هرچند سایه شوم کرونا هنوز از جامعه رخت برنبسته اما کاهش آمار مبتلایان در نتیجه واکسیناسیون گسترده، موجب استقبال خوب خوزستانی‌ها از این نمایشگاه پس از ماه‌ها سردی دورهمی‌های نمایشگاهی شده است. به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان خوزستان اولین نمایشگاه از ابتدای شیوع ویروس […]

هرچند سایه شوم کرونا هنوز از جامعه رخت برنبسته اما کاهش آمار مبتلایان در نتیجه واکسیناسیون گسترده، موجب استقبال خوب خوزستانی‌ها از این نمایشگاه پس از ماه‌ها سردی دورهمی‌های نمایشگاهی شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان خوزستان اولین نمایشگاه از ابتدای شیوع ویروس کروناست که “حضوری” برگزار شد و شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه پژوهش در نمایشگاه بین‌المللی استان پس از دو سال نمایش آنلاین، دور هم جمع شدند و دستاوردهای‌شان را به نمایش گذاشتند.

هرچند سایه شوم کرونا هنوز از جامعه رخت برنبسته اما کاهش آمار مبتلایان در نتیجه واکسیناسیون گسترده، موجب استقبال خوب خوزستانی‌ها از این نمایشگاه پس از ماه‌ها سردی دورهمی‌های نمایشگاهی شده است.

شرکت‌ها و سازمان‌های خوزستان هر یک در گوشه‌ای از سالن خلیج فارس، دستاوردها و ابداعات خود را در معرض دید مردم قرار داده‌ و مبتکران و محققان با حضور در کنار غرفه‌ها، به گرمی پذیرای سوالات مردم در این سرمای سرد زمستانی شدند.

غرفه‌ای با دستاوردهای جذاب و ابتکاری

غرفه توسعه نیشکر خوزستان از جمله غرفه‌های جذاب و دیدنی نمایشگاه پژوهشی و فناوری است که نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. وجود زنبورهای میکروسکوپی و انواع و اقسام شکر در طعم‌های مختلف در بسته‌بندی‌های جذاب رنگی در کنار ابداعات و اختراعات در دو حوزه صنعت و کشاورزی باعث شده که توسعه نیشکر نسبت به سایر غرفه‌های حاضر در نمایشگاه، غرفه‌ای پربازدید شود.

محصولات متنوع شرکت خمیرمایه و الکل رازی، تولیدات شرکت آبان‌بسپار، ابداعات موسسه تحقیقات توسعه نیشکر، کتاب‌های منتشر شده از سوی این موسسه و محصولات تولیدی از پسماند گیاه جادویی نیشکر و… تنها بخشی از ده‌ها پروژه تحقیقاتی کاربردی، ابداعات و محصولات این صنعت بزرگ است که به نمایش گذاشته شده است.

ساخت یک ربات هوشمند در صنعت نیشکر

ربات جوشکار یکی از چندین نوآوری‌ جذاب صنعت نیشکر است که برای نخستین بار با همکاری موسسه تحقیقات توسعه نیشکر و کشت و صنعت نیشکر دهخدا طراحی و تولید شده است.

این ربات هوشمند به منظور جلوگیری از وقفه در عملیات عصاره گیری نیشکر ساخته شده و عملیات تعمیر و جوشکاری غلطک‌ها در حین فرآیند انجام می‌شود و دیگر وقفه‌ای در فعالیت کارخانه تولید شکر ایجاد نمی‌شود و همین امر سبب افزایش راندمان تولید خواهد شد.

تنها سازنده ربات جوشکار صنعت نیشکر کشور برزیل بود که همت و نبوغ متخصصان توسعه نیشکر انحصار این کشور را شکست و با بومی شدن آن، از خروج میلیون‌ها ارز جلوگیری شد.

دستگاهی که نه نمونه داخلی دارد و نه خارجی

از دیگر نوآوری‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، دستگاهی است که برای اولین بار در ایران ساخته شده است و به گفته سازندگانش، هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد.

این دستگاه هشدار دهنده ذرات آلاینده به موتور از سوی محققان موسسه تحقیقات نیشکر ساخته شده است و با نصب آن بر روی دروگر نیشکر، مانع از خسارت‌های هنگفت به موتور می‌شود. با نصب این دستگاه، ورود ذرات آلاینده به موتور از طریق سیستم هواکش شناسایی می‌شود و به اپراتور هشدار لازم برای توقف دستگاه را می‌دهد‌

دستگاه هشدار دهنده ذرات آلاینده به موتور به جز صنعت نیشکر در صنایع دیگر از جمله معادن، پتروشیمی ها و ماشین‌‌آلات کشاورزی کاربرد دارد.

ساخت سیستم انتقال مُلاس به وسیله فشار هوا برای اولین بار در ایران

سیستم انتقال مُلاس به وسیله فشار هوا دیگر دستاوردی است که در کشت و صنعت نیشکر دعبل ساخته شده و در این نمایشگاه رونمایی شد‌.

این سیستم برای اولین بار در ایران ساخته شده و نسبت به سیستم‌های الکتروپمپ مزایای فراوانی دارد. سیستم انتقال مُلاس به وسیله فشار هوا هیچ گونه وابستگی مکانیکی ندارد و صرفا با فشار هوا فعال می‌شود.

سیستم‌های قبلی بر مبنای الکتروپمپ هزینه‌های تعمیرات بالایی دارد و این سیستم جدید با یک سوم قیمت نسبت به نمونه‌های قبلی ساخته شده است که می‌تواند علاوه بر صنعت نیشکر در صنایع غذایی نیز کاربرد داشته باشد.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : صدای هم وطن