استاندار جدید خوزستان با اشاره به اینکه مهمترین اولویت استان در شرایط فعلی کنترل بیماری کرونا و نرخ بالای بیکاری است گفت: خوزستان دارای مشکلات مختلفی است اما قطعا تسلیم مشکلات و وضعیت موجود نخواهیم شد.

صادق خلیلیان چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا از خوزستان به عنوان یک استان راهبردی در منطقه نام برد و اظهارداشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد آغاز حمله رژیم بعثی عراق از این استان بودیم چرا که این رژیم چشم طمع به استان زر خیز خوزستان داشت.

وی با اشاره به دفاع مردم غیور استان خوزستان اعم از همه اقوام خوزستان در مقابل تهاجم رژیم بعث و ایستادگی آنان در هشت سال دفاع مقدس کردند گفت: در نهایت با کمک سایر  مردم کشور عزیزمان، شاهد بودیم که برای اولین بار طی ۲۰۰ سال اخیر، حتی یک وجب از خاک کشور کم نشد.

استاندار جدید خوزستان ادامه داد: همانگونه که امام راحل تاکید داشتند خوزستان دین خود را به انقلاب و مردم ایران ادا کرده لذا این استان شایسته جایگاه واقعی و توسعه یافته است.

خلیلیان خاطرنشان کرد: این درحالی است که مقام معظم رهبری نیز همواره در خصوص استان خوزستان تذکرات جدی داشته اند و اگر به تذکرات  ایشان توجه می شد امروز شاهد  بخش مهمی از مشکلات موجود استان نبودیم.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان تسلیم مشکلات و وضعیت موجود نخواهیم شد گفت: تلاش می شود با کمک دولت انقلابی که با رای مردم بر روی کار آمده، وضعیت موجود ساماندهی شود.

استاندار جدید خوزستان با تاکید بر جدیت دولت و شخص رئیس جمهوری برای رفع مشکلات استان گفت: رسیدگی به مسائل استان خوزستان تا جایی در دولت از اهمیت  برخوردار است که اولین سفر استانی رئیس جمهوری به خوزستان انجام شده و در ادامه انتخاب اولین استاندار توسط اعضای هیات دولت برای این استان صورت گرفته است.

 

اولویت اول استان کنترل کرونا و نرخ بالای بیکاری است

خلیلیان مسئولیت خود به عنوان استاندار جدید خوزستان را بسیار سنگین خواند و اولویت های فعلی استان را موضوع کنترل بیماری کرونا، انجام کامل واکسیناسیون عمومی استان تا پایان آبان ماه و همچنین کم کردن نرخ بالای بیکاری عنوان کرد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری در جلسه رای اعتماد هیات دولت به استاندار جدید خوزستان مبنی بر غیرقابل قبول بودن وضعیت نرخ بیکاری در استان گفت: خوزستان از ظرفیت های اقتصادی بسیار بالا و از منابع خدادادی مانند نفت برخوردار است اما در عین حال دومین استان کشور در زمینه برخورداری از نرخ بالای بیکاری است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به منظور ساماندهی وضعیت موجود در زمینه رفع مشکل بیکاری در استان باید اقدامات لازم و مبتنی بر برنامه ریزی کارشناسی در دستور کار دستگاه های مختلف تصمیم گیرنده قرار گیرد.

خلیلیان استفاده از ظرفیت های موجود در بخش صنعت و کشاورزی را به عنوان نقشه راه در بهبود وضعیت بیکاری استان بیان کرد و گفت: ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی استان خوزستان با محوریت کشاورزی می تواند صنایع فرآوری و تکمیلی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه خوزستان ۱۴ درصد مواد غذایی کشور را به واسطه تولید محصولات کشاورزی متعدد تامین می کند افزود: برهمین اساس ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری بخش کشاورزی در خوزستان باید با جدیت دنبال شوند که این موضوع در کاهش نرخ بیکاری استان تاثیرگذاری بسیار زیادی خواهد داشت.

 

بازارهای صادراتی به کمک تولیدی و ایجاد فرصت های جدید شغلی خواهند آمد

استاندار جدید خوزستان هدف گذاری صحیح در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی برای حفظ، تقویت و ایجاد بازارهای صادرات را ضروری دانست و گفت: مسیر توسعه استان در گرو بهبود فضای کسب و کار و تعامل با کشورهای همجوار و همچنین ایجاد بازارهای جدید صادراتی به خصوص کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است.

خلیلیان یادآورشد: پیگیری این مسیر می تواند در ایجاد فرصت های شغلی جدید در استان موثر باشد تا در نهایت رشد اقتصادی و افزایش سهم خوزستان در تولید ناخالص ملی (بدون سهم نفت) افزایش یابد.

 

برنامه ای ویژه برای رفع مشکلات خوزستان به هیات دولت ارسال می شود

وی همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه خوزستان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت های خدمات با مشکلاتی روبروست گفت: برای رفع این چالش ها، وعده هایی داده شده است که باید تامین منابع مالی آنها نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کشور در آستانه تدوین برنامه توسعه هفتم و بودجه ۱۴۰۱ است گفت: تلاش می شود تا ۲ ماه آینده به واسطه هماهنگی و همکاری هایی که صورت می گیرد، برنامه ای ویژه برای توسعه استان خوزستان تهیه و تدوین شود.

خلیلیان تصریح کرد: این برنامه قرار است، مسیر توسعه استان را با چشم انداز پنج ساله آینده ترسیم کند که برای تصویب به هیات دولت تقدیم خواهد شد.

 

حقابه خوزستان باید بطور کامل اختصاص یابد
وی همچنین به چالش های موجود در حوزه آب استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ۳۳ درصد منابع آبی کشور در استان خوزستان است اما همواره  مردم در اکثر شهرها و روستاهای استان از آب شرب با کیفیت محروم هستند که این نیاز به بررسی و رفع مشکل دارد.

خلیلیان با اشاره به اینکه در نشست رای اعتماد هیات دولت برای انتخاب استاندار خوزستان موضوع اختصاص کامل حقابه خوزستان به عنوان یک مطالبه جدی طرح شد گفت: تلاش می شود با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی، حقابه خوزستان به طور قطعی تعیین تکلیف شود تا در آینده حقابه

استان تحت الشعاع تغییر دولت ها در ایران قرار نگیرد.

استاندار جدید خوزستان با تاکید بر اینکه حقانه استان خوزستان در بخش های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: با توجه به اینکه درآمدهای نفتی حاصل از صادرات نفت استخراج شده از خوزستان بخش مهمی از بودجه عمومی کشور را تشکیل می دهد، بنابراین می توان گفت منابع این استان

در جهت آبادانی مناطق مختلف کشور صرف می شود.

وی اضافه کرد: در نشست هیات دولت به صراحت عنوان کردم که باید بین موضوع حقابه و درآمدهای حاصل از استخراج نفت به منظور بهره مندی بودجه عمومی کشور، توازن برقرار شود.

خلیلیان همچنین در خصوص تکمیل طرح آبرسانی غدیر گفت: این پروژه سال های زیادی است که همچنان نیمه تمام مانده است و در صورت بهره برداری کامل از آن آب شرب بخش زیادی از مناطق استان تامین و پایدار خواهد شد.

استاندار جدید خوزستان با تاکید بر اینکه در حوزه آبرسانی، تکمیل این طرح با جدیدت مورد پیگیری قرار خواهد گرفت افزود: همچنین بر اساس هدفگذاری که صورت گرفته، انتظار می رود تا پایان سال ۱۴۰۵ با کمک دولت، تمامی شهرها و روستاهای استان از آب شرب پایدار و با کیفیت برخوردار شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اهمیت تکمیل فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این زمینه مجموعه های مختلف دولت، از جمله شخص رئیس جمهوری، وزارت جهادکشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور قول داده اند تا مقدمات  تکمیل این طرح را

فراهم کنند.
استفاده از فرهنگ غنی و متنوع اقوام استان خوزستان

خلیلیان در ادامه به ضرورت توجه همه جانبه به موضوعات فرهنگی به خصوص فرهنگ عنی و متنوع اقوام استان اشاره کرد و گفت: بهره برداری مناسب از ظرفیت های فرهنگی استان که به واسطه اقوام مختلف تشکیل شده است باید در سطح ملی و بین المللی با هدف توسعه صنعت گردشگری

معرفی شود.

استاندار خوزستان اضافه کرد: امیدواریم با همکاری مردم و همچنین همه اقوام در مدیریت استان، توازن مناسبی برای بهره مندی از ظرفیت های استان ایجاد شود.

وی به موضوع ترویج ورزش های بومی و همگانی استان خوزستان تاکید کرد و گفت: در این رابطه از وزیر ورزش و جوانان خواسته شده که استان خوزستان را با جدیت مورد حمایت قرار دهد.

آنلاین بخر، آنلاین بفروش!

خلیلیان یادآورشد: ورزش قهرمانی در استان خوزستان مراحل بسیار خوبی را طی کرده است که این موضوع پشتوانه قوی برای ورزش همگانی و بومی استان خواهد بود.

استاندار جدید خوزستان تصریح کرد: موضوع تسهیل در امر ازدواج جوانان نیز مسئله بسیار مهمی است که قطعا در برنامه ریزی های مدیریت ارشد استان خوزستان مورد توجه قرار دارد.

 

پروژه های نیمه تمام تعیین تکلیف خواهند شد

وی همچنین به موضوع تکمیل پروژه های نیمه تمام در استان اشاره کرد و گفت: این پروژه ها باید بعد از اولویت بندی با استفاده از منابع و ظرفیت هایی که جذب می شود تکمیل و به بهره برداری برسند.

خلیلیان با تاکید بر اینکه تکمیل طرح های راه سازی درون و برون استانی از جمله این پروژه های نیمه تمام هستند گفت: بررسی ها حاکی از نیمه تمام ماندن بیش از ۱۰ سال در برخی از پروژه های راه سازی استان است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: ایمنی سازی، بازسازی و نوسازی راه های موجود استان نیز باید در کنار تکمیل پروژه های راه سازی استان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ساختارهای اقتصادی در خوزستان باید شکوفا شوند

وی همچنین با تاکید بر اینکه اقتصاد باید به صورت مردمی اداره شود گفت: قطعا منابع دولتی به تنهایی نمی تواند مسیر پیشرفت و توسعه استان را رقم بزند.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه رفع موانع سرمایه گذاری به عنوان یک اصل اساسی در بهبود فضای کسب و کار باید در اولویت قرار گیرد گفت: ساختار تولید و ظرفیت های موجود استان با محوریت بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی باید شکوفا گردد تا شاهد کاهش نرخ بیکاری خوزستان در آینده

باشیم.

وی یادآورشد: قوای حاکمیتی، قدرت مردم و نفوذ اصحاب رسانه در پیشبرد اهداف استان باید بکارگیری شود تا استان خوزستان برای زندگی مردم به محلی بهتر و مطلوب تبدیل شود.

صادق خلیلیان اولین استانداری است که روز یکشنبه هفته جاری توسط هیات دولت سیزدهم تایید و برای تصدی استانداری خوزستان انتخاب شد.

وی در دولت احدی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بود.

رییس جمهوری پیشتر قول داده بود که فردی قوی برای تصدی استانداری خوزستان انتخاب نماید.

 

  • نویسنده : مهدی ممبینی
  • منبع خبر : ایرنا