سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد که خودروهای با مجموع ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال که برای آنها برگ اجرایی پرداخت مالیات صادر شده است، یک ماه برای پرداخت مالیات فرصت دارند. در این اطلاعیه آمده است: پیرو اعلام مالیات مالکان خودروهای با مجموع ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال در […]

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد که خودروهای با مجموع ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال که برای آنها برگ اجرایی پرداخت مالیات صادر شده است، یک ماه برای پرداخت مالیات فرصت دارند. در این اطلاعیه آمده است: پیرو اعلام مالیات مالکان خودروهای با مجموع ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال در اجرای حکم بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، برگ اجرایی وصول مالیات مذکور برای مالکان خودروهای یاد شده که تاکنون نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نکرده اند صادر و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir به آنها ابلاغ و از طریق پیامک نیز اطلاع رسانی شده است؛ لذا این اشخاص حداکثر یک ماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند. در غیر این صورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف و بازداشت اموال اعم از منقول و غیرمنقول نسبت به وصول مالیات و ۱۰درصد آن به عنوان هزینه اقدام خواهد شد. براساس این اطلاعیه مودیان گرامی معترض به مالیات اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی می توانند در سامانه مذکور با ثبت «عدم پذیرش» مراتب اعتراض خود را اعلام تا به اعتراض آنها رسیدگی شود. همچنین سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه ای دیگر به مالکان خانه های لوکس هشدار داد که در صورت عدم پرداخت مالیات متعلقه به خانه های گران قیمت، مالکان این واحدها مشمول بازداشت سایر اموال می شوند. در این اطلاعیه آمده است: پیرو اعلام مالیات واحدهای مسکونی گران قیمت در اجرای حکم بند (خ) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، برگ اجرایی وصول مالیات مذکور برای مالکان واحدهای یاد شده که تاکنون نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نکرده اند صادر و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir به آنها ابلاغ و از طریق پیامک نیز اطلاع رسانی شده است.این سازمان می افزاید: این اشخاص حداکثر یک ماه فرصت دارند با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمایند، در غیر این صورت از طریق عملیات اجرایی و توقیف و بازداشت اموال اعم از منقول و غیرمنقول نسبت به وصول مالیات و ۱۰درصد آن به عنوان هزینه اقدام خواهد شد. همچنین مودیان معترض به مالیات اعلامی از سوی سازمان امور مالیاتی می توانند در سامانه مذکور با ثبت «عدم پذیرش» مراتب اعتراض خود را اعلام کنند تا به اعتراض آنها رسیدگی شود.  مالیات بر خانه های لوکس برای سومین سال متوالی است که در بودجه های سنواتی وارد می شود.

در سال های قبل درآمد مالیاتی از خانه های لوکس چه میزان بود؟

اولین بار در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بود که تبصره ای درخصوص مالیات بر خانه های گران قیمت در قانون بودجه همان سال لحاظ شد اما وزارت اقتصاد دولت دوازدهم هیچ گاه آیین نامه اجرایی مربوطه را تدوین نکرد. میزان درآمد مالیاتی خانه های لوکس در سال ۱۳۹۹ تقریبا نزدیک به صفر بود؛ دیوان محاسبات کشور نیز در گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹، از صفر بودن درآمد مالیات بر خانه های لوکس و عدم اجرای قانون مربوطه در همان سال خبر داد. در سال گذشته نیز در قانون بودجه ۱۴۰۰، مالیات بر خانه های لوکس دیده شده بود اما دولت دوازدهم از تهیه آیین نامه اجرایی آن خودداری کرد تا اینکه وزارت اقتصاد دولت سیزدهم بلافاصله در نخستین ماه فعالیت خود، آیین نامه اجرایی این قانون را تدوین، در هیات دولت تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد. براساس آیین نامه اجرایی بند «خ» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب ۷ مهر ماه ۱۴۰۰ در هیات دولت سیزدهم، واحدهای مسکونی (شامل کلیه ساختمان ها اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا) و باغ ویلاهای گران قیمت با احتساب عرصه و اعیان متعلق به کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و افراد تحت تکفل آنها، با ارزش روز بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان و همچنین باغ ویلا (اماکنی که مطابق جواز صادره به عنوان باغ شناخته شده و توسط شهرداری ها و دهیاری ها حسب مورد پروانه ساخت ویلا برای آن صادر شده است) دارایی های مشمول این آیین نامه بودند. نرخ مالیات سالانه دارایی های مشمول آیین نامه فوق با احتساب عرصه و اعیان برای دارایی های:

با ارزش روز از ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تومان معادل یک دهم درصد

از ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تومان معادل ۲ دهم درصد

از ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تومان معادل ۳ دهم درصد

از ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تومان معادل ۴ دهم درصد

و نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان معادل نیم درصد تعیین شد.

  • نویسنده : صدای هم وطن