سردار خراسانی گفت: جنگ اقتصادی، هم یک فرصت و هم یک تهدید است چنانچه در قبال تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، مدیریت میدانی درستی انجام نشود، این فرصت می‌تواند به یک تهدید راهبردی تبدیل شود.

سردار «مجید خراسانی» معاون اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره نقش بسیج و سپاه در توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: همان‌گونه که نخبگان اطلاع دارند و اقشار مختلفی که در حوزه دانش‌بنیان فعال هستند، ما در شرایط کنونی درگیر جنگ اقتصادی هستیم؛ تحریم‌ها و اتفاقات چند دهه گذشته به‌ویژه دهه اخیر، کاملاً نشان می‌دهد که دشمن آخرین برگ خود را رو کرده و از دریچه اقتصاد وارد جنگ با ساختار و اهداف بلند انقلاب اسلامی شده است.

معاون اقتصادی سپاه ادامه داد: ما در حوزه‌های دفاعی زنجیره‌ها را کامل دیدیم؛ یعنی اگر محصولی می‌خواهد تولید شود، به‌طور کامل آن را طراحی و الگوسازی کردیم و مدل مردمی شدن آن زنجیره را هم حتی اگر محصول دفاعی باشد، پیاده کردیم که تاکنون نتایج موفقی نیز به دنبال داشته است.

سردار خراسانی اضافه کرد: بنابراین اگر بپرسند که سپاه می‌تواند چه نقشی در حوزه دانش‌بنیان داشته باشد، باید گفت که در این رابطه ما همه بخش‌های کلان نظام، آحاد مردم و حتی ساختار‌های نظام را در حوزه مورد اشاره مطالعه کردیم و توانستیم آسیب‌ها را استخراج کنیم؛ به همین جهت می‌دانیم که مشکل داریم.

معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر اینکه امروز نمی‌توانیم بگوییم در زنجیره تبدیل علم به ثروت در نظام مشکل نداریم، گفت: کشور‌هایی که در این حوزه موفق بودند، عمده وقتشان را در بخش طراحی و مطالعه گذاشتند و توانستند زنجیره‌ها را به صورت کامل تعریف و همه الزامات آن را آماده کنند؛ ولی ما، چون در بخش طراحی زنجیره‌های دانش‌بنیان یا همان تبدیل ایده به ثروت، کوتاهی کرده‌ایم، موفق عمل نکردیم و لذا می‌توان این را یک آسیب برای مجموعه نظام دانست.

سردار خراسانی ادامه داد: پس اولین گام ما این است که اگر می‌خواهیم ایده‌ای به ثروت تبدیل شود، باید خود آن زنجیره محصول که دانش‌بنیان است، صفر تا صد آن را طراحی کنیم و این هم اتفاقی است که در سپاه افتاده و می‌تواند در این بخش، الگو‌های موفق را به خارج از مجموعه سپاه منتقل کند؛ بنابراین اولین گام ما بحث طراحی در زنجیره تأمین از ایده تا ثروت است؛ دومین ایراد در کشورمان، این است که الگوپژوهی نکردیم؛ یعنی باید الگو‌ها را یا خودمان طراحی کنیم و یا در دنیا الگوپژوهی کنیم و بعد از طراحی زنجیره، الگو‌های موفق را تکثیر کنیم.

معاون اقتصادی سپاه خاطرنشان کرد: ما در سپاه با تجربه موفقی که در حوزه‌های دانش‌بنیان داشتیم، می‌توانیم با تکثیر این الگوها، به جامعه و آحاد مردم کمک کنیم؛ زیرا می‌توانیم زنجیره‌ها را به‌خصوص در محصولات استراتژیک و مورد نیاز نظام طراحی کنیم.

  • منبع خبر : صدای هم وطن