همزمان با فصل برداشت گندم در استان خوزستان برخی از کشاورزان اقدام به آتش زدن کاه و کلش در سطح مزارع می کنند که رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به این دسته از کشاورزان و سودجویانی که به این بهانه درصدد زمین خواری هستند هشدار داد که با افراد خاطی برخورد قضایی می شود. «خدا […]

همزمان با فصل برداشت گندم در استان خوزستان برخی از کشاورزان اقدام به آتش زدن کاه و کلش در سطح مزارع می کنند که رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به این دسته از کشاورزان و سودجویانی که به این بهانه درصدد زمین خواری هستند هشدار داد که با افراد خاطی برخورد قضایی می شود. «خدا رحم امیری زاده» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به «ایران» گفت: آتش زدن مزارع با هدف آماده سازی زمین ها برای کشت بعدی عادت بسیار ناپسندی است که نه تنها در میان کشاورزان خوزستانی بلکه سراسر کشور وجود دارد ولی در سال های گذشته با انجام کارهای ترویجی و برخوردهای قضایی کمتر شده است. ولی از آنجایی که حتی یک مورد آتش زدن کاه و کلش هم قابل قبول نیست و این اقدام ظلم به نسل های آینده است و از نظر شرعی وانسانی قابل قبول نیست و پایه علمی هم ندارد ما بشدت با این مساله برخورد قضایی می کنیم. ضمن اینکه متاسفانه برخی سودجویان، آتش زدن مزارع را دستاویزی برای زمین خواری می کنند که برای ما اصلا قابل چشم پوشی نیست. وی تصریح کرد: تاکنون ۶۰۰هزار تن گندم از مزارع خوزستان برداشت شده و انتظار می رود همین میزان هم تا پایان فصل، برداشت شود. جهاد کشاورزی قبل از شروع برداشت گندم بار ها در کلاس های آموزشی و در صداوسیما به کشاورزان آموزش داده که آتش زدن کاه و کلش ضمن آلودگی محیط زیست، مواد آلی خاک را از بین می برد و موجب فقیر شدن زمین می شود و فرسایش خاک را به دنبال دارد. امیری زاده با اشاره به کاهش ۳۴ درصدی بارش در خوزستان گفت: متاسفانه خشکسالی و تنش آبی قطعا برتولید محصولات کشاورزی خوزستان تاثیر منفی خواهد گذاشت که برای کاهش اثرات خشکسالی، کشت برخی محصولات آب بر مانند برنج در خوزستان ممنوع و کشت جایگزین تعریف شده است. سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن شلتوک برنج در خوزستان تولید شده بود. این در حالی است که با وجود صحبت های کارشناسی مبنی بر عملکرد کاه و کلش با مشابه مواد مغذی برای زمین، کشاورزان بر این باورند که آتش زدن کاه و کلش برای زمین مفیدتر است و از سوی دیگر عنوان می کنند آماده سازی زمین برای آنها با ماشین آلات هزینه سنگینی دارد.

 نگرانی اصلی سرایت آتش از مزارع به جنگل ها و مراتع است

در همین حال «عادل مولا زاده» معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان هم به «ایران» گفت: در خوزستان مزارع کشاورزی معمولا در کنار جنگل های نیمه گرمسیری و مراتع قرار دارند که با آتش سوزی کاه و کلش مزارع ، این سرمایه های ملی آسیب می بینند. وی افزود: حتی کشاورزانی که با هدف زمین خواری این کار را انجام نمی دهند اقدام به خاموش کردن کامل آتش نمی کنند و این مساله می تواند برای جنگل ها و مراتع خطرآفرین باشد. در واقع مشکل اصلی از نظر ما در شرایط کنونی، خشکسالی و سرایت آتش به مناطق تحت پوشش محیط زیست است. معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: از سوی دیگر معضل آتش زدن مزارع بیشتر در بهار اتفاق می افتد که فصل تخم گذاری، جوجه آوری پرندگان، گرده افشانی گیاهان خودرو و رشد و نمو گیاهان دارویی است. به گفته وی، در سال ۹۹ با ۵۰ مورد آتش سوزی که در اراضی ملی خوزستان روی داده در مجموع ۱۱ هزار هکتار اراضی مستعد جنگلی و مرتعی از دست رفته است که ارزش آن با عدد و رقم قابل محاسبه نیست. وی خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم جهاد کشاورزی استان باید به طور جدی برای جلوگیری از آتش زدن مزارع ورود پیدا کند.

  • نویسنده : زهره افشار
  • منبع خبر : ایران