اخیرا نامه ای به وزیر محترم نیرو از طرف شورایی به نام تبیین مواضع بسیج دانشجویی خوزستان در رسانه ها منتشر گردیده که به نظر می‌رسد برخی افراد تحت تأثیر تحلیل های نادرست، با هدف اعمال نظر و تحت فشار گذاشتن تصمیم گیران، مواجهه با سازمان آب و برق خوزستان را در دستور کار خود قرار داده اند.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اخیرا نامه ای به وزیر محترم نیرو از طرف شورایی به نام تبیین مواضع بسیج دانشجویی خوزستان در رسانه ها منتشر گردیده که به نظر می‌رسد برخی افراد تحت تأثیر تحلیل های نادرست، با هدف اعمال نظر و تحت فشار گذاشتن تصمیم گیران، مواجهه با سازمان آب و برق خوزستان را در دستور کار خود قرار داده اند.

لذا به لحاظ ارائه عملکرد سازمان آب و برق خوزستان و بهبود آن که طی سه سال اخیر استمرار داشته است، توجه خوانندگان محترم را به موارد ذیل جلب کرده و قضاوت را به مردم فهیم می سپاریم:

سازمان آب و برق خوزستان به عنوان یکی از سازمان های فعال و علمی کشور در عرصه آب و انرژی طی سال های اخیر با اهداف مختلف بارها مورد هجمه و نقد غیر منصفانه قرار گرفته است. لیکن سیاست این سازمان همیشه مبتنی بر شفافیت، پاسخگویی حداکثری مبتنی بر آمار، ارقام و مستندات بوده و تلاش کرده تا جای ممکن با تکیه بر ادله و رعایت اصل انصاف، جامعه و مردم عزیز را از فعالیت های خود آگاه ساخته و به منتقدین با ارائه مجموعه فعالیت های سازنده خویش در عرصه آبادانی استان خوزستان پاسخ دهد. طرح مباحث اشتباه، ارائه آمار و ارقام بی پایهو بازتاب مسائل غیرمرتبط در نامه ای که با توجه به نام و وابستگی نویسندگان انتظار می رود بر مدار اخلاق و معارف اسلامی استوار باشد، جای تاسف و شگفتی است!

ذکر آوارگی میلیون ها نفردر اثر سیلابیا رهاسازی ۶۰ درصد آب سدها و ارتباط آن با مبحث خشکسالی و ارائه آمارهای بی پایه و غیرعلمی، بیانگر آن است که نویسندگان محترم نامه مذکور به دلیل عدم آگاهی کافی در خصوص مدیریت آب و وقایع سال های اخیر و تحت تأثیر اطلاعات غلط ارائه شده از سوی دشمنان آگاه و دوستان نااگاه،این موارد را مطرح کردند.

تصمیم سازی و تصمیم گیری در مدیریت منابع آب استان خوزستان یک فرایند بسیار دقیق علمی اجرایی را طی می کند ( که احتمالا نویسنده نامه از آن اطلاع ندارد!). این فرایند شامل ارکان به این شرح است: بدنه کارشناسی مدیریتی قوی سازمانآب و برق، شوراهای استانی شامل شورای حفاظت منابع آب، شورای کشاورزی استان و شورای حفاظت کیفی با حضور نمایندگان تمامی دستگاه های اجرایی و در نهایت نهادهای ذیصلاح ملی به عبارتی تصمیم گیری در خصوص مدیریت منابع و مصارف آبی توسط یک شخص صورت نمی گیرد و فیلترها و روالهای پیچیده ای را طی می نماید. به عبارتی هیچ تصمیمی در زمبنه مدیریت منابع آب با نظر یک شخص انجام نمی شود.

وقوع پدیده های طبیعی از قبیل سیل، خشکسالی و زلزله در تمام دنیا فاجعه بار و توأم با خسارات فراوان است، این پدیده های طبیعی قابل پیشگیری نبوده و کاهش بارش و وقوع خشکسالی را نمی توان معیار ارزیابییک سازمان قراردا د. بلکه نقش سازمان ها در کاهش اثرات آنها قابل ارزیابی است نه جلوگیری از وقوع آنها موجب شگفتی است که چگونه در محافل غیرعلمی بعضأ وقوع این پدیده ها را به آب و برق خوزستان منتسب میکنند؟! سیلاب فروردین ۹۸ خوزستان حدود یک ماه پس از انتصاب مدیریت فعلی سازمان آب وبرق خوزستان اتفاق افتاد. ایشان که مدیری بومی، دارای مدرک دکتری سازه های آبی از دانشگاه شهید چمران اهواز و مدرک بین المللی مدیریت حرفه ای ریسک و از مدیران و نخبگان علمی، ولایی، جهادی و بسیجی هستند، بلافاصله پس از عهده داری مسئولیت و برای اولین بار یک رکن جدید به چارچوب برنامه ریزی و مدیریت منابع اضافه نمودند.

و به منظور استفاده از خرد جمعی و مشارکت نخبگان در تصمیم گیری ها، شورای مشورتی نخبگان آب کشور را با هدف به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی سیلاب تشکیل داد . اعضای این شورای شامل متخصصین و اساتید تراز اول دانشگاهی و چهار شرکت مهندس مشاور بودند. هرچند به صفر رساندن خسارات سیلابی در حد سیلاب ۹۸ امری محال است، اما تصمیمات این شورای خسارات را به حداقل ممکن رساند.

فعالیت شورای مشورتی در دوران خشکسالی هم ادامه یافت و در سال ۱۴۰۰ مجددا بسترهای بکارگیری نخبگان و ذینفعان در فرایند مدیریت منابع آب گسترش یافت و یک فرایند جدید تحت عنوان مدیریت مشارکتی منابع آب با حضور تمامی ذینفعان از جمله کشاورزان تشکیل گردید. به عبارتی فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری به یک اتاق شیشه ای انتقال یافت.

