دکتر ناصری: موفقیت افزایش تولید الکل را مرهون همت و پشتکار والای محققان برشمرد و تاکید کرد، چنین راهکارهایی، راهگشای توسعه در جای جای این صنعت است.

افزایش ظرفیت تولید الکل طبی، حاصل پژوهش‌های سه ساله فاطمه شیخی پژوهشگر نیشکری است که امروز محقق شده و در سالی که مزین به تولیدِ دانش‌بنیان است، این طرح، شکرستان ایران را به سمت شکوفایی بیشتر سوق داده است.

این طرح دانش‌بنیان، تولید الکل طبی را به ۲۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی رسانده و در عین حال، عمر مفید دستگاه‌ها را نیز افزایش داده است.

شرکت خمیرمایه و الکل رازی به عنوان قطب تولید الکل طبی منطقه، با تولید روزانه ۱۱۰ هزار لیتر الکل طبی به یک بِرَند معروف بدل شده و باکیفیت‌ترین الکل طبی خاورمیانه در این کارخانه عرضه می‌شود.

همت والای محققان نیشکری برای حرکت در مسیر شکوفایی

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی امروز یکشنبه (چهارم اردیبهشت ماه) ضمن بازدید از روند تولید الکل طبی، موفقیت افزایش تولید الکل را مرهون همت و پشتکار والای محققان برشمرد و تاکید کرد، چنین راهکارهایی، راهگشای توسعه در جای جای این صنعت است.

به گفته دکتر عبدعلی ناصری، حاصل پژوهش‌های مشترک سه نهاد تحقیقاتی معتبر برای افزایش تولید در کارخانه الکل رازی به کار گرفته شده که نتایج رضایت‌بخشی را به دنبال داشته است.

وی توسعه نیشکر را شرکتی در مَدار دانش دانست که با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداشته و با تکیه بر پژوهش‌های کاربردی و تعامل حداکثری با دانشگاه‌ها، بهره‌وری را در دو حوزه صنعت و کشاورزی افزایش داده است.

عبور از ظرفیت اسمی نشان خودباوری و همت پرسنل است

در ادامه این بازدید، مدیرعامل شرکت خمیرمایه و الکل رازی از حمایت‌های دکتر ناصری از طرح‌های دانش‌بنیان در راستای افزایش تولید در سال مزیّن به شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، قدردانی کرد.

مهندس شهرام فرحمند، طرح افزایش تولید الکل طبی را طرحی دانش‌بنیان دانست که افزایش ۲۰ درصدی بالاتر از ظرفیت نامی این شرکت را به دنبال داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کسب رکورد جدید و عبور از ظرفیت اسمی تولید روزانه الکل به میزان ۱۱۹ هزار و ۳۳۳ لیتر اشاره کرد و تحقق آن را نشان همت، همدلی و خودباوری پرسنل عنوان و تاکید کرد، از همه ظرفیت‌های این شرکت برای افزایش تولید استفاده می‌شود.

مهندسی تکاملی برای افزایش تولید الکل طبی

در همین زمینه، فاطمه شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار روابط‌عمومی توسعه نیشکر، افزایش تولید الکل طبی را حاصل تحقیقات و همکاری مشترک موسسه آموزش و تحقیقات نیشکر، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه صنعتی دانمارک دانست.

این پژوهشگر به روند تحقیقاتی این طرح اشاره کرد و بیان داشت، کار تحقیقاتی طرح افزایش تولید الکل طبی سه سال به طول انجامید و دو سال نیز مطالعات پایلوت و نیمه پایلوت آن انجام شده است.

شیخی، فرآیند افزایش تولید الکل طبی را «مهندسی تکاملی» عنوان کرد و بیان داشت، در این روش مقاومت سویه (میکروارگانیسم‌ها) در مقابل تنش اتانول افزایش می‌یابد و در گام بعد نیز سویه‌های مقاوم طی یک روند هشت تا یکساله تکثیر می‌شوند تا در فرآیند افزایش الکل طبی به کار روند.

هشتاد درصد الکل طبی مورد نیاز کشور در شرکت خمیرمایه و الکل رازی تولید می‎شود.

در کنار تامین نیاز داخلی، صادراتِ این فرآورده‌ی باارزش، دریچه‌ای را به سمت شکوفایی خوزستان گشوده و مسیر جدیدی را به روی اقتصاد تک محصولی باز کرده است.

  • نویسنده : صدای هم وطن