مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: با انعقاد چند قرارداد در آینده نزدیک طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه شتاب می‌گیرند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، مهندس علیرضا دانشی روز چهارشنبه(۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۰) در آیین آغاز به کار عملیات بیابان‌زدایی و درختکاری ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان خوزستان با تبریک روز هوای پاک گفت: ۳۵ درصد […]

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: با انعقاد چند قرارداد در آینده نزدیک طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه شتاب می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، مهندس علیرضا دانشی روز چهارشنبه(۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۰) در آیین آغاز به کار عملیات بیابان‌زدایی و درختکاری ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان خوزستان با تبریک روز هوای پاک گفت: ۳۵ درصد آلاینده‌ها مربوط به صنایع مختلف است و مناطق نفتخیز جنوب خود را مکلف به انجام اقدامات ضروری برای داشتن هوای پاک کرده است.

وی افزود: در این راستا در گام نخست تلاش‌مان را معطوف به جمع‌آوری گازهای همراه کرده‌ایم و در این زمینه اجرای ۲ طرح عظیم در دست پیگیری است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد اقدامات موثر در زمینه عقد قراردادهای مربوطه به آنها خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد: بر این اساس حجم بسیار بالایی از گازهای همراه هم در شرق حوزه فعالیت مناطق نفتخیز و هم در منطقه اهواز و مارون جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: طرح بیابان‌زدایی و درختکاری ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان خوزستان که با اعتبارات شرکت ملی نفت ایران اجرا می‌شود گام نخست اقدامات مرتبط با حفظ محیط زیست محسوب می‌شود و با تمام توان آن را پیگیری خواهیم کرد.

مهندس دانشی در پایان از دست‌اندرکاران طرح‌های نهال‌کاری خواست در اجرای این طرح‌ها در اراضی خوزستان از درختان مثمر استفاده شود.

امیدواریم روزی شاهد جمع‌آوری همه گازهای همراه باشیم

استاندار خوزستان نیز در این مراسم با تشکر از برگزاری این آیین و بزرگداشت روز هوای پاک گفت:  بحث هوای پاک در حوزه فعالیت‌های منابع طبیعی و سازمان محیط زیست است و در اینجا هم وزارت نفت هم به صحنه آمده چون در زمینه آلاینده‌هایی که با آن مواجه هستیم ایجاب می‌کند که به این موضوع بپردازیم تا ضمن پرهیز از آلاینده‌ها با اقدامات مناسبت هوای پاک را به ارمغان بیاوریم.

دکتر صادق خلیلیان افزود: از اقداماتی که می‌شود برای کنترل آلاینده‌ها انجام داد جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه و بهره‌برداری از آنها است که نمونه آن با افتتاح پالایشگاه گاز بیدبلند و خاموش شدن مشعل‌ها اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اهمیت مهار ریزگردها گفت: امیدوارم روزی شاهد باشیم که همه گازهای همراه نفت مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرند و شاهد سوزاندن آنها نباشیم؛ حفظ محیط زیست جزو حقوق عامه است.

دکتر خلیلیان با اشاره به طرح بیابان‌زدایی و درختکاری ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان خوزستان گفت: امیدواریم بتوانیم چنین اقداماتی را با همکاری دستگاه‌های اجرایی توسعه دهیم تا ضمن بهره‌برداری از منابع‌،‌محیط زیست نیز حفظ شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: بحث محیط زیست در ابعاد مختلف آن در قانون اساسی به عنوان یک حق عمومی مردم است و باید توسعه‌ای را دنبال کرد که این حق را حفظ کند.

آبخیزداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل‌ها را کم می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: کشور خشک و نیمه خشک ما مشکلات عدیده‌ای در خصوص فرسایش، رسوب، فرونشست و تخلیه آبخوان‌ها دارد و نیازمند توجه جدی و نهضت همگانی برای حفظ پوشش آب، خاک و گیاه است.

دکتر مسعود منصور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص منابع طبیعی اظهار داشت: فرهنگ منابع طبیعی باید در عمل اجرا شود و همه باید مشارکت همگانی داشته باشند و در این زمینه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نقش محوری دارد.

وی با بیان اینکه در ۳۰ سال اخیر بیش از ۷۰۰۰ سیلاب داشته‌ایم گفت: با کارهای آبخیزداری تا ۷۰ درصد متوسط خسارت سیل‌ها کم می‌شود و باید در زمینه پیشگیری از وقوع سیل با همکاری دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم را انجام دهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه بخشی از اقدامات این سازمان در خوزستان انجام می‌شود گفت: سازمان‌ها و صنایع مختلف در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در این زمینه اقدام می‌کنند که نمونه آن مشارکت شرکت ملی نفت ایران در بیابان‌زدایی ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان خوزستان است که جای تقدیر و تشکر دارد.

حمایت ۱۴۰ میلیارد ریالی صنعت نفت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان خوزستان نیز در این مراسم گفت: از سال ۱۳۹۵ به امر مقام معظم رهبری یک حرکت جهادی برای مهار ریزگردهای شکل گرفت و اتفاق­های خوبی در حوزه های منابع طبیعی افتاد.

وی افزود: ما در فاصله زمانی سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ بیش از ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار عرصه­های کانون های ۷ گانه گرد و غبار را نهال کاری کردیم  و ۲۴ هزار هکتار هم برنامه های مدیریت روان­آب داریم.

سید محمد تقی سجادی با اشاره به تفاهم نامه­ای که با وزارت نفت منعقد شده افزود: با کمک ۱۴ میلیارد تومانی شرکت نفت چیزی حدود ۲۰۰۰ هکتار در ۵ نقطه شلمچه، اهواز، رامهرمز، شوش و آغاجاری را در دست برنامه داریم که ۷۰۰ هکتار آن نهال کاری و ۱۳۰۰ هکتار نیز شامل سایر برنامه­های منابع طبیعی است.

  در این آیین محمد جواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گزارشی از وضعیت شاخص آلودگی هوا در استان و شهر اهواز ارائه داد و گفت: مواد هیدروکربوری بخشی از آلاینده‌های هوا را تشکیل می‌دهد و انتظار داریم طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه با عزم جدی‌تری دنبال شود.

  • نویسنده : صدای هم وطن