عشرت کراری  پیوند ایرانیان: بهبود زیرساخت های گردشگری و تمرکز بر نیاز گردشگران خارجی از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند به رفع موانع و دست اندازهای پیش روی این صنعت مهم بیانجامد و اینگونه مسیر دستیابی کشور را به یکی از مهم ترین منابع درآمدی غیر نفتی هموار و زمینه های برخورداری […]

عشرت کراری

 پیوند ایرانیان: بهبود زیرساخت های گردشگری و تمرکز بر نیاز گردشگران خارجی از جمله مهم ترین عواملی است که می تواند به رفع موانع و دست اندازهای پیش روی این صنعت مهم بیانجامد و اینگونه مسیر دستیابی کشور را به یکی از مهم ترین منابع درآمدی غیر نفتی هموار و زمینه های برخورداری از اقتصادی پویا و کارآمد را ایجاد کند.

 

ایران دارای طبیعت چهار فصل کم نظیری است که سفر در هر موقع از سال برای هر گردشگری می تواند از جذابیت های زیادی برخوردار باشد. دریا، جنگل، مناطق و روستاهای کوهستانی، نواحی باستانی و تاریخی همگی از جمله جاذبه های گردشگری ایران هستند که در کمتر کشوری می توان همه این جلوه های طبیعی و خدادادی را به همراه هنر باستانی و کهن مشاهده کرد. بهره وری از این فرصت یعنی ایجاد بستری برای برخورداری از درآمدهای غیر نفتی و سرازیر شدن سرمایه و ارز به کشور که می تواند پشتوانه ای قابل اعتماد برای منابع درآمدی محسوب شود.

استفاده از تجربه کشورهایی که در مقایسه با ایران از کمترین امکانات طبیعی و صنایع تولیدی و دستی برخوردارند اما در جلب گردشگران خارجی زیادی موفق بوده اند، می تواند در این زمینه کمک شایانی کند. گردشگران خارجی باید بدانند در ایران می توانند از شبکه های فراگیر ارتباطی و رسانه ها، امکانات گردشگری سلامت، دسترسی آسان به حمل و نقل سریع و امن، دسترسی به اماکن اقامتی و هتل های مناسب و سرویس های بهداشتی بهره مند باشند و این میسر نمی شود جز با امر اطلاع رسانی و تبلیغات که تنها راه شناسایی ظرفیت های بی شمار گردشگری به جهانیان است. گردشگری روستا و بومگردی نیز که در سال های اخیر به آن توجه شد، ظرفیت قابل اعتنایی در این راستا به شمار می آید.

بنابراین ضرورت دارد تا با دقت در کیفیت و کمیت زیرساخت های عمرانی، رفاهی و شهرسازی و توجه به امر آموزش در مسیر دستیابی به استانداردهای لازم گام برداشت تا اینگونه بتوان از این راه، توجه گردشگران خارجی را به ایران به عنوان مقصد درجه یک گردشگری، به خود معطوف کرد.

«حبیبه نیک سیرتی» کارشناس گردشگری و امور فرهنگی معتقد است که صنعت گردشگری از درآمدزاترین صنایعی به شمار می رود که در دنیا وجود دارد و هر گردشگر با سفر خود، ضمن ارزآوری برای کشور می تواند عامل مناسب تبلیغ در این زمینه باشد؛ بنابراین بستر حضور گردشگران باید بیش از پیش گسترش یابد. در ادامه گفت وگوی پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با وی آمده است.

**هر گردشگر، یک گام بلند به طرف توسعه
گردشگری یا همان صنعت توریسم به دلیل های گوناگون بسیار حایز اهمیت است. هر گردشگر با رفت و آمد، اقامت، خرید، خوراک و پوشاک، سوغاتی و … به تحول اقتصادی و فرهنگی منطقه ای که به آن سفر کرده است، کمک شایانی می کند و در گردشگری خارجی این موارد پررنگ تر است. گردشگری خارجی علاوه بر کمک به اقتصاد شهر و روستایی که گردشگران به آنجا می روند، در اقتصاد کل کشور نیز سهم بسزایی خواهد داشت اما در ایران این صنعت چندان قوی نیست و برخلاف این که از منابع بزرگ طبیعی و خدادادی برخوردار است و در این زمینه جزو کشورهای غنی محسوب می شود اما از گردشگری خارجی فعالی بهره مند نیست.

شاید بتوان گفت تحریم ها روی این مساله تاثیر گذاشتند و در برخی نقاط دنیا اجازه مسافرت به ایران را ندهند اما این شامل همه کشورها نیست و باید بتوان ظرفیت های گردشگری ایران را در راستای تولید منافع کشور به این کشورها نشان داد و پای گردشگران خارجی را به ایران باز کرد.

برای مثال با اشاره به کشور همسایه یعنی ترکیه باید گفت، این کشور برای شناساندن فرهنگ خود و اماکن گردشگری تلاش بسیاری انجام داد و در مقایسه، تلاش ایران در این زمینه بسیار ناچیز است. امروزه زبان فارسی، زبان شناخته شده ای در دنیا نیست در حالی که کشور ترکیه برای شناساندن زبان خود به دیگر ملت ها در بیش از ۳۰ کشور مرکز فرهنگی دارد تا زبان خود را ترویج دهد؛ برای نقاط دیدنی کشور خود تبلیغ و با توزیع کتابچه هایی، مراکز تفریحی را معرفی کند. همین عامل در راستای جذب گردشگر بسیار اثرگذار است.

تبلیغات در صنعت گردشگری امری مهم تلقی می شود و تنها تکیه بر بروشورهای تبلیغاتی برای معرفی جاذبه های گردشگری این صنعت کافی نیست هر چند همین بروشورها هم به اندازه کافی و در همه جا در دسترس قرار ندارد. یکی از استان هایی که در ایران برای گردشگری خارجی تبلیغات خوبی را در دستور کار خود قرار داده، استان خراسان رضوی است که البته این استان با توجه به بارگاه امام رضا(ع) نیاز چندانی به تبلیغ هم ندارد؛ با این وجود درباره جاهای دیدنی استان اطلاعات خوبی در اختیار گردشگران قرار می دهد.

**زبان مشترک راهی برای جذب بیش از پیش گردشگران
کتاب ها و بروشورهای راهنما باید به زبان های مختلف و به اندازه کافی موجود و در دسترس گردشگران باشد. اینک تنها در برخی استان ها کتاب هایی به زبان فارسی و انگلیسی برای راهنمایی مسافران خارجی وجود دارد که به هیچ عنوان کافی نیست. در زمان حاضر گردشگرانی که به ایران می آیند، نیاز دارند تا از اطلاعات کافی برای بهره مند شدن از جاذبه های گردشگری کشور برخوردار شوند و تعداد راهنمایان گردشگری کفاف آنها را نمی دهد به ویژه که با ورود تعداد بیشتری گردشگر باید در این زمینه کمبودها مرتفع شود.

زبان انگلیسی مردم ایران به نسبت دیگر کشورها ضعیف تر است و اگر گردشگر بخواهد به تنهایی و بدون راهنما به نواحی مختلف ایران سفر کند، بدون شک به مشکل برخورد می کند. به همین دلیل بایستی زمینه آموزش زبان انگلیسی در کشور به ترتیبی فراهم شود که اگر گردشگری از اینترنت آدرس اماکن دیدنی ایران را تهیه کرد و قصد سفر به ایران را داشت، بتواند از پس آن برآید.

**ناشناس بودن مراکز دیدنی و اعجاب انگیز کشور
برای گردشگر تماشای مناطق بکر جذاب تر است تا جاهایی که به دیگر نواحی دنیا شباهت دارد. بنابراین نخست لازم است تا افراد داخل کشور از این نقاط اطلاع داشته باشند تا گردشگران خارجی بتوانند با هدایت راهنمایان، به این مناطق بروند. برای مثال «آبشار فدامی» در شهرستان داراب استان فارس از جمله مکان هایی محسوب می شود که آن چنان که باید برای مردم شناخته شده نیست اما باید گفت این آبشار جاذبه ها و زیبایی های خاصی دارد؛ از جمله همزمان آب سرد و گرم و آب شور و شیرین از آن جاری می شود. همچنین تپه ای در یکی از روستاهای این شهرستان هست که سنگ های آن به طور دقیق شبیه عدس است. صدها مورد دیگر از چنین جاذبه های خیره کننده در ایران وجود دارد که به دلیل بی توجهی مغفول مانده است.

در برخی نقاط ایران مناطق و مکان هایی به عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده اند اما به دلیل نبود متولی برای حفاظت از آنها به ویرانه ها و مخروبه هایی تبدیل شده اند. سازمان میراث فرهنگی به عنوان اصلی ترین متولی نباید تنها به نصب یک تابلو در چنین مکان هایی بسنده کند زیرا بناهای تاریخی بی نظیر کشور به دلیل بی توجهی از میان خواهند رفت و این چنین بخش بزرگی از سرمایه های جذب گردشگر نیز نابود خواهد شد.

**انعطاف و آگاهی، راه رویارویی با تبلیغات منفی علیه ایران
تبلیغات منفی علیه ایران موجب شده است که مردم دیگر کشورها آنچنان که باید از نقاط دیدنی کشور ایران اطلاع نداشته باشند و این مهم سبب کاهش حضور گردشگر خواهد شد. علاوه بر این، ایران کشوری اسلامی است و مقررات خاص خود را دارد. با توجه به این مسایل باید در این حیطه ها با قدرت دست به کار شد تا این موانع را در مسیر گردشگری خارجی از میان برداشت.

نمی توان انتظار داشت گردشگران با فرهنگ های متغیر و متنوع به طور ۱۰۰ درصد از مقررات کشور پیروی کنند اما باید به آنها به درستی آگاهی داد. هرچند نمی توان آنان را وادار کرد تا درست شبیه یک ایرانی رفتار کنند و لباس بپوشند اما می توان با انعطاف و برخوردهای درست به گردشگران خارجی اجازه داد تا به راحتی و بدون دغدغه بتوانند از آثار باستانی، جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد کشور دیدن کنند زیرا گردشگران خارجی به خوبی می توانند خود را با شرایط دیگر کشورها وفق دهند. همچنین جوانان به دلیل های گوناگون در مقایسه با افراد پیر کمتر به ایران سفر می کنند چرا که احساس می کنند مراکز تفریحی برای سرگرم شدن ندارند. می توان هماهنگ با قوانین و قواعد کشور با گسترش مراکز تفریحات سالم این خلا را نیز پوشش داد تا راه برای ورود گردشگران جوان به کشور بیش از گذشته باز شود.

یکی از مهم ترین مسایل در سفر گردشگران و اقامت آنها در کشور، ارایه خدمات مطلوب و مناسب است. اینک در بیشتر نواحی ایران، وضعیت سرویس های بهداشتی استاندارد و مطلوب نیست. به نظر می رسد تعامل مناسب و فعال سازمان میراث فرهنگی با دیگر ارگان ها به ویژه بخش خصوصی می تواند در این راستا راهگشا باشد. اینها جنبه هایی است که علاوه بر تقویت گردشگری خارجی به اشتغال زایی و کسب درآمد بیشتر نیز کمک می کند.

ایران جاهای دیدنی و بکر بسیار زیادی دارد، بنابراین باید آموزش و آگاهی بخشی میزانی افزایش یابد که تنها در محورهای خاصی از کشور هجوم گردشگران داخل و خارجی را شاهد نبود و این امر بر گردشگری تاثیر نامطلوب بر جای نگذارد. وضعیت گردشگری خارجی در سه- چهار سال گذشته وضعیت مناسب تری به خود گرفته است و امید آن می رود تا با برنامه ریزی دقیق و جامع نیز بهتر شود. گردشگری خارجی در استان های یزد، اصفهان و فارس تا میزان زیادی موفق بوده است و باید تلاش شود تا این وضعیت به همه نقاط دیدنی و بی نظیر ایران گسترش یابد. همواره نمی توان به نفت و درآمدهای نفتی تکیه کرد، بنابراین بهترین جایگزین برای درآمدهای حاصل از نفت می تواند گردشگری باشد تا این صنعت گمشده در کشور، احیا شود.