با استقرار دولت ابراهیم رئیسی و معلوم شدن نفرات کابینه او، اولین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، روز گذشته با ترکیب اعضای جدید برگزار شد تا مردم کم کم تصمیم ها و نتایج دولت سیزدهم را شاهد باشند. همان طورکه پیش بینی می شد در این جلسه راهکارهای فوری و موثر برای اجراشدن رهنمودهای مقام معظم رهبری و فائق آمدن بر مشکلات و ایجاد ثبات پایدار اقتصادی در کشور مورد بررسی قرار گرفت. رئیسی نیز گفته محورهای اقتصادی مقام معظم رهبری باید از سوی دبیرخانه این ستاد و اعضای تیم اقتصادی دولت، به صورت دقیق و مستمر پیگیری و اجرا شود. در ترکیب جدید اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور، احسان خاندوزی به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی و محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی و دبیر ستاد اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، حضور دارند که هرکدام نظرات و برنامه های خود را برای پیشبرد امور اقتصادی کشور دارند و مرور زمان مشخص خواهد کرد آنها در کنار هم خواهند ماند یا رقابت را برای پیشبرد برنامه های خود انتخاب خواهند کرد.

 

محمد  مخبر

انتخاب محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور، از اولین حکم هایی بود که ابراهیم رئیسی صادر کرد، هرچند اقتصادآنلاین اعلام کرد تاخیر چندروزه برای اعلام آن به این دلیل بوده که این دو بر سر انتخاب وزیر اقتصادی به توافق نرسیده بودند و نهایت قرعه به نام احسان خاندوزی خورد که گفته می شود به محسن رضایی نزدیک است. بااین حال به نوشته تسنیم، رئیس جمهور در روزی که برای دفاع از وزرای پیشنهادی خود به مجلس رفته بود اعلام کرد که مخبر مسئول هماهنگی تیم اقتصادی است تا از بگومگوهای احتمالی در آینده جلوگیری شود. رئیس جمهور همچنین گفته بود ایجاد هماهنگی میان تیم اقتصادی دولت از اولویت های اوست و چه تیم اقتصادی به معنی خاص بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برنامه و بودجه و چه به معنی عام یعنی تمام وزارتخانه های اقتصادی در این رابطه می توانند نقش داشته باشد. هرچند رئیسی در روزهای آخر هفته گذشته برای محسن رضایی سه حکم اقتصادی مهم نوشت. محمد مخبر از طرفداران اقتصاد مقاومتی است، او در دورانی که ریاست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را بر عهده داشت بر آن تاکید کرده و گفته بود: «مردمی کردن اقتصاد از اساسی ترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی است». او در اسفند سال ۹۷ گفته بود که برای سال بعد نزدیک به ۶۰ هزار شغل غیرمستقیم را برنامه ریزی کرده ایم که طبق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ایجاد می شوند. هرچند او و محسن رضایی در دفاع از اقتصاد مقاومتی هم نظر هستند اما باید دید آب او و محسن رضایی تا پایان دولت در یک جوی خواهد رفت؟

محسن  رضایی

سال ها طول کشیده تا محسن رضایی به صندلی ای برسد که روز گذشته بر آن تکیه زده بود. او هرچند در انتخابات ریاست جمهوری امسال شکست خورد، اما برنامه های اقتصادی خود را به رئیسی داد و سه پست از او گرفت؛ «معاونت اقتصادی رئیس جمهوری»، «دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» و «دبیر ستاد اقتصادی دولت». اما رضایی با رقیبی مهم روبه رو خواهد بود و آن محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور است، هرچند احکام صادرشده از سوی رئیس جمهور به راحتی می تواند دست او را برای اجراکردن برنامه هایش باز بگذارد. رضایی از منتقدان اقتصادی دولت حسن روحانی بود و معتقد بود دست دولت در جیب مردم است. او در دوران تبلیغات انتخاباتی ادعا کرده بود که برنامه های اقتصادی اش باعث ایجاد «ایران بزرگ اقتصادی» در کنار «ایران سیاسی-دفاعی» خواهد شد. محسن رضایی از مخالفان تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، همان جایی که تا هفته گذشته دبیری آن را بر عهده داشت و معتقد بود اینکه یگ گروه بین المللی پررو شود و در مسائل ما دخالت کند، بیانگر ضعف داخلی ماست. او نیز مانند معاون اول رئیس جمهور، طرفدار اقتصاد مقامتی است و اعلام کرده بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به علت بی توجهی به مباحث اقتصاد مقاومتی است. محسن رضایی یک بار نیز به ستاد اقتصاد مقاومتی تاخت و در توییتی نوشت: «اقتصاد امری تک بعدی نیست. از بانک مرکزی تا وزارت اقتصاد تا خارجه و صمت و جهاد کشاورزی و نفت و… در موضوع تورم و وضعیت اقتصادی دخیل هستند. رهبر انقلاب دستور تشکیل «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» را برای هماهنگی چنین اموری دادند، اما این ستاد عملا بی خاصیت شده است».

احسان  خاندوزی

احسان خاندوزی که وزارت اقتصادی دولت را بر عهده گرفته از اعضای سازمان «دیده بان شفافیت و عدالت» است که احمد توکلی آن را با هدف مبارزه با فساد و رانت تاسیس کرده است. توکلی از مخالفان سیاست های اقتصادی دولت های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی محسوب می شود و در مجمع تشخیص مصلحت نیز بارها مخالفت خود با FATF را اعلام کرده است.

خاندوزی که تا قبل از وزارت، نماینده تهران در مجلس یازدهم بود، مانند مخبر و رضایی طرفدار اقتصاد مقاومتی است و حتی ایده راه اندازی اتاق ضد تحریم را در مجلس داده بود. به گفته او بسیاری از احکام سیاست های اقتصاد مقاومتی که در مجلس تصویب شده، اقدامی برای آنها در نهادهای اجرائی نشده و اکثرشان مسکوت مانده است. خاندوزی حالا این فرصت را دارد که این احکام را اجرا کند. او همچنین از مخالفان FATF است و اعتقاد دارد تا زمانی که تحریم ها وجود دارد، تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت دردی از اقتصاد ما دوا نخواهد کرد. او حتی مدعی است بحث FATF یک موضوع بسیار کم اهمیت در اقتصاد کشور و آدرس غلطی است که برخی بر آن اصرار دارند و از آن حرف می زنند. «برخی» در اینجا قطعا حسن روحانی و تیم اقتصادی او بود که بارها از تصویب نشدن FATF در مجمع گله داشتند. خاندوزی در مخالفت با این مصوبه با محسن رضایی همسو است. وزیر جدید اقتصاد در روز دریافت رای اعتماد در مجلس گفت که اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهد داد و از همان روز اول تلاش خود را برای تامین کسری بودجه از روش های غیرتورم زا، کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهد بست.

  • نویسنده : شرق
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان