گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با بیان اینکه تحریم ها مخرب ترین تاثیر را روی شهروندان عادی داشته است، از دولت آمریکا خواست بلافاصله تحریم ها علیه مردم ایران را لغو و از کشورهایی که اقدام به بلوکه کردن دارایی های ایران کرده اند درخواست کرد که این دارایی ها را آزاد کنند. خانم «النا […]

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با بیان اینکه تحریم ها مخرب ترین تاثیر را روی شهروندان عادی داشته است، از دولت آمریکا خواست بلافاصله تحریم ها علیه مردم ایران را لغو و از کشورهایی که اقدام به بلوکه کردن دارایی های ایران کرده اند درخواست کرد که این دارایی ها را آزاد کنند. خانم «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره مندی از حقوق بشر که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، عصر دیروز (چهارشنبه) ۲۸ اردیبهشت در نشستی خبری به تشریح این سفر و دیدارهای انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا گفت: سفری به ایران از هفتم تا ۱۸ مه ۲۰۲۲ – ۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت برای جمع آوری اطلاعات از آثار و پیامدهای تحریم داشتم. دستورکار اصلی سفر من بررسی تاثیر منفی تحریم ها بر وضعیت حقوق بشر بوده است. گزارش نهایی من در سپتامبر ۲۰۲۲ در شورای حقوق بشر ارائه خواهد شد. از دولت ایران و شورای حقوق بشر برای تسهیل این سفر تشکر می کنم. در این سفر دیدارهای متعددی از جمله با نمایندگان دولت، جامعه مدنی، بخش خصوصی، دانشگاهیان، آژانس های تخصصی سازمان ملل و دیپلمات های خارجی در ایران داشتم. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران مشمول گسترده ترین تحریم ها بوده است و آمریکا تحریم های مالی و تجاری بزرگی را از دهه ۱۹۷۰ علیه ایران اعمال کرده است و اقداماتی را انجام داده که ایران را از نظام مالی و تجاری جهان منزوی کرده است، به تاثیر تحریم ها بر بخش های دانشگاهی، فناوری و صنایع دستی و رشد اقتصادی ایران و همکار ی های بین المللی با دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: این تحریم ها مخرب ترین تاثیرها را روی قشرهای آسیب پذیر، کم درآمد، افرادی که بیماری خاص دارند، زنان سرپرست خانوار، مهاجران و سالمندان داشته است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد تحریم ها از سال ۲۰۱۸ تاثیرات بسیار منفی بر اقتصاد ایران داشته است. دوهان بیان کرد: زندگی مردم دچار مشکل و وضعیت بحرانی تر شده است. این گزارشگر ویژه تاکید کرد: معتقدم تحریم های یکجانبه، اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم ها، همه اینها بحث وضعیت حقوق بشر را در ایران به خطر انداخته است. ورود دارو به ایران به دلیل تحریم های ثانویه با مشکلاتی روبه رو است. آلنا دوهان همچنین در بخشی از صحبت های خود در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی تاکید کرد: من برای پرداخت پول هتل و هزینه هایم در ایران، با خودم پول نقد آوردم چون کارت های بین المللی در ایران به خاطر تحریم ها کار نمی کنند. وی تصریح کرد: غالبا دولت های دیگر، نمی دانند که اثرات تحریم ها چیست و اغلب فکر می کنند مسائل مربوط به آن و صحبت هایی که در این زمینه مطرح می شود فقط حرف است و فقط در رسانه ها است و تاثیرات حقوق بشری آن مغفول مانده است. وی گفت: تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست.

تحریم های یکجانبه، اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم ها همه اینها بحث وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است و این تحریم های اعمال شده بر صادرات کالاها و تحریم بانک های ایران و تحریم غذا و دارو باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمت ها شده و به فقر و معیشت مردم آسیب زده و افراد آسیب پذیر و پناهندگان و زنان سرپرست خانوار متاثر از آن شده اند و باعث شده ایران نتواند به درآمدهای خود دسترسی داشته باشد و همچنین سرمایه گذاری کند و مانع از تبادل افراد دانشگاهی شده و تاثیر مخربی بر وضعیت انسان های عادی در ایران داشته است. دوهان ادامه داد: چالش های اقتصادی ناشی از تحریم ها باعث شده ایران نتواند کمک های مستمری را در اختیار افراد آسیب پذیر از جمله پناهندگان قرار دهد. وضعیت بد اقتصادی باعث افزایش فقر، اعتیاد و… شده است. تلاش های دولت را در زمینه کاهش اثرات اینها تحسین می کنم. تحریم های یکجانبه به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این تحریم ها مانع از ارسال کمک های بشردوستانه به ایران شده است. ارسال داروهای نجات بخش به دلیل ممنوعیت انتقال پول دچار مشکل شده است.

آلنا دوهان اهل بلاروس است و در زمان انتصاب، استاد حقوق بین الملل در دانشگاه دولتی بلاروس و مدیر مرکز تحقیقات صلح بوده است. او پیش از ایران به قطر، سوریه، زیمبابوه و ونزوئلا سفر کرده بود تا آثار تحریم ها را بر وضعیت حقوق بشر این کشورها بررسی کند. در آستانه ماموریت او به تهران موجی از انتقادات داخلی و بین المللی نسبت به اهداف این سفر صورت گرفت. همچنین هراس تحریم کنندگان ایران از سفر دوهان به این دلیل است که این سفر می تواند ماهیت ضدبشری تحریم ها و سیاست های قهری یکجانبه آنها علیه ملت ایران را برای جهانیان آشکار سازد.

  • نویسنده : صدای هم وطن