دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان بر ضرورت تهیه و تدوین برنامه زیست محیطی در جهت کاهش برداشت سیاه از مزارع نیشکر استان تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دادگستری خوزستان، عباس حسینی پویا در جلسه ای که به همین منظور و با حضور مدیران شرکت های کشت و صنعت نیشکر استان برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان به ویژه شهرستان اهواز درگیر مشکلات زیادی است که یکی از آن ها آلودگی هواست. یکی از عوامل این آلایندگی آتش زدن مزارع نیشکر در اطراف شهرستان های اهواز و شوشتر است که موجب نارضایتی مردم شده است.
وی با بیان این که شکر یک کالای استراتژیک برای کشور است و تولید کنندگان نیز مشکلاتی دارند که قابل تامل می باشد، گفت: امیدواریم با رعایت نکات زیست محیطی، طی سال های آتی شاهد کاهش آلاینده های هوای استان در این خصوص باشیم.
حسینی پویا ادامه داد: ضروری است تا برداشت سیاه سال به سال کاهش یابد و شرکت ها ظرف یک ماه آینده برنامه های توسعه ای خود را در خصوص توسعه برداشت سبز ارائه دهند و محیط زیست نیز نظارت های خود را در این زمینه اعمال کند.
در این نشست، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز خواستار تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان شرکت های کشت و صنعت نیشکر استان، اداره کل محیط زیست و جمعی از پژوهشگران استان برای کاهش آتش سوزی های ناخواسته مزارع شد و گفت: استان های شمال کشور در مسائل مربوط به حفظ جنگل ها در برابر آتش سوزی ها، اقدامات مشابهی دارند که می توان از تجربیات آن ها در این زمینه بهره گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی با بیان این که نارضایتی اجتماعی حاصل از برداشت سیاه به مراتب بیشتر از آلایندگی های زیست محیطی آن است، اظهار کرد: شرکت های کشت و صنعت نیشکر استان از نظر ایجاد اشتغال و تولید محصول، اهمیت ویژه ای دارند که می توانند با همکاری صدا و سیمای مرکز استان خوزستان، مردم را از این اقدامات آگاه سازند.
مدیرکل اداره محیط زیست استان خوزستان نیز گفت: در حال حاضر امکان اینکه برداشت سیاه از مزارع نیشکر به طور کامل حذف شود، ممکن نیست و در حال حاضر بر اساس گزارش شرکت های کشت و صنعت نیشکر استان و پایش های این اداره کل، تنها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برداشت از مزارع نیشکر سبز است.
اشرفی افزود: امیدواریم با تصمیماتی که در این جلسه گرفته شد، ظرف مدت پنج سال آینده و افق ۱۴۰۵، با بهره گیری از نرم افزارها و سخت افزارها، برداشت سبز از مزارع نیشکر به ۵۵ درصد برسد.
وی ادامه داد: همچنین انتظار می رود که با برنامه پایشی که اداره کل محیط زیست به شرکت های مذکور ارائه می کند و اتخاذ تمهیدات خاصی در این زمینه، آلایندگی ناشی از برداشت سیاه در استان کاهش یابد تا زیرساخت های لازم برای توسعه برداشت سبز در استان فراهم شود.
در این جلسه همچنین مدیران عامل شرکت های کت و صنعت استان خوزستان به بیان مشکلات خود در این زمینه پرداختند.
  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان