با هدف قرار گرفتن یک نفتکش وابسته به یک میلیاردر اسراییلی در آب های دریای عمان، بار دیگر احتمال تنش در آب های جنوبی ایران افزایش یافته است. به نوشته رسانه ها، یک پهپاد حامل بمب این نفتکش را که با پرچم لیبریا در حال تردد در آب های دریای عمان بود هدف قرار داده […]

با هدف قرار گرفتن یک نفتکش وابسته به یک میلیاردر اسراییلی در آب های دریای عمان، بار دیگر احتمال تنش در آب های جنوبی ایران افزایش یافته است. به نوشته رسانه ها، یک پهپاد حامل بمب این نفتکش را که با پرچم لیبریا در حال تردد در آب های دریای عمان بود هدف قرار داده است. مقام های اسراییلی بلافاصله در گفت وگو با رسانه ها، انگشت اتهام این حمله را به سمت ایران گرفته اند. اتهام زنی علیه ایران درست یک روز بعد از ادعای امریکا درخصوص توقیف یک کشتی حامل مواد منفجره از مبدا ایران در آب های خلیج عمان و چندی بعد از اتهام زنی های واهی یک رسانه امریکا درخصوص آمادگی ایران برای حمله به اهدافی در عربستان سعودی مطرح می شود. سلسله اتهام زنی ها به ایران، همزمان با افزایش فشارهای تحریمی اتحادیه اروپا، بریتانیا و امریکا علیه ایران و اتهام های واهی دستگاه های اطلاعاتی غربی، از جمله مصاحبه رییس Mi5 بریتانیا و ادعای او مبنی بر تلاش ایران برای گروگانگیری ۱۰ فرد بریتانیایی یا ساکن بریتانیا، این گمانه را افزایش داده است که سناریویی تازه علیه ایران در حال شکل گیری است و اقدام های تنش زا در منطقه و منتسب کردن آنها به ایران با هدف تکمیل پازل های تنش علیه ایران در منطقه انجام می شود.

مقام های اسراییلی در تلاش برای ارتباط دادن حمله به نفتکش در دریای عمان ادعا کرده اند که «این کشتی با همان پهپادهای شاهد ۱۳۶ هدف قرار گرفته است که ایران برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه می فروشد.» ایران بارها تاکید کرده است که سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین دراختیار روسیه قرار نداده است. پیش از این دولت های غربی تلاش کرده بودند با ارتباط دادن ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی به پروند هسته ای ایران، اقداماتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام دهند. به نظر می رسد مقام اسراییلی با مطرح کردن عنوان پهپادهای ایرانی و ارتباط دادن آن به جنگ روسیه علیه اوکراین، قصد دارد پهپادهای مورد استفاده روسیه را به تنش های منطقه ای گسترش دهد.

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد که نفتکش پاسیفیک زیرکن، با پرچم لیبریا و متعلق شرکت کشتیرانی «ایسترن پاسیفیک شیپینگ» در فاصله ۲۴۰ کیلومتری سواحل عمان، هدف حمله یک پهپاد مسلح قرار گرفته است. سازمان دولتی «عملیات تجارت دریایی بریتانیا» که رفت و آمد کشتی ها را در مناطق جنوبی ایران رصد می کند به آسوشیتدپرس گفته است: «ما از این واقعه با خبر هستیم و در حال تحقیق در مورد آن هستیم.» شرکت ایسترن پاسیفیک شیپینگ، شرکتی متعلق به یک میلیاردر اسراییلی به نام ایدان اوفر است که در سنگاپور فعالیت می کند. مرداد ماه سال گذشته نیز یک نفتکش به نام مرسر استریت، در نزدیکی سواحل عمان به شکل مشکوکی هدف قرار گرفته بود. نفتکش مرسر استریت متعلق به شرکت زودیاک مریتایم بود که متعلق به ایال اوفر، برادر بزرگ تر ایدان اوفر است. شرکت مالک نفتکش پاسیفیک زیرکن، در خبری تکمیلی ادعا کرد این نفتکش در سواحل عمان مورد اصابت پرتابه قرار گرفته و بخش انتهایی آن بر اثر انفجار آسیب دیده اما خدمه آسیبی ندیده اند و هیچ آلودگی نفتی در آب وجود ندارد.

