تجاوز به حریم رودخانه‌ها از عمده‌ترین دلایل سیل در کشور است.

بهزاد احمدی   با بیان اینکه به طور میانگین سالانه در کشور ۴۰ تا ۴۵ سیل اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است، سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر قربانی سیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه منشأ اکثر سیل‌هایی که در کشور اتفاق می‌افتد، دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها و اشغال مجاری طبیعی آن است، ادامه داد: این امر باعث کاهش پذیرش ظرفیت آب و آسیب‌پذیر شدن منطقه و مناطق اطراف آن می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه از دیگر دلایل سیل نیز می‌توان به تخریب پوشش گیاهی و منابع‌طبیعی مناطق اشاره کرد، گفت: احداث سازه‌های تقاطعی مانند پل‌ها نیز از دیگر دلایل سیل است که گاهی بدون در نظر گرفتن شرایط حوزه آبریز که در مسیر واقع شده است، احداث می‌شود.

احمدی ادامه داد: در شرکت آب منطقه‌ای و در حوزه سیل، عمده‌ترین کاری که دنبال می‌شود کنترل سیلاب از طریق سازه‌های اجرایی و پروژه‌های جلوگیری از سیلاب، از طریق سازه‌های غیر اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص سازه‌های اجرایی در حوزه آبریز می‌توان به طرح‌های آبخیزداری که در حوزه آبریز اجرا می‌شود و یا طرح‌های ساماندهی از طریق احداث دیواره‌های حفاظتی در رودخانه‌ها یا انحراف موردی سیلاب‌ها اشاره کرد، افزود: بخشی از این موضوع در حیطه وظایف وزارت نیرو و بخشی نیز در حیطه وظایف منابع‌طبیعی و جهاد کشاورزی است.

این کارشناس با بیان اینکه مدیریت غیر سازه‌ای شامل ایجاد هشدار سیل است که برای رودخانه ها اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشترین اقدامی که در شهرها باید برای جلوگیری از وقوع سیل صورت گیرد، تعیین حریم رودخانه‌ها و پیگیری اعمال حاکمیت بر اراضی بستر و حریم است.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان