درآمد نفتی ایران از زمان اولین روز استخراج نفت بود، مهم‌ترین پشتوانه پوپولیسم شد. با تکیه بر این منابع، همه جور شعاری داده می‌شد. شعارها فقط حل سریع مشکلات نبود، پوپولیسم حتی به سودای مدیریت جهان هم رسید.
قصه دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان کاملاً متفاوت است. او هرگز ادعا نکرد برای همه مشکلات راه حل‌های ساده دارد. او نگفت خودش همه راه‌حل‌ها را در اختیار دارد، بلکه گفت در هر حوزه‌ای باید از کارشناسان استفاده کرد. پزشکیان با مشکلات ساده برخورد نکرد و نگفت همه چیز قابل حل است و فقط به یک دستور او بستگی دارد. پزشکیان رئیس جمهوری است که بارها گفت مسائل کشور بسیار پیچیده هستند، این مسائل قابل حل هستند، اما درصورت همکاری همه بخش‌ها و همه مردم. پزشکیان رئیس جمهوری است که نه تنها به درآمدهای بادآورده نفتی دسترسی ندارد، بلکه برای تأمین مطالبات گندمکاران یا پرستاران، ناچار است با مجوز رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کند. نکته اینجاست که وقتی از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود، ادعا نمی‌شود که «مشکل پرستاران یا گندمکاران با دستور رئیس جمهوری حل شد.» این نوع بیان کردن یعنی پوپولیسم. به جای این برخورد، پزشکیان بارها گفت که ما با اجازه رهبر انقلاب از صندوق توسعه ملی برداشت کردیم و این برداشت، به معنی وجود ناترازی در بودجه است. بنابراین پزشکیان وقتی پوپولیست می‌شد که بعد از برداشت از صندوق توسعه ملی با مجوز رهبر انقلاب، اصلاً اشاره نکند که این منابع از کجا برداشته شد. پزشکیان وقتی پوپولیست می‌شد که خود را به عنوان ناجی پرداخت مطالبات پرستاران و گندمکاران معرفی می‌کرد و می‌گفت کسی مشکل شما را حل نکرد، تا اینکه من رئیس جمهوری شدم. این کاری بود که در دولت گذشته انجام می‌شد و جز به معنای پوپولیسم نبود. پزشکیان نگفت من قهرمان پرداخت این مبالغ هستم، بلکه به یک مشکل ساختاری در کشور یعنی ناترازی بودجه اشاره کرد. چگونه می‌توان چنین رئیس جمهوری را پوپولیست خواند؟

پوپولیسم و تاریخ
یک پوپولیست تاریخ ندارد. پوپولیست تاریخ را انکار و حذف می‌کند. احمدی‌نژاد همه تاریخ جمهوری اسلامی قبل از خودش را حذف و انکار کرد. حتی وقتی دولت او گزارشی از عملکردش در حوزه‌های مختلف مثلاً ساخت جاده ارائه می‌داد، عملکرد خود را با همه تاریخ ایران مقایسه می‌کرد. اما درباره پزشکیان قضیه متفاوت است. او نه تنها دارای تاریخ در مدیریت جمهوری اسلامی ایران است، بلکه تاریخ جمهوری اسلامی ایران و تاریخ اقتصادی و سیاسی آن را هم به رسمیت می‌شناسد. پزشکیان وقتی می‌خواهد دلایل بروز ناترازی‌ها را توضیح دهد، به تاریخ مدیریت اقتصادی اشاره می‌کند که چطور ناهمسانی‌های تصمیم‌گیری و بخشی‌نگری‌ها به این وضعیت منجر شد. راه‌حل او هم از دل این تاریخ می‌آید؛ اصلاح ساختاری و اصلاح نظام تصمیم گیری. پوپولیست راه‌حل‌ها را یا فقط خودش در اختیار دارد، یا با تزریق بی‌محابای منابع سرشار بادآورده، سعی می‌کند مشکلات را موقتاً تسکین دهد.

نمادها و نمودها
با ملاحظه آنچه گفته شد، بیل به دست شدن پزشکیان در خوزستان یک عمل نمادین است، نه یک اقدام پوپولیستی. اگر بیل به دست می‌گرفت تا این معنی را به مردم منتقل کند که من رئیس جمهوری ساده زیست هستم، می‌شد او را پوپولیست نامید. اما او بیل به دست گرفت تا نمادی باشد از عزم دولت برای مدرسه سازی. پزشکیان برای ساختن بیمارستان، کارخانه یا مثلاً یک ذوب آهن، کلنگ به دست نگرفت یا بیل نزد. بلکه فقط برای ساختن مدرسه بیل به دست گرفت. زیرا او در دهه ۶۰ به همراه فرزندانش و بدون هیچ کمک و پول دولت، چندصد خانه بهداشت و مدرسه ساخت. حالا که رئیس جمهوری است، همچنان بر این باور مانده است که برای ساخت مدرسه یا درمانگاه، لزوماً نباید منتظر دولت ماند. ابتدا باید مردم حرکت کنند و بعد دولت را به سوی خود بخوانند. این نکته‌ای است که پزشکیان بارها تکرار کرده است. بنابراین، بیل به دست شدن او در خوزستان، آن هم برای ساخت یک مدرسه، یک عمل نمادین است، تا نشان دهد مدرسه سازی، به همت نیاز دارد، نه صرفاً پول یا کمک دولت. این رویکرد به نوبه خود، ناشی از نگاهی است که پزشکیان به رابطه دولت و ملت در فرآیند توسعه دارد. او در سفر پیشین خود به زاهدان از کتاب «راه باریک آزادی» نام برد و تأکید کرد برای ساختن جامعه‌ای توسعه یافته، هم باید دولت قوی باشد و هم ملت. قوی شدن ملت در گرو این است که خود حرکت کند و منتظر حرکت دولت نباشد، بلکه دولت را به حرکت بخواند. قوی شدن دولت هم در گرو اصلاحات ساختاری و وفاق ملی است که پزشکیان تلاش می‌کند در فرصت چهار ساله دولت خود آن را پیش ببرد. بر این اساس، اینکه از یک عمل نمادین، آن هم بدون توجه به زمینه‌ها و بسترهای آن، پوپولیسم نتیجه گرفته شود، هم به معنی ناآشنایی با ماهیت، مفهوم و ابعاد پوپولیسم است و هم ناآشنایی با رویکردها، زمینه‌ها، تاریخ و بسترهای فعالیت مسعود پزشکیان در دولت چهاردهم.

 

محمد‌جعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خوزستان که با حضور رئیس‌جمهوری در شهرک نفت اهواز برگزار شد، با تشریح جزئیات اختصاص اعتباری بالغ بر ۸۹ هزار میلیارد تومان (منابع دولتی، سرمایه‌گذاری و تسهیلات و اعتبار ارزی) گفت: از این رقم ۲۹ هزار میلیارد تومان آن اعتبار پیش‌بینی شده از محل بودجه عمومی دولت (سازمان برنامه و بودجه، استان و دستگاه‌ها) است که در سال آینده تأمین و پرداخت خواهد شد.
سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در ادامه اولین و مهم‌ترین محور سفرهای استانی رئیس‌جمهوری را شنیدن صدای مردم عنوان کرد و گفت: رئیس‌جمهوری در ۲ روز سفر به خوزستان، تمامی اعتراضات، انتقادها و مطالبات مردم استان را با گوش جان شنید. سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه سفر استانی رویکرد خاص خود را دارد، تصریح کرد: رئیس‌جمهوری دستور دادند کرامت مردم در سفرهای استانی حفظ شود و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، اولین نشست در هر سفر استانی با فعالان اقتصادی است.   قائم‌پناه ادامه داد: با کمال تأسف بیش از ۷۰ درصد وعده‌ها و مصوبات سفرهای استانی در گذشته عملی نشده است و این موضوع باعث ناامیدی مردم می‌شود.  وی ایجاد نیروگاه خورشیدی، تکمیل طرح فاضلاب اهواز، اختصاص۳درصد درآمد نفت به استان و آزاد شدن مبادلات مرزی برای ۳۰ شغل(مرزی) را از جمله مصوبات مهم سفر استانی رئیس‌جمهوری به خوزستان اعلام کرد.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به انجام نظرسنجی از مردم خوزستان در خصوص وضعیت خدمات‌رسانی در استان، گفت: براساس نتایج این نظرسنجی ۷۰ درصد مردم از وضعیت آسفالت، بهداشت و درمان ناراضی هستند.  قائم‌پناه ادامه داد: همچنین ۶۱ درصد مردم از وضعیت بیمارستان‌ها ناراضی هستند با اینکه ۴۹ درصد مردم تمایلی برای مهاجرت به استان‌های دیگر نداشته و ۷۰ درصد نیز تمایلی برای مهاجرت به خارج از کشور را ندارند.
آب، مشکل عمده شهرهای لالی، اندیکا، رامهرمز و رامشیر
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با ارائه گزارشی از بازدیدهای خود از مناطق کم برخوردار خوزستان گفت: عمده مشکل چهار شهرستان لالی، اندیکا، رامشیر و رامهرمز مسأله آب است که در هر دو بخش آشامیدنی و کشاورزی با مشکل مواجه هستند.  زهرا بهروز‌آذر با اشاره به بازدید خود از منطقه مشراگه، گفت: مردم این منطقه آب را به صورت خام و بدون تصفیه دریافت می‌کنند؛ در این منطقه زیرساخت اولیه وجود دارد و تنها برای آوردن به چرخه نیازمند اعتبار است. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: ۶۲ روستا در منطقه مشراگه وجود دارد که زمان بارندگی حتی آب برای شست‌و‌شوی لباس خود نداشته‌اند. همچنین آب آشامیدنی را خریداری می‌کنند که این موارد باعث شیوع انواع بیماری‌ها می‌شود. معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: ۷۲۰ نقطه جمعیتی در اندیکا وجود دارد که در بحث آموزش و پرورش باید به این مناطق توجه شود؛ روستاهای اندیکا احتیاج به مدارس شبانه‌روزی دارند که کار اصلاح ۲ مرکز در دستورکار قرار گرفت.

خوزستان در پایان دولت چهاردهم مانند گذشته نخواهد بود
معاون رئیس‌جمهوری در امور توسعه روستایی و مناطق محروم با تأکید بر اینکه دولت چهاردهم هیچ چیز پنهانی با مردم ندارد، گفت: همه ما به خوزستان بدهکار و مدیون هستیم، چرا که برای آسایش ما و حفظ کشور جان‌های بسیاری داده و امروز وظیفه داریم هستی خود را برای توسعه، رفاه و آسایش آن بدهیم.  عبدالکریم حسین‌زاده افزود: امروز توجه به برخی آمارها، شاخص‌ها و رتبه‌های اقتصادی استان خوزستان مایه شرمساری مدیریت است، شاخص تولید ناخالص«جی‌دی‌پی» استان بالاست، اما رتبه دوم فلاکت برای خوزستان شرم‌آور است.     حسین‌زاده همچنین به بازدیدهای خود در جریان سفر استانی دولت از شهرستان‌های ایذه، باغملک، امیدیه و هندیجان اشاره کرد و گفت: مشکلات این مناطق از قبیل آتش‌سوزی مراتع و درختان زاگرس، نبود پایگاه اطفای حریق، کم‌آبی، کمبود واحدهای آموزشی بویژه برای دختران روستایی و ارتباطات و مخابرات کاملاً مشهود بود و مباحث به طور مفصل در جلسات کاری با فرمانداران و مسئولان مربوطه بررسی شد و همه تلاش خواهیم کرد به‌سرعت شاهد رفع این کمبودها باشیم.  وی تصریح کرد: راه‌اندازی شهرک انرژی در استان خوزستان که اجرای آن ۲۲ سال به دلیل صادر نشدن مجوز زیست‌محیطی معطل مانده در حالی که موقعیت هیچ مشکلی ندارد، از دیگر دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به این استان است.  معاون رئیس‌جمهوری در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، گفت: از مردم خوزستان می‌خواهم به دولت چهاردهم فرصت دهید؛ خوزستان در پایان ۴ سال دولت پزشکیان، دیگر خوزستان گذشته نخواهد بود.

سرمایه‌گذاری گسترده‌ صنایع خوزستان برای بازچرخانی آب
وزیر نیرو با بیان اینکه‌ صنایع خوزستان برای بازچرخانی آب سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام داده‌اند، افزود: امیدواریم تابستان سال آینده بهترین شرایط در تأمین آب و برق استان رقم بخورد.
عباس علی‌آبادی، از قراردادهای بازچرخانی آب و پساب با صنایع بزرگی همچون فولاد خوزستان، فولاد شادگان، منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و پالایشگاه آبادان خبر داد و این اقدامات را گامی بلند برای استفاده از آب‌های نامتعارف توسط صنایع در استان خوزستان دانست. وی همچنین اعلام کرد: با آغاز فاز اول طرح جامع فاضلاب اهواز و افتتاح ایستگاه پمپاژ ملی با ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، چهار ورودی فاضلاب به رودخانه کارون بسته شد که این اقدام تأثیر مهمی در بهبود کیفیت آب شرب مردم خواهد داشت.