ساعتی بعد از این اتفاق، یک مقام اسراییلی در گفت وگو با آژانس فرانس پرس، مدعی شد که حمله به این کشتی «اقدام تحریک آمیز ایران» است که با هدف «به هم زدن جو» در آستانه افتتاحیه جام جهانی قطر در روز یکشنبه انجام شده است. این مقام اسراییلی که به نوشته فرانس پرس خواسته است نامش پنهان بماند در ادعاهایی واهی گفته است: «این حمله با همان پهپادهایی انجام شده است که ایران برای حمله به اوکراین به روسیه می فروشد، یعنی شاهد ۱۳۶٫» این مقام اسراییلی همچنین مدعی شده است که این نفتکش «یک نفتکش اسراییلی محسوب نمی شود.»

این نخستین بار نیست که مقام های غربی و اسراییلی، بدون ارایه سند و مدرک معتبر ایران را به اقدام علیه کشتیرانی تجاری در خلیج فارس و دریای عمان متهم می کنند. سال ۱۳۹۸ در دو حادثه مجزا به کشتی هایی در نزدیکی تنگه هرمز و بندر فجیره امارات حملاتی انجام شده بود. این حملات، یک سال بعد از خروج امریکا از برجام و افزایش تهدیدهای امریکا علیه ایران، یکی در اردیبهشت ۱۳۹۸ در نزدیکی بندر فجیره به چهار نفتکش و یکی در نزدیکی سواحل ایران در تنگه هرمز به دو کشتی ژاپنی و نروژی، همزمان با سفر نخست وزیر فقید ژاپن به تهران، از سوی دولت ایالات متحده امریکا به ایران نسبت داده شده بود.

ادعای توقیف محموله مواد منفجره

یک روز پیش از انتشار خبر حمله به یک نفتکش در دریای عمان، ناوگان پنجم دریایی امریکا اعلام کرده بود که یک شناور «با محموله ای عظیم از مواد منفجره» را در آب های خلیج عمان توقیف کرده است. ادعای توقیف این شناور که خدمه آن یمنی بودند، بار دیگر به ادعاهای واهی امریکا و عربستان سعودی درخصوص ارسال سلاح از ایران به یمن، دامن زده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، امریکایی ها مدعی شده بودند که این مواد از مبدا ایران و برای ارسال به یمن بوده است. در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا آمده است که این شناور حامل ۷۰ تن ماده شیمیایی آمونیوم پرکلرات بود که یک ماده با قابلیت انفجار بالا است که عمدتا برای تولید سوخت جامد راکت ها و موشک ها کاربرد دارد. براساس این بیانیه در این شناور ۱۰۰ تن کود شیمیایی نیز بار شده بود که ادعا شده است این مواد هم علاوه بر کاربرد کشاورزی در ساخت مواد انفجاری هم کاربرد دارند. در تصاویری که نیروی دریایی ارتش امریکا منتشر کرده است تعدادی از سربازان امریکایی روی یک شناور شبیه به لنج در حال خالی کردن تعدادی از گونی های مواد شیمیایی هستند که به وضوح روی آنها نوشته شده است «ساخت ترکمنستان». دریاسالار برد کوپر، فرمانده نیروی دریایی سازمان تروریستی سنتکام مدعی شده است: «این محموله حجم عظیمی از مواد منفجره بود که برای تولید سوخت دوازده موشک بالستیک میان برد به نسبت اندازه آنها، کافی بود.» این مقام ارشد سنتکام مدعی شده است: «انتقال غیرقانونی کمک های مرگبار از ایران پنهان نخواهد ماند. این کار غیرمسوولانه و خطرناک است و باعث خشونت و بی ثباتی در سراسر خاورمیانه می شود.» اظهارات این نظامی امریکایی درحالی بیان می شود که جنگ یمن در طول هفت سال گذشته با مشارکت مستقیم ایالات متحده امریکا و با کمک های گسترده نظامی امریکا به عربستان سعودی و امارات متحده عربی، باعث کشته شدن ده ها هزار شهروند غیرنظامی یمنی و در خطر قرار گرفتن امنیت و سلامتی میلیون ها شهروند یمن شده است. براساس بیانیه ناوگان پنجم دریایی امریکا این شناور چهار خدمه یمنی داشته است و ارتش امریکا بعد از توقیف محموله آن بلافاصله آن را غرق کرده است، چراکه برای رفت و آمد کشتی ها در منطقه مخاطره آمیز تصور می شد.

