سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی آخرین وضعیت سدها و نیروگاه‌های برق آبی کشور با حضور مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

مصطفی نخعی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران حضور یافت و آخرین وضعیت سدها و نیروگاه‌های برق آبی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای رضوی در ابتدا گزارشی از وضعیت فعلی نیروگاه‌های برق آبی کشور همچون ظرفیت‌های نصب شده و ظرفیت‌های قابل استفاده به اعضای کمیسیون ارائه کرد. ایشان تاکید داشتند که خشکسالی و بارش کم منجر به کاهش استفاده موثر از نیروگاه‌های برق آبی شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: ایشان همچنین استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، به روزرسانی طرح‌های فرسوده، افزایش راندمان دستگاه‌ها و افزایش سطح تکنولوژی را ازجمله اهداف شرکت آب و نیروی ایران عنوان کرد. مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تاکید داشت که در طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور این موارد را دنبال خواهد کرد تا استفاده بهتری از ظرفیت‌های آبی کشور برای تولید برق از منابع آبی داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین احداث نیروگاه‌های برق آبی در مقیاس متوسط و کوچک به عنوان جزئی از برنامه‌ های وزارت نیرو عنوان شد. این نیروگاه‌ها حداکثر تا ۱۰ مگاوات تولید برق خواهند داشت و قابلیت احداث در بسیاری از استان‌های کشور را نیز دارند چراکه می‌توان آن‌ها در طول و مسیر انتقال آب احداث کرد. این نیروگاه‌ها می‌توانند ظرفیت تولید برق کشور را افزایش دهند؛ همچنین عدم ایجاد آلودگی در محیط زیست و استفاده بهینه از آب از مزایای نیروگاه‌های برق آبی به شمار می‌رود.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون نمایندگان در رابطه با سدهایی که بدون پیوست زیست محیطی و ملاحظات منطقه‌ای ایجاد شده یا در دست احداث هستند نگرانی ‌هایی داشته که این نگرانی را با دعوت از مسئولان مربوطه پیگیری خواهیم کرد.

  • منبع خبر : ایسنا