سومین روز بارش های تابستانی در ایران هم با مرگ تعداد زیادی از هم وطنان مان در استان های مختلف همراه بود. علی رغم هشدارهای داده شده تا زمان تنظیم این خبر در عصر روز شنبه ۶۱ ایرانی در استان های مختلف بر اثر سیل جان باخته اند. با توجه به مداومت فعالیت سامانه بارشی […]

سومین روز بارش های تابستانی در ایران هم با مرگ تعداد زیادی از هم وطنان مان در استان های مختلف همراه بود. علی رغم هشدارهای داده شده تا زمان تنظیم این خبر در عصر روز شنبه ۶۱ ایرانی در استان های مختلف بر اثر سیل جان باخته اند. با توجه به مداومت فعالیت سامانه بارشی موسمی معروف به «مونسون» در ایران، احتمالا در روزهای آینده شاهد افزایش تلفات هم خواهیم بود.

سدی که در کرمان شکست

در روزهای اخیر شایعاتی درخصوص شکستن سد دهج منتشر می شد که صحت نداشت، اما متاسفانه بعدازظهر روز گذشته این سد خاکی شکست و سیلاب به سمت پایین دست حرکت کرد. شهر انار یکی از پرجمعیت ترین شهرهای پایین دست این سد است و از مردم خواسته شده که از مسیر سیل دور شوند. در روزهای اخیر اقدامات زیادی برای ایجاد مانع در مسیر سیلاب انجام شده است، با این وجود حجم بالای سیلاب نگرانی هایی را به همراه دارد. این سیلاب می تواند موجب مسدودشدن راه اصلی رفسنجان به انار شود که استان کرمان را به استان یزد متصل می کند. فرماندار انار نیز در گفت وگو با خبرنگاران به مردم توصیه کرد ضمن حفظ آرامش به خصوص در مناطق بهاآباد، شهرک سجادیه و شهرک رزمندگان مراقبت های لازم را انجام دهند. محسن صالحی افزود: آب در ۲۰ کیلومتری شهر انار است و مسیر حرکت آب در حال رصد است و در صورت لزوم هشدارهای لازم به مردم داده می شود. وی از مردم خواست از تردد در مسیر انار به یزد خودداری کنند.

ساخت وساز غیرمجاز عامل تشدید خسارت سیل امامزاده داوود

بر اساس بررسی های سازمان مدیریت بحران کشور، افزایش ساخت وساز غیرمجاز در بستر تنگه آب گذر حرم امامزاده داوود یکی از مهم ترین دلایل افزایش خسارات ناشی از سیل به حساب می آید. بر اساس این اطلاعات، ساخت وسازهای واقع در حیاط شمالی حرم امامزاده داوود که توسط افراد غیربومی و به طور غیرقانونی در حریم رودخانه انجام شده، زمینه کاهش فضای حرکت آب و بالازدگی را مهیا کرده و به دنبال آن خسارات ناشی از سیل افزایش یافته است. این گزارش با اشاره به نقش مسئله لایروبی رودخانه های بالادست امامزاده داوود تاکید می کند با توجه به شیب بسیار زیاد رودخانه ها، اساسا گل ولایی در مسیر باقی نمی ماند و در این راستا مسئله لایروبی و تاثیر آن بر سیل عملا اثری بر شدت و ضعف سیلاب نداشته است. همچنین روز گذشته یک جسد دیگر از میان گل و لای سیل امامزاده داوود بیرون کشیده شد تا تعداد جان باختگان سیل این منطقه از تهران به ۱۱ نفر برسد.

سیل یزد را تعطیل کرد

با تصمیم استاندار و اعضای ستاد بحران استانداری یزد امروز یکشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۱ اداره های دولتی این شهر تعطیل اعلام شدند. مهران فاطمی استاندار یزد در این رابطه گفت: سازمان های خدمات رسان فردا مشغول خدمت رسانی هستند و بانک ها نیز در شعب منتخب به مردم ارائه خدمت می کنند. به گزارش ایسنا، وی افزود: فعالیت ادارات نیز به صورت کشیک اعلام شده است. همچنین مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از واردشدن خسارت کلی و جزئی به بیش از ۲۴۰ منزل در محدوده بافت تاریخی ۹۰۰ هکتاری شهر یزد خبر داد.

سیل در الیگودرز ۸ کشته بر جای گذاشت

تعداد کشته شدگان سیل الیگودرز به هشت نفر افزایش یافت. نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع سیل در منطقه عشایری سردره الیگودرز گفت: تعداد کشته شدگان این سیل به هشت نفر افزایش یافت. محمد خدابخشی افزود: همچنین از ۱۵ نفر مفقودی این حادثه ۱۴ نفر پس از خروج از سیلاب به محل اسکان خود بازگشتند. در میان جان باختگان چهار نفر از اعضای یک خانواده دیده می شوند.

تقویت مانسون  در خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان از تقویت مانسون و سیلابی شدن مسیل ها در استان خبر داد. محمد سبزه زاری اظهار کرد: با توجه به تقویت مانسون تا اواخر روز سه شنبه به ویژه تا روز یکشنبه همچنان شاهد رگبار، رعدو برق، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد وزش بادهای متوسط گاهی تندبادهای لحظه ای، خیزش گردو خاک محلی و همرفتی و سیلابی شدن مسیل ها در سطح استان خوزستان به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی خواهیم بود. وی افزود: شمال خلیج فارس تا اواخر روز سه شنبه مواج و در برخی ساعات همراه با رگبار و رعدو برق پیش بینی می شود. رطوبت و شرجی نیز حداقل تا اواخر هفته در استان تداوم خواهد داشت. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه روز گذشته شوش و بستان ۴۲٫۸ و دهدز با ۲۰٫۷ درجه سانتی گراد به ترتیب گرم ترین و خنک ترین نقاط استان خوزستان گزارش شده اند. در این مدت تغییرات دمای اهواز بین ۴۱٫۶ و ۳۳٫۵ درجه سانتی گراد در نوسان بوده است.

هشدار قرمز نسبت به تشدید باران موسمی و وقوع سیلاب در  ۹ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمزرنگ از تداوم، گسترش و تشدید فعالیت سامانه موسمی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید به ویژه در ساعات بعدازظهر، تگرگ، صاعقه و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک موقت خبر داد. این مخاطرات امروز (۹ مردادماه) در نیمه جنوبی و نیمه شرقی خوزستان، نیمه غربی و نیمه جنوبی کرمان، مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان، نیمه غربی و نیمه جنوبی فارس و نیمه شرقی بوشهر و فردا (۱۰ مردادماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و مرکز کرمان و نوار شرقی خوزستان مورد انتظار است.