جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات احیای برجام گفت: «رایزنی‌هایی با بهره‌بردن از واسطه‌ها در حال انجام است و باید اجازه دهیم نتیجه این رایزنی‌ها مشخص شود.» او این سخنان را در پی برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی با حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه و علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بیان کرد.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نشست وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: «رایزنی‌‌‌هایی با بهره بردن از واسطه‌‌‌ها در حال انجام است و باید اجازه دهیم نتیجه این رایزنی‌‌‌ها مشخص شود.» وی همچنین به نقل از وزیر امورخارجه گفت که هنوز هیچ متن نهایی به توافق دو طرف نرسیده است. رحیمی جهان‌‌‌آبادی تاکید کرد: «باید اجازه دهیم نتیجه این رایزنی‌‌‌ها مشخص شود. اما به نظرم طرف غربی بیش از ایران به « به‌نتیجه رسیدن مذاکرات» نیاز دارد و اگر عاقلانه رفتار کرده و منافع خود را درک کنند، طبیعتا باید این مذاکرات تا خردادماه امسال به نتیجه برسد.»

به گزارش «ایرنا»، این نماینده با بیان اینکه جلسه‌‌‌ای با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و معاونان وی و همچنین علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین برگزار شد، ادامه داد: «در این جلسه باقری و امیرعبداللهیان مواردی که در مذاکرات وین مورد توافق اجمالی طرفین واقع شده یا موانع و اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد را تشریح کردند و به برخی از سوالاتی که نمایندگان داشتند، پاسخ دادند. همچنین معاونان وزیر امورخارجه و کارشناسان ایشان نکاتی را درباره تحولات افغانستان، پاکستان، عراق و یمن به اطلاع اعضای کمیسیون امنیت ملی رساندند.»

هنوز متنی نهایی نشده است

همچنین رحیمی جهان آبادی در مورد بررسی ادعاها مبنی بر وجود پیش‌‌‌نویس برای توافق هسته‌‌‌ای عنوان کرد: «این موضوع در نشست مطرح و راجع به مفاد و نکاتی که برخی از نمایندگان مجلس مدعی بودند بحث شد. به گفته وزیر امورخارجه هنوز هیچ متن نهایی به توافق دو طرف نرسیده است. البته یادداشت‌‌‌هایی بین طرفین ردو بدل شده و حتی این یادداشت‌‌‌ها ممکن است دیدگاه مشترک طرفین هم باشد. اما برخی از نمایندگان این یادداشت‌‌‌ها را به عنوان پیش‌‌‌‌‌‌نویس تلقی کردند.» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: «تا زمانی که متن پیش‌‌‌نویسی که مورد توافق همه طرفین باشد شکل نگیرد، در حقیقت هیچ متن پیش‌‌‌نویسی وجود ندارد و هرگونه صحبت و قضاوت درباره یادداشت‌‌‌ها و متنی که وجود ندارد، سبب ایجاد چالش خواهد شد.» این نماینده مجلس یادآور شد: «بر اساس سخنانی که در این نشست مطرح شد، نظارت حق مجلس و مردم است ولی در این شرایط کشور نیاز به اجماع، همفکری و حمایت از تیم مذاکره‌کننده دارد تا مقابل قدرت‌‌‌های بزرگ غربی منافع کشور حفظ شده و سبب سربلندی تیم مذاکره‌کننده و کشور شود.»

چقدر به توافق نزدیک هستیم؟

وی درباره رویکرد وزیر امورخارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده مبنی بر اینکه چه میزان به توافق نزدیک شدیم، گفت: «بر اساس آنچه وزیر امور خارجه و معاونان ایشان و آقای باقری گفتند، ایران همه تلاش خود را صادقانه برای حل این پرونده انجام می‌دهد و در مذاکرات با نیت رسیدن به توافق حضور دارد.» نماینده مردم تربت جام و باخرز در رابطه با رویکرد طرف غربی در مذاکرات تاکید کرد: «طرف غربی آن‌گونه که ادعا می‌کند یا انتظار می‌‌‌رفت در بیشتر امور همکاری لازم را ندارد و رفتار آنها غیرصادقانه است که این نشأت گرفته از فضای افکار عمومی این کشورهاست.»

ایران با خروج آمریکا از برجام قوی‌‌‌تر شد

این نماینده مجلس با اشاره به گزارش‌های بیان‌شده در این نشست تاکید کرد: «عمده مشکل آمریکا این است که از برجام خارج شدند. اکنون که به مذاکرات برگشته‌اند، باید به افکار عمومی و رسانه‌‌‌های خود و کنگره آمریکا بگویند در این سال‌هایی که از برجام بیرون بودند، چه دستاوردی داشتند. اما واقعیت این است که هیچ دستاوردی نداشتند.» رحیمی‌جهان‌آبادی توضیح داد: «آمریکا از خروج از برجام نه‌تنها دستاوردی نداشته بلکه حتی مواضع ایران در این سال‌ها نسبت به زمان حضور آمریکا در برجام قوی‌‌‌تر و منسجم‌‌‌تر شده است.» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دیگر دیدگاه‌‌‌های بیان شده در این نشست گفت: «ایران پس از خروج آمریکا از برجام با اجرای قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها در تولید سانتریفیوژها، غنی‌‌‌سازی اورانیوم و‌درصد غنی‌سازی به موفقیت‌هایی دست یافت و با دست پُر پای میز مذاکره نشست. همین امر سبب شد آمریکایی‌‌‌ها که پاسخی برای خروج از برجام نداشتند، دچار مشکل شوند.»