ضرورت تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری
وزیر جهاد کشاورزی به نوار ۳۰۰ کیلومتری ساحل استان خوزستان اشاره کرد و گفت: با این نوار ساحلی خوزستان نقش مهمی در اقتصاد دریامحور کشور دارد که با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام شده، صنعت شیلات و آبزی‌پروری در این منطقه رو به گسترش است.
وی افزود: در دولت پیگیر تأمین مالی برای تکمیل طرح مهم و اثرگذار ۵۵۰ هزار هکتاری هستیم، زیرا تکمیل آن برای اقتصاد استان بسیار مهم و اثرگذار است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبود آب شرب و تقاضای رفع آن از نیازهای مشترک مردم و کشاورزان استان است، خاطرنشان کرد: چهار بانده کردن راه‌های اصلی عبوری از شهرستان‌ها و رفع کمبود مدرسه و امکانات آموزشی، حل مشکل تأمین زمین برای اجرای طرح‌های مسکن ملی و رفع مشکل اشتغال جوانان با استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائلی بود که در دیدارها مطرح شد.
نوری قزلجه بیان کرد: در شهرستان کرخه که تازه‌تأسیس است هنوز سطح ادارات ارتقا پیدا نکرده و با همان سطوح پایین و با همان امکانات «بخش» فعالیت می‌کنند که مردم و مسئولان این شهرستان تقاضا دارند سطح ادارات دولتی ارتقا پیدا کند و عملاً به سطح شهرستان برسد.

سرانه آموزشی در خوزستان به دستور دولت افزایش پیدا می‌کند
وزیر آموزش و پرورش گفت: سرانه آموزشی در خوزستان به دستور دولت افزایش پیدا می‌کند.  علیرضا کاظمی با اشاره به بازدید‌های میدانی از مدارس شهرستان‌های مختلف در سفر ۲ روزه به خوزستان اظهار کرد: مسائل آموزش و پرورش شهرهای مختلف خوزستان در این سفر احصا شده است.  وی با بیان اینکه نظام مسائل آموزش و پرورش استان در برش‌های منطقه‌ای و شهرستانی استخراج شده است، گفت: مدارس سنگی و کانکسی ۲ مسأله اولویت‌دار آموزش و پرورش خوزستان است که احداث مدارس جایگزین مدارس کانکسی آغاز و تفاهمنامه جایگزین مدارس سنگی نیز بسته شده است.  کاظمی ادامه داد: جایگزینی مدارس سنگی خوزستان به مدارس استاندارد، با همت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد علوی عملیاتی می‌شود.  وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خوزستان با یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانش‌آموز دارای ۷ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور است، افزود: خوزستان با داشتن ۶ هزار مدرسه، ۶ درصد از کل فضای آموزشی کشور را دارد که این آمار نشان از وضعیت نامناسب سرانه آموزشی در این استان است.  وزیر آموزش و پرورش میانگین سرانه فضای آموزشی کشور را ۵.۴۵ مترمربع عنوان کرد و ادامه داد: سرانه کنونی فضای آموزشی خوزستان حدود ۴.۹۲ متر است که فاصله قابل توجهی با میانگین سرانه آموزشی کشور دارد.  کاظمی تصریح کرد: رسیدن خوزستان به میانگین سرانه آموزشی کشور نیاز به احداث ۷۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی جدید دارد.

اولویت جذب وزارت نفت
با نیروهای بومی است
وزیر نفت اظهار کرد: در جایی که تخصص مورد نیاز ما در صنعت نفت قابل تأمین باشد، بومی‌های منطقه در اولویت خواهند بود و بعد از این هم بیشتر پایش می‌کنم که این مهم انجام شود. پاک‌نژاد در ادامه تصریح کرد: من به نمایندگی از رئیس‌جمهوری به شهرستان‌های بندر ماهشهر و آغاجاری رفتم؛ شهرستان آغاجاری مشکلات عدیده‌ای دارد و شرایط شهر به گونه‌ای است که در حال از دست دادن قابلیت زیست است و جمعیت کثیری تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند. وزیر نفت با بیان اینکه بیکاری یکی از معضلاتی است که در شهرستان آغاجاری و ماهشهر با آن مواجه بودیم، گفت: این مشکل جز با رونق اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی پروژه‌های بزرگ ملی قابل حل نیست.   پاک‌نژاد به درخواست جذب نیروهای بومی در خوزستان اشاره و اظهار کرد: قطعاً در جایی که تخصص مورد نیاز ما در صنعت نفت قابل تأمین باشد، بومی‌های منطقه در اولویت خواهند بود و بعد از این هم بیشتر تلاش می‌کنم که این مهم انجام شود.  وی ادامه داد: بحث متحد شدن الگوهای قراردادهای استخدامی نیز مطرح شد، چون بخش عمده‌ای از عزیزان ما در استان خوزستان به نوعی همکار ما در صنعت نفت هستند، اما با مدل‌های قراردادی متفاوت که سبب شده در مواردی آن‌طور که شایسته است نتوانستیم حقوق آنها را به نحو مطلوب پرداخت کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه بحث آلودگی زیست‌محیطی و دریافت حق‌آلایندگی دارای ظرفیت قانونی است، تصریح کرد: در نشستی که با همکارانم در مناطق نفت‌خیزجنوب داشتم، خواستم که پرداخت حق آلایندگی را به‌عنوان یک تکلیف قانونی در اولویت قرار دهند.

آغاز عملیات اجرایی احداث پروژه اتصال ریلی ایران و عراق
عملیات اجرایی احداث پروژه اتصال ریلی ایران و عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به صورت ویژه با احداث پایانه مرزی ریلی در مرز شلمچه و پس از دو دهه انتظار در سفر وزیر راه و شهرسازی به خوزستان آغاز شد.
با پیگیری‌های ویژه فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، عملیات اجرایی احداث پروژه اتصال ریلی ایران و عراق به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به صورت ویژه با احداث پایانه مرزی ریلی در مرز شلمچه و پس از دو دهه انتظار در سفر رئیس‌جمهوری پزشکیان به خوزستان آغاز شد.  فرزانه صادق در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث پایانه مرزی ریلی شلمچه اظهار کرد: اولین سفر کاری من بعد از اینکه از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفتم، بازدید از مرزها بود که به شلمچه رسید.  همچنین اولین سفری که همراه با دکتر پزشکیان به خارج از کشور داشتم، کشور عراق بود و امروز هم به عنوان نماینده هیأت دولت در خرمشهر و شلمچه هستم. اینها بی‌ارتباط نیست و قطعاً با کمک شما، همکاران خودم و نماینده محترم استان، اتفاقات بزرگی رقم می‌خورد.
صادق با بیان اینکه، تلاش‌های بسیاری در سنوات گذشته در بخش‌های مختلف کشور انجام شده و مطالبات زیادی هم باقی مانده است، گفت: به عنوان عضوی از هیأت دولت باید اعتراف کنم که این مطالبات در استان خوزستان بسیار مشهود است. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پایانه مرزی ریلی شلمچه به بهترین وجه شکل گرفته است، گفت: نوسازی مسیر اهواز تا شلمچه و خرمشهر را در دستورکار داریم و امیدواریم روزی برسد که اعلام کنیم مسیر مشهد-کربلا به وسیله راه‌آهن به هم متصل شده‌اند.

رفع کمبود تخت بیمارستانی
در رامهرمز با تأمین اعتبار لازم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تأمین اعتبارات لازم، پیشرفت پروژه توسعه بیمارستان مادر رامهرمز به‌سرعت انجام خواهد شد و به دنبال آن نیاز به تخت‌های بیمارستانی برطرف می‌شود.  محمدرضا ظفرقندی در سفر به استان خوزستان، با بازدید از بیمارستان مادر رامهرمز گفت: این بیمارستان به دلیل جمعیت بالای تحت پوشش و نبود مرکز اورژانس دیگری در شهر، با چالش‌های جدی روبه‌روست؛ البته حدود ۴۰ درصد از اقدامات توسعه بیمارستان انجام شده و بی‌شک با تأمین اعتبارات لازم، پیشرفت این پروژه به‌سرعت انجام خواهد شد و به دنبال آن نیاز به تخت‌های بیمارستانی برطرف می‌شود. وزیر بهداشت همچنین درباره تعداد بیمارستان‌های شهرستان‌ها و توزیع تخت‌های بیمارستانی، اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره تعداد بیمارستان‌های هر شهرستان و چگونگی توزیع تخت‌های بیمارستانی بر عهده وزارت بهداشت است؛ چنانچه منابع مالی کافی در اختیار باشد، می‌توانیم اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهیم. البته در حال حاضر میزان اشغال تخت‌های موجود و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، مهم‌ترین شاخص در این تصمیم‌گیری است.

تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در جلسه‌ای که با کانون‌های کارگری و کارفرمایی داشتیم، پیشنهادهای جالبی مطرح شد، اظهار کرد: یکی از نکات این بود که با تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها، بسیاری از مشکلات قابل‌حل خواهد بود. احمد میدری گفت: یکی از بازدیدهای ما از مرکز نگهداری کودکان ۳ تا ۶ سال بود که توسط خیرین ساخته شده است. این مرکز که توسط یکی از خانواده‌های شهدا اداره می‌شود، با بهترین استانداردها فعالیت می‌کند.  وی ادامه داد: نکته جالب برای من این بود که بانی این مرکز به یاد برادر شهیدش که در سال‌های اول جنگ در کیلومتر ۲۷ اهواز اسیر شد و به شهادت رسید، تمام زندگی خود را وقف کارهای خیر کرده است؛ چنین نمونه‌هایی از ایثار و فداکاری بسیار ارزشمند است.
میدری با اشاره به مشکلات صنایع استان گفت: شرکت فولاد اکسین، به دلیل کمبود گاز و برق، تولید خود را از ۸۰۰ هزار به ۷۰۰ هزار تن کاهش داده است. این شرکت مجبور شده برای تأمین برق و گاز خود، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی انجام دهد. این در حالی است که تأمین گاز و برق باید جزو خدمات عمومی باشد، نه وظیفه کارخانه‌ها. وی در ادامه افزود: یکی دیگر از چالش‌های استان، وضعیت پتروشیمی آبادان است. این شرکت که در سال‌های گذشته سودآور بود، اکنون به دلیل سوءمدیریت و افزایش بی‌رویه نیروی کار، زیان‌ده شده است. تولید این پتروشیمی از ۱۷ هزار به ۶۲ تن کاهش یافته و تعداد کارگران آن از ۴۰۰ به ۱۳۰۰ نفر رسیده است. این وضعیت نشان‌دهنده فشارهای اجتماعی است که باعث شده شرکت‌های سودآور به کانون‌های بحران تبدیل شوند.

ظرفیت صنایع دستی برای اشتغال
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه خوزستان سرزمین نعمات الهی نظیر نفت، آب، کشاورزی و مشاهیر بزرگی است، گفت: خوزستان نماد و نمود وفاق ملی است.  رضا صالحی‌امیری با اشاره به گستردگی حوزه صنایع دستی این استان گفت: می‌توان با سرمایه‌گذاری در این حوزه ۳۰۰ هزار شغل در صنایع دستی ایجاد کرد.  وی به سفر خود به چهار شهرستان خوزستان اشاره کرد و افزود: در سفر ۲ روزه رئیس‌جمهوری به چهار شهرستان شوش، شوشتر، بهبهان و آغاجاری رفتم که این شهرستان‌ها هر کدام به تنهایی از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار هستند.  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مطالبه بودجه برای ترمیم حرم حضرت دانیال نبی توسط مردم شوش ادامه داد: تکمیل یادمان شهدای فتح‌المبین، بازارچه صنایع دستی، بهسازی ترمینال، حفاظت از میراث چغازنبیل، تکمیل موزه و ارتقای آن، ایجاد بازارچه مرزی با عراق و معضل آب شرب روستایی از جمله مطالبات مردم شوش بود.  وی با اشاره به اینکه آب، بهداشت و جاده سه مسأله مشترک چهار شهرستان شوش، آغاجاری، شوشتر و بهبهان بود، تأکید کرد: ضرورت تکمیل سازه‌های آبی، دوبانده کردن جاده شوشتر به دزفول، چالش کشاورزی، احداث موزه، توجه به فاضلاب و توسعه بیمارستان از ۳۲ به ۶۴ تختخوابی و کنارگذر و زهکش شهر شوشتر از جمله مطالبات مردم این شهر بود.