مراسم گشایش بیست وششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با سخنرانی وزیر نفت، رئیس مجلس و دبیرکل جی ئی سی اف برگزار شد. وزیر نفت به ضرورت توسعه صنعت نفت و سرمایه گذاری بیشتر در آن اشاره کرد. اوجی ضمن تشریح قراردادهای جدید صنعت نفت ایران از زمان آغاز دولت سیزدهم، از شرکت های خارجی دعوت کرد تا در این بخش سرمایه گذاری کنند.

مراسم گشایش بیست وششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با سخنرانی وزیر نفت، رئیس مجلس و دبیرکل جی ئی سی اف برگزار شد. وزیر نفت به ضرورت توسعه صنعت نفت و سرمایه گذاری بیشتر در آن اشاره کرد. اوجی ضمن تشریح قراردادهای جدید صنعت نفت ایران از زمان آغاز دولت سیزدهم، از شرکت های خارجی دعوت کرد تا در این بخش سرمایه گذاری کنند.

روز گذشته بیست وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «نفت دانش بنیان، تولید ایرانی و صادرات جهانی» در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. این دوره از نمایشگاه شاهد حضور ۴۴ شرکت خارجی از ۱۱ کشور جهان است و تا روز ۲۶ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. در آیین گشایش این نمایشگاه، وزیر نفت ضمن ارائه برخی آمار و جزئیات درباره پروژه های صنعت نفت و برنامه توسعه ای آن، به ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در این صنعت اشاره کرد.

اوجی در سخنان خود با اشاره به بحران انرژی و ضرورت سرمایه گذاری در صنعت نفت، از سرمایه گذاران خارجی دعوت کرد در صنعت نفت ایران حضور یابند. او در اظهارات خود به بحث دیپلماسی انرژی پرداخت و مدعی شد که از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، بیش از ۵۰ قرارداد و تفاهم نامه با ارزشی بیش از ۱۷ میلیارد دلار با شرکت های داخلی و خارجی به امضا رسیده است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز از جمله دیگر سخنرانان آیین گشایش نمایشگاه بودند که هر دوی آنها در اظهارات خود به ضرورت سرمایه گذاری هر چه بیشتر در صنعت گاز اشاره کردند.

 ضرورت سرمایه گذاری برای توسعه صنعت نفت

جواد اوجی، وزیر نفت در آیین افتتاح گشایش بیست وششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به شعار «صنعت نفت دانش بنیان، تولید ایرانی، صادرات جهانی» این دوره از نمایشگاه، آن را الهام بخش دانست و اظهار کرد که دانش بنیان کردن صنعت نفت و توجه به ساخت داخل، اولویت اصلی وزارت نفت در شرایط کنونی به شمار می رود. اوجی همچنین تاکید کرد که رویکرد وزارت نفت برای دانش بنیان کردن صنعت نفت شعاری نیست و به برخی از اقدامات این وزارتخانه در این زمینه پرداخت. وزیر نفت در ادامه ضرورت توجه به سرمایه گذاری و توسعه صنعت نفت را برجسته کرد و گفت: «تا سرمایه گذاری صورت نپذیرد، بخش های تولیدی، شرکت های دانش بنیان و سازندگان نیز از پویایی برخوردار نخواهند شد و فضای کسب و کار در صنعت نفت بهبود نخواهد یافت.»

او همچنین به مخاطرات عدم تحقق منابع موردنیاز برای توسعه صنعت نفت در سال های گذشته و تهدید آن برای امنیت انرژی کشور اشاره کرد و گفت که موضوع سرمایه گذاری و ایجاد زمینه برای توسعه صنعت نفت در اولویت اصلی قرار دارد. اوجی افزود: «تردید نداشته باشید که اگر در صنعت نفت به موقع سرمایه گذاری انجام نشود به طور حتم با کسری تراز تولید و مصرف انرژی در کشور روبه رو خواهیم شد.» وزیر نفت همچنین به عملکرد وزارت نفت تحت مدیریت خود اشاره کرد و اظهار کرد که با بهره گیری از توان هلدینگ های بزرگ نفتی و پتروشیمی، ظرفیت مالی بانک ها و مذاکره با شرکت های معتبر بین المللی، بیش از ۵۰ قرارداد و تفاهم نامه به ارزش بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار امضا کند. طبق اظهارات اوجی، اولویت این پروژه ها شامل توسعه میدان های مشترک نفت و گاز، جمع آوری گازهای مشعل، توسعه زنجیره پالایشگاهی و نیز بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان و سازندگان داخلی بوده است. وزیر نفت همچنین ضمن تاکید بر اینکه براساس سیاست های اصولی و کلان دولت، اولویت این وزارتخانه تکمیل پروژه های نیمه تمام خواهد بود، گفت: «همسو با این موضوع، تلاش مان این است ۴۸ طرح کلان و اولویت دار نیمه تمام در صنعت نفت را تا پایان امسال با سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد دلار تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم و در همین سال عملیات اجرایی ۲۵ طرح عظیم با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلار را آغاز کنیم.»

 مقابله با تحریم ها و دعوت از سرمایه گذاران خارجی

وزیر نفت همچنین به موضوع تحریم اشاره کرد و با بیان اینکه مقابله با تحریم ها و دیپلماسی قوی انرژی از اولویت های وزارت نفت است، گفت: «در شرایط کنونی، صنعت نفت ایران در خط مقدم نبرد اقتصادی و مقابله با دشمنان قرار دارد.» اوجی همچنین با اشاره به شکست سیاست تحریم ها تاکید کرد که تحریم ها نتوانسته اند مانع توسعه صنعت نفت و توقف صادرات ایران شود و افزود: «ما ابتکار عمل را به دست گرفته ایم و توانسته ایم بازارهای خود را متنوع کنیم و صادرات نفت را افزایش دهیم و کانال های مالی خود را تسهیل کرده ایم که سبب جهش خیره کننده ای در وصول درآمدهای ما شده است.»

وزیر نفت همچنین افزود که به اذعان دستگاه هایی مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، وزارت نفت موفق به ایفای کامل تعهدات و تکالیف خود در زمینه صادرات نفت و میعانات گازی در سال ۱۴۰۰ شده است.  اوجی در ادامه حضور ۴۴ شرکت خارجی در نمایشگاه را جلوه ای از اهمیت و اولویت دیپلماسی انرژی و تعاملات خارجی برای صنعت نفت دانست و گفت ایران با فعال کردن دیپلماسی انرژی، برای جذب سرمایه گذاری خارجی به خصوص از کشورهای دوست اقدام کرده و قراردادها و تفاهم نامه های مهمی هم در این باره به امضا رسیده است. وزیر نفت در ادامه ضمن تاکید بر نیاز شدید صنعت نفت به سرمایه گذاری، افزود: «با توجه به نیاز صنعت نفت به سرمایه گذاری، ما از تمامی سرمایه گذاران کشورهای همسو در بخش های مختلف صنعت نفت ایران استقبال می کنیم.»  او در ادامه افزود که با توجه به بحران انرژی کنونی که گریبان گیر جهان شده و افزایش چشمگیر تقاضای جهانی برای انرژی، سرمایه گذاران خیلی خوب می دانند که سرمایه گذاری در این بخش چقدر سودآور خواهد بود. وزیر نفت به دیپلماسی فعال انرژی ایران اشاره کرد و گفت که در ماه های گذشته فروش نفت افزایش یافته و وصول درآمدهای آن نیز با وجود سخت گیری بیشتر تحریم کنندگان انجام شده است. اوجی همچنین اظهار کرد که بازگشت ایران به مسیر تبادلات انرژی منطقه از طریق احیای سوآپ گاز، یافتن بازارهای جدید برای نفت و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی و صدور خدمات فنی مهندسی انجام شده است.  اوجی با تاکید بر اینکه همکاری موثر با کشورهایی که پیش از این ظرفیت های آن ها مورد توجه قرار نداشت از جمله کشورهای آمریکای لاتین فرصت های فوق العاده ای را در اختیار صنعت نفت و اقتصاد ملی ما قرار داده است، افزود: «برای نخستین بار آرزوی چندده ساله کارشناسان صنعت نفت برای در اختیار گرفتن سهام پالایشگاه های فراسرزمینی از طریق دیپلماسی فعال انرژی محقق شده و بازارهای جدید و جذابی برای نفت و میعانات و فرآورده های نفتی ایران حاصل شده است.»

  قالیباف خواهان سرمایه گذاری در گاز است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیگر سخنران آیین گشایش نمایشگاه بود و در سخنان خود اظهار کرد که منابع زیرزمینی متعلق به دولت ها نیست و به نسل های امروز و آینده تعلق دارد و از همین رو، باید دانست که خام فروشی و مصرف کردن درآمدها در هزینه جاری، مناسب نیست. قالیباف همچنین اظهار کرد که تقاضای جهانی برای نفت رو به افول است و تقاضا برای استفاده از گاز افزایش یافته و به همین دلیل باید برای توسعه صنعت گاز تلاش کرد. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فروش نفت ایران شامل تحریم شد، بر این نکته تاکید کرد که گاز چنین محدودیتی نداشته و گاز ایران در زمان تحریم به ترکیه و عراق رفته است. او ضمن نقد مساله خام فروشی، بر حکمرانی نامناسب در بخش انرژی نیز تاکید کرد و گفت که جهت گیری ها را باید اصلاح کرد و گاز را مبنای صادرات قرار داد. قالیباف همچنین با اشاره به مصرف روزانه بیش از ۵میلیون بشکه انرژی فسیلی در کشور، بر ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی و بهبود تراز تولید و مصرف تاکید کرد و با اشاره به ناعدالتی در مصرف گفت برخی در کشور ۲۰ برابر بقیه انرژی مصرف می کنند.

  حامل: نقش ایران در دنیای انرژی برجسته است

محمد حامل، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی ئی سی اف) نیز دیگر سخنران این آیین بود و با ابراز خرسندی از حضور در این نمایشگاه، به نقش برجسته ایران در دنیای انرژی به عنوان عضو موسس اوپک و جی ئی سی اف و کشوری که دارای بزرگ ترین ذخایر گاز طبیعی اثبات شده در جهان است، اشاره کرد و گفت درحال حاضر ایرانیان در همه سطوح دبیرخانه جی ئی سی اف حضور دارند. او همچنین به رشد ۲۶درصدی گاز طبیعی در دهه گذشته اشاره کرد و گفت گاز تا سال ۲۰۵۰ با سهم ۲۷درصدی به سوخت شماره یک در ترکیب انرژی اولیه جهانی تبدیل می شود. محمد حامل همچنین به ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در صنعت گاز اشاره کرد و گفت برآوردها نشان می دهد تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۸ تریلیون دلار سرمایه گذاری برای این بخش نیاز است.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان