سه ماه تابستان یعنی بیش از نود روز یک فصل و فرصت طلایی برای آموزش و پرورش است که متاسفانه از این فرصت طلایی استفاده مطلوب و شایسته ای صورت نمی گیرد. وزارت آموزش و پرورش و ۳۲ اداره کل و بیش از ۶۰۰ منطقه آموزش و پرورش، مسوولیت ستادی و پشتیبانی بیش از ۱۰۰ […]

سه ماه تابستان یعنی بیش از نود روز یک فصل و فرصت طلایی برای آموزش و پرورش است که متاسفانه از این فرصت طلایی استفاده مطلوب و شایسته ای صورت نمی گیرد. وزارت آموزش و پرورش و ۳۲ اداره کل و بیش از ۶۰۰ منطقه آموزش و پرورش، مسوولیت ستادی و پشتیبانی بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه برای تحصیل حدود ۱۵ میلیون دانش آموز  را برعهده دارند. به دلیل اینکه با شروع سال تحصیلی همه مدیران و مسوولان و کارشناسان درگیر امور روزمره می شوند تنها فرصت آماده سازی و بررسی ضعف های سال تحصیلی گذشته و بهره مندی از دستاوردهای جدید و به طور کلی ساماندهی مدارس و آماده کردن این کانون برای آغاز سال تحصیلی بهتر از سال قبل، فرصت سه ماهه تابستان است، فرصتی که متاسفانه سال گذشته به خوبی از آن استفاده نشد و از ۱۵ شهریور با اما و اگرها و شک و تردیدها و ابهام های فراوانی به صورت روزمره سال تحصیلی در بلاتکلیفی و سرگردانی شروع شد. شروع سال تحصیلی گذشته آن هم شرایط کرونایی نمونه بارز فرصت سوزی مدیران و مسوولان آموزش و پرورش در تابستان سال نود و نه بود که انتظار می رود مسوولان هشدارها را جدی بگیرند و از همین روزهای نخست تابستان برای سال تحصیلی آینده چاره اندیشی های اساسی تری کرده و مدیران و معلمان و دانش آموزان و والدین را از سردرگمی نجات بدهند. از طرفی چون در نیمه تابستان دولت جدید مستقر خواهد شد بیم آن می رود که رهاشدگی ناشی از تغییر و تحول دولت ها بیشتر موجب شود تا فرصت تابستان از دست برود اما به جهت اینکه بدنه مدیریتی و کارشناسی حوزه ستادی و ادارات کل و مناطق حداقل تا شروع سال تحصیلی به کار خود ادامه خواهند داد و حداکثر در حد وزیر یا معاونان ایشان تغییراتی ایجاد می شود، فرصت تابستان از دست نرود و اقدامات لازم برای سال تحصیلی آینده صورت گیرد.

یکی از مهم ترین موارد، تصمیم قاطع برای حضوری بودن کلاس هاست که می تواند این تصمیم مسوولان و مدیران را در شرایط مشخصی برای آماده سازی سال تحصیلی آینده قرار دهد به عنوان مثال موجب شود تا برای واکسن زدن فرهنگیان در تابستان اقدام کنند و از طرفی مدیران نیز مدارس را برای برگزاری کلاس های حضوری آماده کنند و با استفاده از تجربه یک سال تحصیلی غیرحضوری بخش های مفید را برای تلفیق آموزش حضوری و غیرحضوری مورد توجه قرار داده و سازمان مدرسه خود را آماده و توانمندتر از گذشته در خدمت دانش آموزان و والدین قرار دهند. به نظر می رسد اداره چندانی برای ماندگار کردن تجربیات ارزشمند آموزش غیرحضوری وجود ندارد در حالی که بسیاری از معلمان و دانش آموزان و حتی والدین متوجه ابعاد ارزشمند و مفید و موثر آموزش غیرحضوری شده اند و ترجیح می دهند همچنان آموزش غیرحضوری به عنوان آموزش مکمل نه جایگزین ادامه یابد که یکی از ماموریت های آموزش و پرورش در فرصت تابستان باید مدون و ماندگار کردن این تجربیات باشد.

  • نویسنده : محمد داوری
  • منبع خبر : اعنماد