هنوز  التهاب حادثه ی  هولناک جاده ی شوشتر  فرو ننشست که در تازه ترین تصادف در خوزستان، در یکی از مرگ خیز ترین محورها ( اهواز به ایذه  به ویژه حد فاصل هفتکل به باغملک ) این بار  شیخ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهان، جان شان به خطر افتاد و خدا به […]

هنوز  التهاب حادثه ی  هولناک جاده ی شوشتر  فرو ننشست که در تازه ترین تصادف در خوزستان، در یکی از مرگ خیز ترین محورها ( اهواز به ایذه  به ویژه حد فاصل هفتکل به باغملک ) این بار  شیخ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهان، جان شان به خطر افتاد و خدا به خیر گذراند  که فاجعه و مصیبت دیگری در خوزستان رقم نخورد.  جاده های  سراسر خوزستان بخصوص جاده های شمال  استان، فاقد کیفیت، فاقد ایمنی، منهای استاندارد، و در آستانه ی  فروپاشی و اضمحلال کامل هستند.  توسعه ی جاده ای در خوزستان  به هیچ گرفته شده و شعارزده گی و بی برنامه گی تنها چیزی  است که در  این خصوص به چشم می آید. آن چه دستاورد  تغییر و تحولات  سازمانی  و اداری  از  پس تغییرات  قوه ی مجریه و برآمدن رییس جمهور جدید  به جای  رییس جمهور  سابق و استاندار  جدید  به جای  استاندار  سابق  است، تنها  تکرار یک سری  حرف ها و شعارهای پوپولیستی و  جایگزینی  مدیری  درجه چندم تر و ضعیف تر به جای  مدیر درجه چندم و ضعیف قبلی  است.

زلزله سال گذشته در منطقه چلو، اوج محرومیت و عقب ماندگی مناطق شمال خوزستان را به نمایش گذاشت، تصاویر تکان دهنده از فقر فراگیر در این منطقه موجب شگفتی مسئولان و افکار عمومی شد، یکی از عمده دلایل محرومیت این مناطق سخت گذر بودن جاده ها و عدم دسترسی مسئولان به آن بوده است، هرچند خوشبختانه آقای رئیسی با دو‌مرتبه سفر به این نقاط و اخیرا” هم با سفر به منطقه احمد فداله در حد فاصل دو شهر لالی و الیگودرز عزم خود را برای محرومیت زدایی و کاهش رنج مردم این نقاط نشان داد، اما معلوم نیست استانداری خوزستان و استاندار ویژه آن، به چه دلیل با اراده رییس محترم دولت هماهنگ نیستند.
گردنه کوه تاراز در حدفاصل استان های چهارمحال بختیاری و خوزستان، یکی از گردنه های سخت گذر و برفگیر خوزستان است که هر ساله به دلیل رانش و ریزش کوه و یا برفگیر شدن چند روزی مسیر آن مسدود شده یا شاهد تصادفات مکرر در این مسیر هستیم. عبور از این کوه مرتفع وقت بسیاری از مسافران را تلف و‌ موجب مصرف سوخت زیادی می شود. با احداث تونل تاراز که مراسم کلنگ زنی آن چندین بار انجام شده است، گشایش چشمگیری در معیشت و محرومیت زدایی از منطقه اتفاق خواهد افتاد.
همچنین در طرف دیگر، منطقه محروم احمد فداله که فاصله هوایی آن با لالی ۳۳ کیلومتر و با شهرستان الیگودرز ۷۵ کیلومتر است، فاقد راه دسترسی به این دو نقطه هم فرهنگ می باشد، اما در سالهای اخیر با صرف هزینه های گزاف جاده ای نا ایمن و فاقد هرگونه استاندارد به طول ۱۴۰ کیلومتر، از شهرستان دزفول به این نقطه کشیده شده است که هیچگونه توجیه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی ندارد.
در سفر اخیر رییس جمهور محترم، مردم احمدفداله مصرانه از رییس جمهور مطالبه احداث جاده از این نقطه به شهرهای لالی و الیگودرز را داشتند و صراحتا” از احداث جاده طولانی و فاقد توجیه احمد فداله به دزفول اظهار نارضایتی کردند، جاده ای استراتژیک که علاوه بر محرومیت زدایی منطقه، فاصله تهران به خوزستان را کوتاه می کند، احداث این راه و اجرای این پروژه از دوران جنگ مطرح بود، اما فاز مطالعات اولیه توجیه اقتصادی آن (مطالعات F.S طرح در فاز صفر) در سال ۸۹ توسط مهندسین مشاور طرح هفتم به سفارش معاونت برنامه ریزی و حمل و نقل وزارت راه و ترابری انجام شد، اما از آن زمان تا کنون علیرغم اختصاص بودجه با گرفتن ماده ۲۳ برای آن، هیچ اقدام منتج به احداث جاده ای صورت نگرفت که عواید آن شامل حال مردم محروم منطقه گردد.
رییس جمهور محترم که در سفر اخیر خود با تقاضای گسترده مردم احمد فداله برای احداث این جاده مواجه بود، در پاسخ به این درخواست مردم، سریعا” دستور رفع مشکلات زیر ساختی و جاده را داد و تاکید کرد هر چقدر که می توان باید برای خوزستان کار جهادی کرد و هر کاری لازم است برای رفع محرومیت منطقه انجام داد.
متاسفانه هنوز یک هفته از این سفر تاریخی رییس جمهور نگذشته که شنیده می شود عده ای دستور رییس جمهور برای ایجاد زیرساخت ها و رفع مشکل جاده احمد فداله به لالی و الیگودرز را به زیر سئوال برده و به دنبال تلخ کردن حلاوت این سفر هستند، نامبردگان اظهار می دارند رییس جمهور منظورش جاده احمد فداله به دزفول بوده است. خوشبختانه ویدئوی گفتگوی مردم مظلوم و محروم منطقه احمد فداله با رییس جمهور محترم و دستور صریح ایشان موجود و قابل نشر و بررسی می باشد.
علی رغم اهمیت احداث جاده لالی – الیگودرز برای خوزستان و کل اقتصاد کشور و دستور صریح رییس جمهور در خصوص ایجاد زیر ساخت های لازم برای منطقه و رفع محرومیت آن، عده ای با انگیزه های مبهم در حال کارشکنی و تاخیر در انجام وظایف خود هستند.
مشابه همین اتفاق هم سال گذشته برای رفع محرومیت از منطقه زلزله زده اندیکا و چلو و تونل تاراز و جاده های دسترسی به آن اتفاق افتاده است، مدتی است که به دلایل نامعلومی کارگاه تونل تاراز از فعالیت بازمانده است و استاندار خوزستان هم گویا فراموش کرده که جایی به نام مناطق محروم شمال خوزستان وجود دارد، در حالی که نماینده محترم ولی فقیه و رییس جمهور شخصا” برای رفع محرومیت به آنجا رفته و تاکیدات لازم برای احداث راه های دسترسی را صادر کرده اند، اجرایی نشدن این دستورات جای سئوال وپیگیری دارد.
پویش مردمی احداث راه خوزستان – الیگودرز، تظاهرات مسالمت آمیز مردم لالی برای احداث این جاده، در خواست مردم احمد فداله از رییس جمهور و تاکید آیت الله رییسی بر احداث جاده لالی – الیگودرز، نشان دهنده عزم واراده مردم منطقه و رییس قوه مجریه برای گشودن گره هفتاد ساله مشکل مردم لالی و احمد فداله است. لذا با توجه به اهمیت موضوع مقتضی است مجمع نمایندگان خوزستان، بخصوص نمایندگان شهرهای مسجدسلیمان، الیگودرز، فارسان، کوهرنگ و شوشتر، از وزیر محترم راه و وزیر محترم کشور ( به دلیل ضعف عملکرد استاندار خوزستان ) سئوال کنند چرا با وجود گردنه های برفگیر چری و تاراز در حد فاصل استان های مذکور و منطقه محروم احمد فداله، تونل ها و جاده های پیش بینی شده احداث نمی شوند و چرا و با چه انگیزه ای عده ای در قوه مجریه، حرف رییس جمهور را بر زمین گذاشته اند؟
چه کسانی با محرومیت زدایی، کاهش خطرات جاده ای، توسعه کشور و کاهش مسیر تجارت ساز مخالفت دارند؟
توقع مردم از شخص استاندار خوزستان این است که سریعا” و با اختیارات ویژه ای که دارد به مسئله محرومیت زدایی از شمال خوزستان و ایجاد زیرساختهای اقتصادی ورود کند و گزارشی از پیشرفت امور به مردم ارائه نماید.

  • نویسنده : ✍ شهرام احمدی