در یک هفته اخیر با دو حادثه تلخ مواجه شد و مهرداد میناوند و علی انصاریان ستاره‌های سابق تیم ملی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از دست داد. متأسفانه این دو چهره محبوب و مردمی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند و تلاش‌های کادر پزشکی برای احیای آن‌ها فایده‌ای نداشت. شکی در […]

در یک هفته اخیر با دو حادثه تلخ مواجه شد و مهرداد میناوند و علی انصاریان ستاره‌های سابق تیم ملی و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از دست داد. متأسفانه این دو چهره محبوب و مردمی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند و تلاش‌های کادر پزشکی برای احیای آن‌ها فایده‌ای نداشت.

شکی در این موضوع وجود ندارد درگذشت میناوند و انصاریان که هر دو هواداران متعددی داشتند موجی از اندوه را به جامعه غالب کرده و در شرایطی که روز گذشته هفتمین روز وفات میناوند بود و انصاریان هم امروز به خاک سپرده می‌شود یافتن علت مرگ این فوتبالیست‌های دوست داشتنی برای آن‌هایی که احساسی هستند مورد توجه نیست و با آن مخالف هستند، اما از لحاظ پزشکی و برای نجات جامعه از شر ویروس کرونا بهتر است دلیل مرگ ملی‌پوشان سابق فوتبال ایران ریشه‌یابی شود تا بلکه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت بیشتری صرف شود.

۲۹ دی بود که خبر بستری مهرداد میناوند در بیمارستان رسانه‌ای شد و تنها سه روز پس از آن علی انصاریان هم روی تخت خوابید تا درمان شود. تلاش‌های پزشکان برای نجات میناوند آغاز شده بود و انصاریان هم تحت معالجه قرار گرفت. با وجود تلاش گسترده برای نجات جان مهرداد او روز ۸ بهمن به دلیل آمبولی ریه تسلیم کرونا شد. البته داشتن بیماری زمینه‌ای هم از دلایل مرگ مرحوم میناوند عنوان شد. انصاریان که بیماری خاصی نداشت تنها یک هفته پس از دوست و همبازی سابقش روز گذشته فوت کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که تلاش‌های به مراتب بیشتری صورت گرفت تا مردم بیش از این آسیب روحی نبینند، اما نتیجه مورد نظر حاصل نشد.

علت ابتلای میناوند و انصاریان به کرونا

پس از آنکه میناوند و انصاریان در بستر بیماری خوابیدند این موضوع عنوان شد که هر دو نفر با حضور در یک کلینیک دندانپزشکی در دور روز مختلف به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، اما این موضوع تأیید نشد چرا که فاصله ظاهر شدن علائم بیماری در بدن میناوند و انصاریان با زمان حضورشان در کلینیک فاصله زیادی داشت و امکان آنکه این دو نفر در آنجا بیمار شده بودند مورد تأیید قرار نگرفت.

موضوع بعدی که تا حدود زیادی تأیید شد این بود که علی انصاریان بیماری را از مهرداد میناوند گرفته است، چون علایم بیماری در مرحوم میناوند زودتر پدیدار شد و از این دنیا رفت. اگر چه عنوان شد این دو نفر که در عصر روز دوشنبه ۲۲ دی در ویژه برنامه تلویزیونی فوتبال پایتخت برای تماشای دربی حاضر شده بودند به خاطر رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در این برنامه مبتلا شدند، اما در این میان موضوع بسیار مهمی مغفول مانده و آن هم دیر مراجعه کردن این دو پیشکسوت فوتبال به پزشک بوده است.

به گفته پزشکان مرحومان مهرداد میناوند و علی انصاریان هنگامی نزد پزشک رفته‌اند که بیش از ۸۰ درصد ریه‌های آن‌ها درگیر ویروس کرونا شده و احیای هر دو کار بسیار دشواری بوده است. هر دو مرحوم بسیار محبوب بودند و درگذشت آن‌ها موجی از غم و اندوه را به جامعه وارد کرد، ولی با توجه به اینکه یک سال از ورود بیماری کرونا به ایران می‌گذرد و بار‌ها و بار‌ها توصیه شده تا از درمان‌های مرسوم و خانگی جلوگیری شود و با پدیدار شده علائم اولیه بیماری بلافاصله تست داده شده و در صورت تأیید اقدامات درمانی زیر نظر پزشک انجام شود، اما این دو ملی‌پوش فوتبال ایران حاضر نشدند زودتر به پزشک مراجعه کنند.

در این میان مسئله مهم دیگر این است که اصلاً قصد قضاوت مرحومان میناوند و انصاریان مطرح نیست. این احتمال وجود دارد که دلایلی وجود داشته که آن‌ها دیر به پزشک مراجعه کردند. شاید آن‌ها در وضعیتی بودند که شرایط برای مراجعه به پزشک برایشان وجود نداشته است. مسئله اصلی اینجاست که ویروس کرونا با توجه به آنکه واکسن قطعی برایش پیدا نشده و بهترین واکسن‌ها نیز قطعیت ۱۰۰ درصدی را برای جلوگیری از ابتلا ندارند این موضوع را قطعیت می‌بخشد که هر فردی پس از ظهور علائم بیماری در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند. البته که این موضوع هم به طور قطعی سلامتی را تضمین نخواهد کرد، اما ضریب زنده ماندن را افزایش خواهد داد.

فوت مهرداد میناوند و علی انصاریان بسیار دردناک بود و بیش از همه باعث تکدر خاطر اعضای خانواده آن‌ها شد. میناوند به تازگی ازدواج کرده بود و مادر انصاریان هم که پسرش وابستگی زیادی به او داشت در این رابطه بسیار آسیب دیدند. نزدیک به ۶۰ هزار نفر در ایران بر اثر آلودگی به ویروس کرونا فوت کرده‌اند و به گفته پزشکان همین تعداد در خانه‌ها درگذشته‌اند که در آمار نیستند. تمامی این مرحومان خانواده‌های داغداری دارند و بهتر است بیش از پیش در رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت شود تا آمار مرگ و میر کاهش یابد.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : آنا