از خطوط قرمز نظام عدول نشده است

این نماینده در ادامه با بیان اینکه یکی از محورهای جلسه در مورد بررسی رعایت خط قرمزهای نظام توسط تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات هسته‌‌‌ای بود، تاکید کرد که بر اساس گزارش‌هایی که آقای امیرعبداللهیان و آقای باقری ارائه دادند، در مذاکرات وین از خطوط قرمز نظام به هیچ وجه عدول نشده است.

اصلی‌ترین هدف ایران در مذاکرات

در نهایت رحیمی جهان آبادی اصلی‌‌‌ترین هدف ایران در مذاکرات را که هم رئیس تیم مذاکره‌کننده و هم نمایندگان بر آن تاکید داشتند، آثار معیشتی و اقتصادی برای مردم بیان کرد و گفت: «اگر مذاکره انجام شود و هیچ حاصلی در اقتصاد، معیشت و رفع مشکلات مردم نداشته باشد، مذاکرات اهمیتی نخواهد داشت. زیرا ما پیش از این در شرایط مذاکره نشان دادیم که هم می‌توانیم پیشرفت بیشتری داشته باشیم و هم از پس مدیریت شرایط خود برآییم.»

توافق شدنی است

از سوی دیگر پیش‌تر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه دوشنبه شب این کمیسیون با وزیر خارجه و تیم مذاکره‌‌‌کننده هسته‌‌‌ای گفت: «طبق مباحث مطرح شده توافق شدنی است و به احتمال زیاد صورت می‌گیرد و چیز زیادی نمانده است.» محمود عباس‌‌‌زاده‌‌‌مشکینی در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی دوشنبه شب ‌‌‌میهمان وزیر خارجه در وزارت خارجه بود، در توضیح مباحث مطرح شده دراین جلسه بیان کرد: «هنوز پیش‌‌‌نویسی به صورت رسمی آماده نشده پس نمی‌توان درباره پیش‌‌‌نویس قضاوت کرد و حتی در موضوعی که آماده شده ما با غربی‌‌‌ها درباره برخی موارد تفاوت و اختلاف‌نظر داریم پس نمی‌توان گفت که پیش‌‌‌نویسی به صورت رسمی آماده شده است.» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «نمایندگان نگران عدول مذاکره‌‌‌کنندگان از خطوط قرمز تایید شده بودند که با توضیحات و مستندات ارائه شده، متقاعد شدند که از خطوط قرمز نظام عدول نشده و بر اساس منافع ملی پیش رفته است که اگر این اتفاق نمی‌‌‌افتاد خیلی پیش‌تر از این باید توافق صورت می‌‌‌گرفت.»

تضمین

عباس‌‌‌زاده با اشاره به اینکه با توجه به سابقه نقض عهد آمریکایی‌‌‌ها، آنها باید جدی وارد کار شوند، گفت: «ما نمی‌توانیم بدون تضمین اجرای توافق، به آنها اعتماد کنیم.» وی ادامه داد: «از طرفی پیشنهادهایی هم شده که تضمین اجرای توافق یک‌‌‌طرفه نباشد و تضمین‌‌‌ها در داخل توافق به گونه‌‌‌ای تنظیم شود که اراده اجرای تضمین فقط در دست طرف مقابل نبوده و دست ما هم در آن باشد.» این نماینده با بیان اینکه در مجموع جلسه خوبی بود، درباره مباحث مطرح شده پیرامون آینده مذاکرات گفت: «ما به دنبال این هستیم که محدودیت‌های اقتصادی تحمیل شده برداشته شود منتها اگر آنها شرایط را برای ما محدود کنند و بخواهند امتیاز بیشتری بگیرند ما زیر بار توافق خالی نمی‌‌‌رویم.»

اداره کشور را به توافق گره نزدیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «امیدواریم این توافق صورت گیرد چرا که حتی طرف غربی و آمریکایی‌‌‌ها به این توافق نیاز دارند. معتقدیم توافق شدنی است و به احتمال زیاد انجام می‌شود. البته که ما اداره کشور را به توافق گره نزدیم که مصداق آن بودجه امسال است. دولت هم پای کار بوده و کشور را بر اساس ظرفیت‌‌‌های داخلی اداره می‌کند. با توجه به روند طی شده و مراحل باقی‌‌‌مانده و واقعیات، اگر غربی‌‌‌ها به‌ویژه آمریکایی‌‌‌ها تصمیمات جدی بگیرند توافق شدنی است و چیزی نمانده است. موارد محدودی مانده که به نظرم خیلی هم مهم نیست و می‌توان آن را در کمترین زمان ممکن به نتیجه رساند.»

  • نویسنده : صدای هم وطن