نیروی واکنش سریع علیه ایران

همزمان با اتهام زنی ها علیه ایران در آب های جنوب کشور، معاون پنتاگون و فرمانده سنتکام به اسراییل سفر کرده اند. به نوشته رسانه ها بخشی از دستور کار این سفرها مقابله با ایران است. به نوشته خبرگزاری فارس، آویو کوخاوی رییس ستاد مشترک ارتش رژیم اسراییل روز چهارشنبه در ملاقات با ژنرال امریکایی از توسعه قابلیت های مشترک نظامی در مقابله با ایران سخن گفت. به نوشته وبگاه تایمز آو اسراییل، ژنرال مایکل اریک کوریلا، رییس سنتکام، فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه، روز چهارشنبه در چهارمین دیدار رسمی خود وارد فلسطین اشغالی شد و با مقام های ارشد ارتش رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو کرد. کوخاوی در این دیدار گفت که (رژیم) اسراییل و امریکا در حال توسعه قابلیت های نظامی مشترک سریع علیه ایران و سایر تهدیدات در خاورمیانه است. وی افزود: «در مواجهه با تهدیدات در حال توسعه در خاورمیانه و به ویژه علیه ایران، سرگرم آموزش و توسعه قابلیت های نظامی مشترک سریع هستیم.»

همزمان کولن کال، معاون امور سیاسی وزارت دفاع امریکا روز گذشته به اسراییل سفر کرد و قرار است پس از آن به امارات و بحرین سفر کند. به گزارش الخلیج آنلاین، دیوید هیرندون، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که کال امروز برای دیدار با مقامات بلندپایه وزارت ارتش اسراییل برای بررسی منافع امنیتی مشترک به اسراییل رفت. وی اشاره کرد که این مسوول امریکا از برخی از نوآورانه ترین شرکت های فناوری در اسراییل برای مشاهده توانایی های نوظهور و حیاتی دیدن خواهد کرد. سخنگوی پنتاگون تصریح کرد که معاون امور سیاسی وزارت دفاع امریکا، پس از اسراییل به بحرین سفر می کند. کال در بحرین با مقامات بحرینی درباره تلاش ها برای تقویت شراکت در خاورمیانه و تقویت اهداف امنیتی مشترک رایزنی خواهد کرد. معاون امور سیاسی وزارت دفاع امریکا در پایان سفر خود به منطقه نیز به امارات می رود تا ریاست گفت وگوی نظامی مشترک سالانه با تمرکز بر تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه را برعهده بگیرد.

ادعاهای ضدایرانی رییس سازمان جاسوسی بریتانیا

کن مک کالوم، دبیرکل سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا MI5 روز گذشته در گفت وگویی اتهام های واهی تازه ای علیه تهران مطرح کرده است. این مقام اطلاعاتی بریتانیا مدعی شده است که دستگاه های اطلاعاتی ایران تلاش کرده اند دست کم ۱۰ فرد تبعه و مقیم بریتانیا را بربایند یا حتی به قتل برسانند. مک کالوم در اظهارات خود مدعی شده است که «سرویس های امنیتی تهاجمی» ایران قصد دارند تهدیدهای خود را در بریتانیا عملی کنند. این مقام بریتانیایی در ادامه ادعاهای خود گفته است: «در شدیدترین اقدامات این سرویس ها تلاش کرده اند افراد تبعه یا ساکن بریتانیا را که دشمن نظام تلقی می شوند، بربایند یا حتی بکشند.» وی مدعی شده است: «ما از ماه ژانویه (دی ماه گذشته) تاکنون دست کم ۱۰ مورد اینچنینی داشته ایم.»

  • نویسنده : شهاب شهسواری
  • منبع خبر : اعتماد