عوامل دیگری که بر قیمت ها فشار آوردند تقویت شاخص دلار و احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا بود که می تواند با کاهش تورم، قیمت نفت و دیگر کامودیتی ها را کاهش دهد. با این همه، شرکت روسنفت روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان بعد از آرامکو است هشدار داده اختلاف بین عرضه و تقاضا می تواند به یک «ابرچرخه» در این بازار بینجامد و قیمت ها را به شدت بالا ببرد.

نفت در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت بود؛ اما همچنان بالای ۸۰دلار بر بشکه معامله شد. نزول هفته گذشته طلای سیاه عمدتا به هراس بازار از اقدام دولت آمریکا درخصوص فروش ذخایر استراتژیک برای تعدیل قیمت سوخت بازمی گشت. به عقیده تحلیلگران اما این اقدام کارساز نخواهد بود و تنها مسکنی موقتی است که این کشور را در مواقع اورژانسی در خطر قرار می دهد.

شاخص های بازار نفت طی هفته گذشته هم روندی نزولی اما خفیف داشتند؛ به طوری که آنها کمتر از یک درصد کاهش یافتند، با این حال این سومین هفته پیاپی کاهشی نفت بود که طولانی ترین روند نزولی هفتگی از مارس امسال به حساب می آید. در هفته گذشته عامل اصلی کاهش قیمت، احتمال اقدام دولت آمریکا به فروش بخشی از ذخایر استراتژیک نفت این کشور برای متعادل کردن قیمت بنزین بود، با این حال کارشناسان معتقدند این کار نباید برای دستکاری بازار انجام شود؛ چراکه این ذخایر فقط برای مواقع اورژانسی مانند توفان و… طراحی شده اند. جدای از این، متخصصان این حوزه می گویند فروش بخشی از این ذخایر فقط مسکنی موقتی خواهد بود و نمی تواند در میان و بلند مدت کسری عرضه بازار را جبران کند.  به گفته این کارشناسان، بازار در حال حاضر بیش از قدرتی که آمریکا برای تاثیرگذاری بر بازار دارد، دچار هراس شده است. از سوی دیگر، گمانه زنی ها در این مورد منجر به ایجاد نااطمینانی در بازار شده که باعث اصلاح خفیف قیمت ها شده است؛ هرچند هنوز هر دو شاخص اصلی (برنت و وست تگزاس اینترمدییت) در سطوح بالای ۸۰دلار بر بشکه معامله می شوند.

عوامل دیگری که بر قیمت ها فشار آوردند تقویت شاخص دلار و احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا بود که می تواند با کاهش تورم، قیمت نفت و دیگر کامودیتی ها را کاهش دهد. با این همه، شرکت روسنفت روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان بعد از آرامکو است هشدار داده اختلاف بین عرضه و تقاضا می تواند به یک «ابرچرخه» در این بازار بینجامد و قیمت ها را به شدت بالا ببرد.

   سومین هفته نزولی چگونه رقم خورد؟

بهای نفت در آخرین روز کاری هفته گذشته (جمعه) دستاورد قیمتی جلسه قبل از آن را پاک کرد، چراکه نگرانی هایی وجود دارد که فدرال رزرو آمریکا برنامه افزایش نرخ بهره برای مهار تورم را سرعت بخشد. برنت در این روز با قیمت ۱۷/ ۸۲دلار بر بشکه بسته شد که در مجموع هفتگی ۷/ ۰ درصد کاهش یافت. نفت خام آمریکا هم در پایان معاملات به ۸۰ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه رسید که این شاخص نفتی هم در کل هفته ۶/ ۰ درصد نزولی بود.  به این ترتیب، سومین هفته پیاپی هفتگی نفت با روند نزولی ثبت شد که از مارس سابقه نداشته است. در این هفته سرمایه گذاران در مورد احتمال اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستور فروش بخشی از ذخایر استراتژیک این کشور (SPR) را صادر کند گمانه زنی کردند. این اقدام هم در راستای تلاش برای رام کردن قیمت های انرژی ارزیابی می شود که به افزایش تورم کمک کرده است.  سخنگوی کاخ سفید، جن ساکی اما روز جمعه از گفتن اینکه چنین اتفاقی خواهد افتاد، امتناع کرد که دیدگاه سرمایه گذاران نفتی را خوشبینانه تر کرد. ساکی گفت که دولت متبوعش برای افزایش عرضه نفت به کشورهای تولیدکننده فشار آورده تا قیمت های بنزین در این کشور متعادل شوند. قیمت بنزین آمریکا به اوج هفت ساله رسیده است.  به گفته افراد مطلع، طی چندین هفته اخیر، گروه کوچکی از دستیاران بایدن در مورد اقدامات احتمالی کاخ سفید در پاسخ به قیمت های بالای نفت بحث کرده اند، با این حال اجماعی صورت نگرفته چراکه برخی از مسوولان وزارت انرژی مخالف فروش این ذخایر بودند و بعضی دستیاران در کاخ سفید برای آزادسازی این ذخایر یا حتی توقف صادرات نفت ایالات متحده لابی کرده اند.  فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در پرایس فیوچرزگروپ به بلومبرگ گفت: «نفت حالا در حالت اصلاح است و اولین سطح حمایتی کلیدی محدوده مهم روانی ۸۰ دلار بر بشکه است.» او ادامه داد: «هراس (بازار) بزرگ تر از واقعیت اینکه چقدر دولت بایدن توانایی کاهش قیمت های نفت و گاز را دارد، است.»او همچنین به خبر گزاری رویترز گفت: «ما معتقدیم اقدام (کاخ سفید) هر چیزی که اعلام شود، فقط تاثیری کوتاه مدت بر قیمت خواهد داشت اما به خاطر نااطمینانی، بازار کمی عقب نشینی می کند.»

