۴۸ ساعت پس از انتشار خبر درگذشت یک زندانی سیاسی در زندان اهواز که پیش تر عنوان شده بود پس از حدود یک هفته اعتصاب غذا در اعتراض به وضعیت خود در زندان، جان باخته است، سخنگوی قوه قضاییه نه تنها علت مرگ این زندانی به دلیل اعتصاب غذا را رد کرد و گفت دلیل مرگ هنوز مشخص نشده، بلکه در عین حال تاکید کرد که کیانپور اساسا زندانی سیاسی نبوده و به دلیل مسائل مالی دوران حبس خود را سپری می کرده است.

ذبیح الله خداییان که روز گذشته در یک نشست خبری به سوالاتی در خصوص مسائل مختلف از پرونده افشای فایل صوتی ظریف تا پرونده ترور شهید سلیمانی پاسخ گفت، همچنین در واکنش به سوالی در ارتباط با درگذشت عادل کیانپور و اینکه آیا مرگ این زندانی سیاسی به اعتصاب غذا و عدم رسیدگی پزشکی ارتباط دارد، گفت: «این شخص محکوم به حبس شد و در تحمل مجازات بود. در برخی رسانه ها دیدم که اعلام کرده بودند این فرد اتهام سیاسی دارد اما جرمی که این فرد مرتکب شده بود به هیچ وجه سیاسی نبود. این فرد محکومیت مالی داشت و حسب اطلاع از دادگستری اهواز، این شخص در حال اعتصاب غذا نبود و بدون اینکه مشکلی داشته باشد اعلام نارضایتی می کند و به بیمارستان اعزام و در نهایت فوت می کند. حسب گزارش ها اعتصاب غذا صحت ندارد و منتظر هستیم که پزشکی قانونی علت فوت را اعلام کند.»

خداییان همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر آخرین وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی در محاکم و مراجع بین المللی گفت: «اقدامات خوبی توسط دولت و قوه قضاییه در این مدت صورت گرفته است. در داخل کشور دو پرونده حقوقی و کیفری تشکیل شده است. در پرونده حقوقی بسیاری از افراد و خانواده شهدا طرح شکایتی مطرح کردند. در رابطه با بعد کیفری پرونده ای در دادسرا تشکیل شده که ۱۲۷ متهم تحت تعقیب هستند و برای ۹ کشور ۱۱ نیابت قضایی از جمله برای امریکا ارسال شده است. همچنین کارگروهی بین ایران و عراق تشکیل شده است. در خود عراق هم پرونده ای در این خصوص تشکیل شده است. در سطح بین الملل هم مکاتبات متعددی از سوی نهادهای مختلف انجام شده و اسناد خوبی در این رابطه تولید شده است با این حال باید با همکاری های بین قوه ای پیگیری های جدی تری انجام شود.»  سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره آخرین وضعیت بازداشت رییس گروه جمعیت امام علی و فعالیت این تشکل مردم نهاد گفت: «در رابطه با جمعیتی که گفتید یک پرونده در محکمه حقوقی تشکیل شد و وزارت کشور و برخی مراجع تقاضای انحلال جمعیت را کردند و مدعی اند جمعیت بدون مجوز فعالیت دارد. در این خصوص پرونده در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی رسیدگی و حکم به انحلال جمعیت صادر شد ولی حکم صادره قابل تجدیظرخواهی بود و برهمین اساس در مرجع تجدیدنظر در حال رسیدگی است و حکم هنوز قطعی نشده است.» او گفت: «۳ نفر هم از این جمعیت دارای اتهاماتی هستند و اتهامات متوجه خود اشخاص است و تحت تعقیبند و در دادسرای تهران پرونده مطرح است و با قرار تامین این افراد آزادند و در صورت صدور قرار مجرمیت یا جلب به دادرسی پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد ولی هنوز پرونده این سه نفر به دادگاه ارسال نشده است.»  او در پاسخ به این پرسش که آیا در پرونده ترور شهید سلیمانی تاکنون مسبب داخلی در این رابطه شناسایی شده، گفت: «حسب تحقیقات انجام شده به موردی که عامل داخلی باشد، برنخوردیم.»

خداییان همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره شکایت طلاب از بازیگران گفت: «تعدادی از مراکز فرهنگی و تشکل های قم و تعدادی از مردم از برخی بازیگران شکایت کردند که اخیرا با قرار عدم صلاحیت پرونده از قم به دادسرای تهران و مجتمع قضایی فرهنگ و رسانه ارجاع شده و در مرحله تحقیقات است و کسی تاکنون احضار نشده است.» او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در پرونده انتشار فایل صوتی ظریف تاکنون متهمی شناسایی شده، گفت: «این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز شخص خاصی به عنوان متهم تفهیم اتهام نشده است.»

 

امروزچهار‌شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰، شماره ۵۱۱۷
  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : اعتماد