این پدیده ( رنگی شدن آب کارون ) که در سطح اندکی و در یک زمان چند ساعته مشاهده شد، کل این فرایند در همان روز جمعه سوم مهرماه 1400 ، خاتمه یافت و آثار آن از بین رفت.

شب آدینه، سوم مهرماه ۱۴۰۰، خبری در رسانه های استان منتشر شد که از صبح آن روز در ابعادی وسیع در شبکه های مجازی به آن اشاره شده بود و موجب نگرانی مردم را فراهم آورده بود.
پرس و جو و بررسی ها با توجه به تعطیلی میانه ی هفته به مناسبت اربعین شهادت امام حسین (ع) در روز دوشنبه, نتیجه ی بخصوصی را در پی نداشت. هر چند برخی سازمان ها از جمله سازمان آب و برق خوزستان و آبفای کارون واکنش هایی را بصورت غیر رسمی نشان دادند.
همه چیز به صبح سه شنبه موکول شده بود!
اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان پس از بررسی های لازم و شناسایی محدوده ی شیوع لکه های رنگی در آب کارون که مربوط به تصفیه خانه ی فولاد خوزستان بود،  به خاطر این اقدام شرکت فولاد اخطاریه صادر کرده است که در صورت عدم توجه به رعایت الزامات زیست محیطی، پرونده شکایت تنظیم و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اطلاعیه‌ای توضیح داد: “در پی انتشار کلیپ مشاهده لکه رنگ ارغوانی در رودخانه کارون در فضای مجازی به اطلاع می‌رساند:

در تاریخ سوم مهرماه لکه ارغوانی رنگی در رودخانه کارون در محل تصفیه خانه شرکت فولاد خوزستان در ساحل شرقی (بالادست پل ششم) مشاهده شد که بلافاصله نیروهای اداره حفاظت محیط زیست اهواز در محل حاضر شدند و مشخص شد لکه رنگی فوق در اثر تخلیه مقادیری پرمنگنات پتاسیم از تصفیه‌خانه شرکت فولاد خوزستان بوده است. این شرکت در سال‌های قبل مقداری پرمنگنات پتاسیم جهت ضدعفونی آب، رنگ‌بری و ضد بو از آب‌های مصرفی شرکت تهیه کرده بود که استفاده از آن به صورت پایلوت انجام شده و به دلیل عدم موفقیت استفاده از آن متوقف شد.

مقادیری از این پرمنگنات پتاسیم در مخازن باقی مانده و به مرور ته‌نشین و خشک شده بود که اخیراً مسئولین این تصفیه‌خانه بدون هماهنگی، جهت استفاده از مخازن اقدام به شستشوی مخازن کردند و پساب حاصل از شستشو به رودخانه کارون تخلیه شد که موجب ایجاد طیف رنگی در رودخانه کارون شده است.

خوشبختانه بر اساس بررسی‌های میدانی به عمل آمده در طول رودخانه کارون در محدوده‌ای که تخلیه انجام شده بود، هیچگونه مرگ و میر ماهیان و جانوران آبزی مشاهده نشد. ضمنا نمونه‌برداری از رودخانه نیز توسط آزمایشگاه اداره‌کل صورت پذیرفت که در حال حاضر پارامترهای شاخص آلودگی آب بالاتر از استاندارد را نشان نمی‌دهد.

پرمنگنات پتاسیم یک نمک معدنی است که با اکسایش بالا جهت ضدعفونی آب و رنگ‌بری و ضد بو در مخازن تصفیه‌خانه‌ها استفاده می‌شود.

با پیگیری مستقیمی که گزارشگر صدای هم وطن از مسوولین فولاد خوزستان به عمل آورد؛ امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت در این رابطه توضیح داد که با وجود مخاطره آمیز نبودن و خطرناک نبودن پرمنگنات پتاسیم که جزو موارد ضروری برای تصفیه آب محسوب می شود و همان کار کلر را در سطح وسیع تری انجام می دهد، ولی به دلیل ایجاد شبهه و نگرانی که به موجب این اقدام به وقوع پیوسته است، خود شرکت فولاد خوزستان با افراد ذیربط با این مساله برخورد و تذکر لازم را انجام داده است.

لازم به ذکر است که این پدیده ( رنگی شدن آب کارون ) که در سطح اندکی و در یک زمان چند ساعته مشاهده شد، کل این فرایند در همان روز جمعه سوم مهرماه ۱۴۰۰ ، خاتمه یافت و آثار آن از بین رفت.

  • منبع خبر : پیوند ایرانیان