وقوع خشکسالی دو سال پس از سیل آب  ۹۸ ماحصل کاهش شدید بارندگی، کمبود رواناب های ورودی به استان خوزستان و توسعه کشت محصولات پرمصرف آب بوده است.

به منظور شفاف سازی و احترام به افکار عمومی، گزارش عملکرد سازمان آب و برق خوزستان در سیلاب۹۸، وقوع خشکسالی های بعدی و عملکرد سه ساله سازمان در طول دوره مدیریتی اخیر، طی هفته آینده از طریق سایت اینترنتی سازمان آب و برق خوزستان در اختیار مردم عزیز و مسئولینمحترم قرار خواهد گرفت تا مورد قضاوت و نقد منصفانه قرار گیرد. امیدواریم نقادان منصف نسبت به تبیین واقعیات جامعه اقدام و از بکار بردن الفاظ ناصواب و تهمت های ناروا به یک مجموعه خدمتگزار و انقلابی خودداری نموده و با سیاه نمایی عملکردهای شایسته، باعث بی اعتمادی و نا امیدی مردم نگردند. سازمان آب و برق خوزستان از فنی ترین و کارآمدترین مجموعه های استان است که علیرغم محدودیتها و کاستی ها سعی نموده با هم افزایی و استفاده از خرد جمعی متخصصان و بسیج امکانات بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد. در خصوص واکاوی علل و اقدامات انجام شده در مدیریت سیلاب بهار ۹۸ همه را به مطالعه و نتیجه گیری گزارش هیات ملی سیل که رای و نظر دانشگاهیان و اساتید برجسته کشور است دعوت می نماییم. لیکن در خشکسالی اخیر و اقدامات صورت گرفته باید توجه داشت آب ورودی به خوزستان بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ که شرایط کم آبی آن تاکنون ادامه دارد، با بارش  سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ که شرایط کم آبی آن تاکنون ادامه دارد، با بارش های معمولی آغاز گردید لیکن به مرور زمان به شدت از میزان بارندگی کاسته شد. در پایان دوره آبگیری سدها که اوایل خردادماه سال جاریبود، کاهش حدود ۹ میلیارد مترمکعبی ورود آب را شاهد بودیم . اهل فن به خوبی می دانند چنین کمبودی در استان پهناور خوزستان که حجم آب ورودی و مصرفی آن برابر بوده و در حالت تعادل  شکننده است، یک فاجعه تمام معنای آب و هواشناسی محسوب می شود. اگرچه برای اولین بار در اسفند ماه، هواشناسی کشور الگو ی کاهش بارش در منطقه جنوب غرب و زاگرس را پیش بینی و منتشر نمود، لیکن سازمان آب و برق از ابتدای بهمن با کارشناسی مناسب داده ها، وقوع خشکسالی را به مقامات و سازمانهای استانی اعلام و سعی کرد با اعمال مدیریت بر منابع آبی، گزندگیخشکسالی را کاهش دهد. متأسفانه در چنین مواقعی به لحاظ فنی کنترل مصرف آب و جیره بندی آن تنها را ممکن می باشد. از طرفی هنگام وقوع بحران های منطقه ای، انتخاب و تصمیم گیری بین آسیب فراوان به کشاورزان و کشت غالب منطقه و یا نگهداشت آب برای کاهش آسیب های خشکسالی،جزء اختیارات و وظایف سازمان آب و برق خوزستان نیست. اینگونه تصمیمات مهم و استراتژیک به درستی توسط نهادهای بالادستی نظیر ستاد مدیریت بحران بر مبنای مدارک و شواهد فنی و علمی اتخاذ و ابلاغ می شوند.

اصحاب دانشگاهی همواره اذعان داشته اند که بین سیلاب بهار ۱۳۹۸ و خشکسالی ۱۴۰۰ هیچ ارتباط معناداری وجود ندارد جز آنکه هر دو حاصل پدیده های اقلیمی می باشند. اغلب سدهای استان خوزستان به گونه ای طراحی شده اند که طییکسال پر و خالی میشوند و می توانند تنها حدود ۲۰ درصد حجم فعال مخزن را به سال آبی بعد منتقل کنند ، لذا با گذشت دو سال از واقعه سیل، ادعای آنکه آب این سدها هدر رفته است، صحبتی غیرعلمی و غیرکارشناسی است . اینکه تصور می شود سدهای استان خوزستان می توانستند با نگهداشت آب سیل بهار ۹۸ برای چندین سال متوالی نیازهای آبی را تامین نمایند، اشتباهی عجیب و غیر قابل باور است و پافشاری مصرانه بر این ادعای عجیب و غیرعلمی ، مصداق بارز تشویش اذهان عمومی و تهییج مردم در رویارویی با نظام مقدس جمهوری اسلامی و سلب اعتماد از نهادهای نظارتی و بازرسی است.

سخن آخر آنکه انتظار می رود منتقدین محترم و دلسوز با رعایت انصاف و حدود اخلاقی و شرعی به بیان واقعیت ها پرداخته و از بکار بردن جملات و نوشته ها یی که نتیجه ای جز دلسردی متخصصان و مدیران خدوم استان در بر ندارد ، برحذر باشند . سازمان آب و برق خوزستان مدعی آن نیست که کمبودی وجود نداشته ، لیکن همه تلاش خود را برای رضایتمندی آحاد جامعه و آبادانی خوزستان عزیز بکار برده است.

  • نویسنده : صدای هم وطن