آيا وقوع مجدد آتش‌سوزي در تاسيسات هسته‌اي نطنز، آن‌ هم در كمتر از يك‌سال پس از انفجار قبلي، نمي‌تواند نشان از جدي بودن پديده نفوذ باشد؟! كشور نياز به سالم‌سازي امنيتي دارد

چند روز پیش بود که همزمان با طرح زمزمه‌هایی از احتمال آغاز دوباره مذاکرات برجامی میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده در وین، آن‌ هم به‌ صورت غیرمستقیم، خبری عجیب اما حایز اهمیت منتشر شد. «انفجار در نطنز»!
این انفجار اما علاوه بر همزمانی با مذاکرات برجامی در وین، به فاصله‌ای اندک از بیستم فروردین‌ماه، سالروز صنعت هسته‌ای ایران صورت گرفت و در حالی که در ساعات نخست، احتمال تروریستی بودن این حادثه صرفا در حد گمانه‌زنی مطرح بود، کم‌کم برخی مقام‌ها و نهادهای رسمی جمهوری اسلامی نیز از این احتمال گفتند و علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز از «تروریسم هسته‌ای» در نطنز سخن به میان آورد. وقوع این حادثه اما فارغ از اینکه ناشی از عملیاتی تروریستی به‌طور متعارف باشد یا ناشی از نوعی خرابکاری، شد سومین حادثه‌ای از این دست که ظرف یک‌سال گذشته به ‌نحوی صنعت هسته‌ای ایران را هدف قرار داده است.
نخستین حمله، ترور محسن فخری‌زاده بود؛ آن هم در نزدیکی پایتخت و در روز روشن؛ تروری که هنوز عوامل آن به‌ صورت دقیق از سوی نهادهای امنیتی اعلام نشده ولی از همان ساعات نخست تاکنون انگشت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی نشانه رفته است. حوادث دوم و سوم نیز در نطنز، یکی از مهم‌ترین مراکز هسته‌ای ایران رخ داد که در هر دو مورد بخش‌هایی از این مرکز به ‌شدت آسیب دید. این سه حادثه کنار هم، سبب شد تا بسیاری از ناظران و البته مقامات امنیتی از احتمال نفوذ و لزوم پاکسازی نهادهای امنیتی ایران و متعاقبا تغییر رویکرد این نهادها سخن بگویند؛ اظهاراتی که حالا محسن رضایی که همواره نامش با روزهای تلخ جنگ ۸ ساله ایران و عراق گره خورده نیز بر آن صحه گذاشت.

 پاکسازی نظام
پس از تروریسم هسته‌ای که رژیم صهیونیستی در رسانه‌های خود مسوولیت آن را پذیرفته، بسیاری از فعالان سیاسی از لزوم توجه بیشتر نهادهای امنیتی به‌ویژه سازمان اطلاعات سپاه به مباحث امنیتی به‌ جای پرداختن به مسائل سیاست داخلی و فعالیت چهره‌های سیاسی، خواستار مقابله با نفوذ امنیتی شدند. یکی از این افراد محسن رضایی بود. او در توییتی، بدون اشاره به این یا آن دستگاه اطلاعاتی، از رخنه امنیتی گفت و نوشت: «آیا وقوع مجدد آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز، آن‌ هم در کمتر از یک‌سال پس از انفجار قبلی، نمی‌تواند نشان از جدی بودن پدیده نفوذ باشد؟! کشور نیاز به سالم‌سازی امنیتی دارد.» رضایی منظور خود از «سالم‌سازی امنیتی» را تشریح نکرد ولی ناظران این کلیدواژه را به‌معنای بازگرداندن نهادهای امنیتی به وظایف اصلی خود تعبیر کردند. رضایی در همین راستا روز گذشته به خبرگزاری مهر گفت: «معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم و سالم‌سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند.» او همچنین درباره حملات تروریستی اخیر صورت گرفته در ایران نیز بیان کرد: «کشور به‌طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده و نمونه آن این است که کمتر از یک‌سال، سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور. قبل از این، از اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است و قبل از آن چند ریز پرنده مشکوک آمدند و کارهایی انجام دادند.»

 نفوذ به امنیتی‌ها
محسن رضایی در بخش دیگری از اظهاراتش تلویحا موضوع نفوذ در نهادهای امنیتی ایران را در شرایطی تایید کرده که این سال‌ها کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب و مستقل و حتی فعالان محیط‌زیستی به عناوین اتهامی چون نفوذ و جاسوسی متهم شده‌اند. اتهاماتی که البته در بسیاری از موارد از سوی نهادهای قضایی و امنیتی نیز پیگیری شده و منجر به تشکیل پرونده برای این افراد شده است. رضایی گفته است: «معمولا در دنیا هم چنین قاعده‌ای وجود دارد که هر ۱۰ سال، ۲۰ سال کل سیستم را پاکسازی امنیتی می‌کنند و نوعی سالم‌سازی امنیتی را به وجود می‌آورند. ما مدت‌هاست که این کار را نکرده‌ایم و شاید ۳۰ سال گذشته است و این سالم‌سازی امنیتی به وجود نیامده است.» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرده که از ۱۰ سال پیش تاکنون روند نفوذ در نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تشدید شده است.

 نطنز و وین
یکی از اتفاقات عجیب در فضای سیاسی، آن هم پس از حادثه اخیر نطنز که «تروریسم هسته‌ای» توصیف شد، مطالبه طرح مذاکرات وین از سوی کنشگران سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا بود. آنان همچون روزهای پس از ترور شهید فخری‌زاده، از لزوم خروج از برجام و توقف مذاکرات و تخاصم علنی با ایالات متحده امریکا گفتند حال آنکه به عقیده کارشناسان، این دقیقا هدف اسراییل از تشدید اقدامات تروریستی‌اش در ایران به شمار می‌رود. محسن رضایی به این مساله اشاره نکرده ولی حادثه اخیر در نطنز را بی‌ارتباط با مذاکرات وین ندانسته و در همین راستا گفته است: «حادثه نطنز حادثه بسیار بدی بود؛ زیرا همزمان با اقدامات افتخارآمیز هسته‌ای ما صورت گرفت و لذا از نظر حیثیتی رخداد بدی بود. فکر می‌کنم بعد از اینکه ایران در مذاکرات هسته‌ای مقاومت کرد اینها این کار را انجام دادند تا بلکه مقاومت ما را در دیپلماسی بشکنند، بنابراین می‌تواند بی‌ارتباط نباشد.»

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان