جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تدابیر تازه ای را برای مقابله با سویه امیکرون کرونا اعلام کرد. او روز سه شنبه (۲۱ دسامبر) طی نطقی گفت، دولت فدرال در حال خرید حداقل ۵۰۰میلیون کیت آزمایش سریع کووید-۱۹ برای توزیع رایگان بین مردم است تا بتوانند در منازل خود این آزمایش را انجام دهند. رئیس جمهور […]

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تدابیر تازه ای را برای مقابله با سویه امیکرون کرونا اعلام کرد. او روز سه شنبه (۲۱ دسامبر) طی نطقی گفت، دولت فدرال در حال خرید حداقل ۵۰۰میلیون کیت آزمایش سریع کووید-۱۹ برای توزیع رایگان بین مردم است تا بتوانند در منازل خود این آزمایش را انجام دهند. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت به وزیر دفاع خود دستور داده که ظرف دو ماه آینده یک هزار متخصص پزشکی نظامی را برای کمک به بیمارستان های ایالت های مختلف اعزام کند. بایدن تاکید کرد: «این مارس ۲۰۲۰ نیست. ۲۰۰میلیون نفر واکسینه شده اند. ما آماده ایم؛ ما بیشتر می دانیم.» به گزارش بی بی سی، او خطاب به مردم گفت: «همه ما باید نگران امیکرون باشیم، اما وحشت نکنیم.» رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که برای مقابله با سویه جدید کرونا سیاست قرنطینه را در پیش نمی گیرد. بایدن افزود: «اگر شما به طور کامل واکسینه نشده اید، دلیلی برای نگرانی دارید.»

دولت بایدن قصد دارد مراکز آزمایش کرونای تازه ای را در ایالت های مختلف ایجاد کند که اولین مرکز به زودی در نیویورک افتتاح خواهد شد. مقامات بهداشتی فدرال می گویند، ۷۳ درصد موارد ابتلای جدید کرونا ظرف یک هفته گذشته در آمریکا، سویه امیکرون بوده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا دوشنبه (۲۰دسامبر) هشدار داد که این سویه در بسیاری از ایالت های آمریکا به سرعت در حال گسترش است. بر اساس ارزیابی این نهاد فدرال، حدود ۹۰ درصد موارد ابتلای هفته گذشته در شمال غرب و جنوب آمریکا به امیکرون تعلق دارد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها میانگین این رقم را در سراسر آمریکا ۷۳ درصد تخمین زد. در واشنگتن، پایتخت آمریکا، مقامات محلی اعلام کردند که در پی افزایش میزان ابتلا به کرونا ماسک زدن در اماکن سرپوشیده اجباری می شود. سویه امیکرون که ماه گذشته ابتدا در جنوب آفریقا کشف شد، اکنون به بیش از ۹۰ کشور سرایت کرده است. آلمان هم بریتانیا، دانمارک، فرانسه، نروژ و لبنان را به فهرست کشورهای پرخطر اضافه و سفر از این کشورها را محدود کرده است. فرانسه هم پیش از این محدودیت های مشابهی را در مورد سفر بریتانیایی ها به این کشور اعمال کرده بود. در عین حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و وزیران بهداشت ایالتی، سه شنبه ۲۱دسامبر توافق کردند که برای مهار موج بعدی کرونا که با سویه امیکرون در حال گسترش است، محدودیت های سخت تری اعمال شود. یکی از هدف ها نیز پیشبرد سریع واکسیناسیون در سطح وسیع و در زمانی کوتاه تر است. اعمال محدودیت های کرونایی به بعد از مراسم کریسمس موکول شده است. با این حال، مقررات کرونا در مهمانی های خانوادگی در ایام کریسمس نیز باید حتی المقدور رعایت شود. مراسم خصوصی و خانوادگی که در آن فرد واکسینه نشده یا از کرونا بهبود نیافته حضور دارد، باید به خانواده خود شخص و حداکثر دو نفر از خانواده ای دیگر محدود شود. این مقررات شامل حال کودکان نمی شود.  به گزارش خبرگزاری آلمان، از ۲۸دسامبر به بعد دیدارها و مهمانی ها با حداکثر ۱۰نفر مجاز است. این مقررات نیز شامل حال گروه سنی تا ۱۴سال نمی شود. توصیه شده است که از اپلیکیشن هشدار کرونا استفاده و بهداشت، ماسک و تهویه منظم رعایت شود. رویدادهای مهم ورزشی و فرهنگی نیز با محدودیت های جدی روبه رو می شوند. بسیاری از مراسم لغو و مسابقات مهم ورزشی از ۲۸ دسامبر امسال در سراسر آلمان بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. احتمال برقراری محدودیت های شدیدتر برای سایر مراکز ورزشی، تفریحی و عمومی نیز منتفی نیست. نشست بعدی وزیران بهداشت با دولت فدرال، روز هفتم ژانویه سال آینده است که در آن ممکن است تصمیمات جدیدی گرفته شود.

دولت آلمان تمام تلاش خود را می کند تا عده بیشتری واکسینه شوند. واکسیناسیون علیه کرونا در ایام کریسمس و در فاصله بین کریسمس و شب سال نو و در شب سال نو نیز انجام می شود. هدف، انجام ۳۰میلیون واکسیناسیون تا پایان ماه ژانویه ۲۰۲۲ است که شامل واکسیناسیون تقویتی (و دزهای اول و دوم) می شود. دولت می خواهد هرچه سریع تر به نرخ واکسیناسیون ۸۰درصدی برسد. موسسه روبرت کخ آلمان (RKI)  روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر تعداد مبتلایان جدید به کرونا ظرف ۲۴ ساعت گذشته را ۴۵هزار و ۶۵۹مورد گزارش کرد. در این فاصله زمانی ۵۱۰نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.. انستیتو کخ می گوید، با شیوع سویه امیکرون، خطر ابتلا برای شهروندانی که دو بار واکسینه شده و کسانی که بهبود یافته اند، «بالا» و برای کسانی که واکسینه نشده اند، «بسیار بالا» است. این موسسه خطر ابتلا را برای کسانی که دز سوم را دریافت کرده اند، «متوسط» ارزیابی می کند.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : دنیای اقتصاد