  ذخایر استراتژیک برای دستکاری بازار؟

جف اشلمن، رئیس اجرایی انجمن مستقل نفت آمریکا (IPAA) معتقد است ذخایر استراتژیک نفت این کشور نباید برای دستکاری بازار نفت یا فرآورده ها مورد استفاده قرار گیرد.  او به ریگ زون گفته این امر دیدگاه این سازمان از دیرباز بوده است. اشلمن عنوان کرد: «این (ذخایر) باید یک شبکه ایمنی در صورت اختلال در عرضه نفت خام باشد. سیاستگذاران باید با فروش غیر اضطراری نفت مخالفت کنند.»

او تاکید کرد: «ما شدیدا با استفاده از ذخایر نفت برای تاثیرگذاری بر قیمت بنزین مخالفیم. تداخل در بازار همه ما را آسیب پذیرتر می کند و برای تعدیل های بلندمدت در بازار اثر معکوس دارد. راه حل بهتر این است که رهبری آمریکا در تولید گاز طبیعی و نفت را تقویت کنیم، نه خفه کردن یا تعطیل کردن آن.»

اشلمن خاطرنشان کرد که اگر دولت به طور منظم نفت SPR را هر بار که قیمت سوخت داخلی افزایش می یابد، برای فروش بگذارد، می تواند توانایی کشور را برای رسیدگی به وضعیتی که بالقوه آسیب جدی به اقتصاد ایالات متحده وارد می کند، کاهش دهد. وی افزود: «علاوه بر این، کاهش ذخایر ممکن است نتیجه مطلوب را در پی نداشته باشد.» او ادامه داد: «فروش نفت SPR در حال حاضر می تواند بازار شکننده نفت را بی ثبات کند. پس از هجده ماه قیمت پایین تاریخی نفت که صنعت داخلی نفت و گاز را ویران کرد، قیمت نفت اکنون به سطح قبل از همه گیری بازگشته است.» اشلمن هشدار داد: «با این حال، فروش نفت SPR در این زمان که منابع برای رفع نیازهای داخلی کافی است، می تواند به راحتی بازار را تضعیف کند و صنعت داخلی را به آشفتگی اقتصادی بازگرداند.»

  احتمال وقوع «ابرچرخه» نفتی؟

شرکت روسنفت روز جمعه هشدار داد به طور بالقوه احتمال وقوع ابرچرخه در بازارهای جهانی انرژی وجود دارد که چشم انداز قیمت های حتی بالاتر از سطوح فعلی را همزمان با سبقت تقاضا از عرضه تقویت می کند.  افزایش قیمت های نفت که به دلیل بازیابی اقتصادها در سراسر جهان رخ داد، سود خالص روسنفت در فصل سوم سال را به ۳۱۴ میلیارد روبل (معادل ۴/ ۴ میلیارد دلار) رساند. این در حالی است که این شرکت سال گذشته در دوره مشابه ۶۴میلیارد روبل ضرر داده بود.

ایگور سچین، مدیر اجرایی روسنفت در این باره به رویترز گفت: «ما رشد سریع تقاضا برای منابع سنتی انرژی را مشاهده می کنیم.» او همچنین اظهار کرد: «از آنجاکه اختلافات ساختاری بین عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی انرژی بیش از پیش ظاهر شده است، ممکن است شاهد یک ابرچرخه جدید در بازارهای نفت و گاز باشیم.» با این حال، اگرچه نشانه های مثبتی در سمت تقاضا دیده می شود و سفرهای هوایی به سرعت در حال افزایش است، سیاست های پولی و مالی انقباضی تر و همینطور رسیدن فصل سرد در نیمکره شمالی به عنوان موانع رشد بازار عمل خواهند کرد.

در همین حال، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هم پنج شنبه هفته قبل در گزارش ماهانه خود برآورد تقاضای جهانی نفت برای فصل چهارم سال را ۳۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی ماه گذشته کاهش داد. اوپک دلیل این اصلاح نزولی را قیمت های بالای نفت دانسته که ریکاوری از پاندمی کووید-۱۹ را تضعیف می کند.

اوپک، روسیه و متحدان دیگر که همگی با هم اوپک پلاس خوانده می شوند، هفته گذشته توافق کردند به برنامه افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز برای هر ماه پایبند بمانند.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان