اکوبریک نوعی بلوک یا آجر ساختمانی است که کاملاً از پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت ساخته می‌شود و در حال حاضر بهترین روش برای مهار پسماندهای غیرقابل بازیافتی است. به زبان ساده‌تر بطری‌های شفافِ بی‌رنگ و یا رنگی آب‌معدنی ، نوشابه ، دلستر ، دوغ ، شیر و روغن را شسته و خشک می‌کنیم و داخل […]

 

اکوبریک نوعی بلوک یا آجر ساختمانی است که کاملاً از پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت ساخته می‌شود و در حال حاضر بهترین روش برای مهار پسماندهای غیرقابل بازیافتی است.

به زبان ساده‌تر بطری‌های شفافِ بی‌رنگ و یا رنگی آب‌معدنی ، نوشابه ، دلستر ، دوغ ، شیر و روغن را شسته و خشک می‌کنیم و داخل آن را با مواد غیرقابل بازیافت پر می کنیم.

 

 

چه موادی برای پر کردن این بطری‌ها قابل‌استفاده است؟انواع فوم و یونولیت بسته‌بندی‌های چیپس ، پفک ، بستنی ، کیک ، بیسکوئیت و … (فقط درصورتی‌که مرکز بازیافت محل زندگی‌تان، از شما تحویل نمی‌گیرد) فیلترهای سیگار که اصلاً توتون در آن نباشد و در حد امکان کاغذ دور فیلتر کنده شود. انواع دستکش‌های پلاستیکی و ماسک‌های یک‌بارمصرف ، اگر ماسکی استفاده‌شده به خاطر جلوگیری از بیماری‌های عفونی، ماسک شسته و خشک شود. مخصوصاً در دوره همه گیری ویروس کرونا. تکه‌های پلاستیکی رنگارنگ مخصوص تزئین جشن‌ها و بادکنک انواع نی‌های پلاستیکی و یا ظروف یک‌بارمصرف غیرقابل بازیافت و غیرقابل تجزیهسلفون‌های پلاستیکی دور قوطیانواع چسب‌های نواری و برچسب‌های پلاستیکیانواع تیوپ‌های فشاری پلاستیکی مثل خمیردندان و … پلاستیک‌های ماکارونی و حبوبات کارخانه‌ای (فقط درصورتی‌که مرکز بازیافت محل زندگی‌تان، از شما تحویل نمی‌گیرد) ورقه‌های قرص‌هاانواع کیسه‌های فریزر و زباله‌ی غیرقابل بازیافت (فقط درصورتی‌که مرکز بازیافت محل زندگی‌تان، از شما تحویل نمی‌گیرد)
نکته :
۱:حتماً از پسماند مورد گفته‌شده استفاده کنید. استفاده از مواد نو یا بازیافت پذیر مثل فلزات، شیشه و یا حتی پلاستیک‌های قابل بازیافت برای تولید اکوبریک ، به‌منزله هدر دادن منابع ملی است.

۲:به‌هیچ‌وجه از پسماند تر و یا تجزیه‌پذیر (دستمال‌کاغذی، ظروف گیاهی و یا کاغذ) استفاده نکنید. زیرا ممکن است به‌مرورزمان از حجم آن‌ها کاسته شده و سازه را دچار مشکل کند.

اکوبریک چه کاربردی دارد؟

از اکوبریک می‌توان در انواع پروژه‌های ساختمان‌سازی پایدار استفاده کرد. مانند ساخت دکه‌های بازیافت، مبلمان یا المان شهری، ساخت بنادر مناطق محروم.

پلاستیک موجود در اکوبریک ها بسیار بادوام است و هرگز خراب نمی‌شود؛ همین موضوع است که آن‌ها را به یک مصالح ساختمانی ایدئال تبدیل می‌کند.

 

 

  • نویسنده : محمدصادق صابری
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان