?قالیباف در تلویریون دولتی ایران در پاسخ حسن روحانی گفت" ما هول نشدیم و به وظایف قانونی مان عمل کردیم" و این طرح قبل ازتائیدو تصویب مجلس،نظرات کارشناسی شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه را دارد.

مجلس شورای اسلامی اخیرا کلیات و جزئیات “طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران را به تصویب رساند” همانطور که قبلن هم گفته شد، نام طرح با محتوا و اهداف ان کاملا متضاد است، و هیچ سنخیتی با هم ندارند، بیشتر به نظر می رسد، این طرح با هدف جلوگیری از اقدامات دولت روحانی در راستای ادامه مذاکرت برجام با توجه به اعلام “بایدن” مبنی بر بازگشت امریکا به برجام، مصوب شده است‌. اصولگرایان در یک فرایند‌ رقابتی احساس کردند،که ادامه مذاکرات برجام باعث رفع تحریم ها و رونق اقتصادی و بهبود معیشتی جامعه می شود،و مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ مجددا به اصلاح طلب ها و دولتی ها، اقبال نشان خواهند داد.
هدف طرح کاملا روشن و مبرهن است، اینک مروری خواهیم داشت، بر مراحل تصویب این طرح توسط مجلس، و نقش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در تصویب ان، که این روزها سوال بر انگیز شده است.
?قالیباف در تلویریون دولتی ایران در پاسخ حسن روحانی گفت” ما هول نشدیم و به وظایف قانونی مان عمل کردیم” و این طرح قبل ازتائیدو تصویب مجلس،نظرات کارشناسی شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه را دارد.
?عضو هئیت رئیسه مجلس گفت: ما برای این طرح بیش از دوماه با دبیرخانه شورایعالی‌ امنیت ملی مذاکره داشتیم،و
شورای عالی امنیت ملی با این طرح موافقت کرده است.
?سخنگوی شورای عالی امنیت ملی تصویب طرح توسط این شورا را رد کرده است.
?سخنگوی دولت درحدود یک هفته پیش به نقل از روحانی رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: تصویب این طرح توسط مجلس را، با اصل ۱۷۶ قانون اساسی، که تصمیم گیری در چنین مواردی را به شورای عالی امنیت ملی واگذار نموده، مغایر می داند، و معتقد است این طرح باید در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود، نه در مجلس،
اصل۱۷۶ قانون اساسی می گوید:
“به منظور تامین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور، با وظایف زیر تشکیل می گردد”
۱–تعیین سیاست های دفاعی–امنیتی کشور در محدوده ی سیاست های کلی تعیین شده از طرف مقام رهبری
۲–هماهنگ نمودن فعالیت های سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی–امنیتی
۳– بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی.
?محمود واعظی حدود یک هفته پیش به طعنه گفت: ممکن است دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی “یواشکی” و بدون اجازه گرفتن از شورا و رئیس جمهور دست به اقداماتی زده باشد.او گفت:مجلس هیچ هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی نکرده است، و دبیرخانه به تنهایی شان و جایگاهی ندارد، و دبیرخانه باید موضوع را روشن کند.
?رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سخنگوی دولت، رییس دفتر رئیس جمهور در چند روز اخیر به صراحت اعلام کردند، مخالف مصوبه ی مجلس هستند. منتقدان این قانون هم می گویند: تصویب این طرح به معنی پایان برجام است.
?دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پس از انتقاد دولتی ها با صدور بیانیه ای از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها در مجلس حمایت کرد.معلوم شد مجلسی ها درست می گفتند، و با دبیرخانه شورای عالی هماهنگ کرده اند،اما ایا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دارای چنین جایگاهی است، که راسا و بدون نظر شورای عالی و بدون اطلاع رئیس شورا و از طرف خود چنین هماهنگی را انجام دهد؟
?دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و یا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا سایر دبیر خانه ها، بخش ستادی و اداری شوراهای فوق هستند، که وظیفه کارشناسی وجمع بندی‌ نظریات‌و موضوعات قابل طرح در شورا، انهم در چارچوب وظایف قانونی شورا را انجام میدهند. یکی از وظایف اصلی دبیرخانه، بخصوص دبیر شورا، هماهنگی با رئیس شورا در تمام زمینه ها از جمله دستور کار جلسات شورا و در صورت لزوم هماهنگی با سایر دستگاه ها است.تشکیلات و وظایف دبیرخانه هر شورا یا به تصویب همان شورا می رسد،و یا توسط هییت دولت تصویب می شود.
?در حالیکه رییس جمهور بعنوان عالی ترین مقام شورا از این طرح انتقاد می کند،و مخالفت صریح و تند تیز خود را با مصوبه ی مجلس ابراز می دارد، دبیرخانه این شورا در بیانیه ای اعلام می کند،که از دوماه پیش این طرح بین شورای عالی امنیت ملی و مجلس در رفت و امد است. در ادامه می گوید از اصل این طرح استقبال کرده، ونمایندگان پس از تعامل و همفکری با دبیرخانه شورا و وزارت خارجه اغلب ملاحظات را مورد توجه قرار داده اند، در مراحلی نیز برخی نگرانیهای طبیعی و متعارف برای دبیرخانه مطرح بود،که باپیگیری ازمراجع ذی ربط مرتفع شد.
?در بیانه اخیر دبیرخانه شورای امنیت ملی نکات ابهام، تعارضات و تنافصات فراوانی وجود دارد که باید درمورد ان پاسخ داده شود.
?اکنون این سوال مطرح است که ایا مسئولیت پرونده برجام با مجلس است، یا شورای عالی امنیت ملی. بر اساس نظردولت و انچه که تا کنون گذشت، و همچنین براساس وظایف شورای عالی امنیت ملی در اصل ۱۷۶ قانون اساسی، پرونده ی برجام در شورای عالی امنیت ملی پیگیری می شد، ومسئولیت مذاکرات برجام با دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است، و تنها در دولت روحانی مسئولیت مذاکرات برجام به وزارت خارجه محول گردید.از سویی بررسی روند گذشته ی برجام نشان می دهد،تا کنون مجلس نقش کلیدی در برجام نداشته است.بخصوص اینکه مصوبات شورای عالی امنیت ملی تنها با تائید رهبری قابلیت اجرا دارند.درحالیکه در بخشی از بیانیه اخیر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی امده است” این شورا نیز ضمن استقبال از اصل موضوع و احترام به حق نمایندگان محترم مجلس در ارائه و تصویب طرح های مورد نظر، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی ازموضوع جمع بندی و مورد تصویب قرار داد” بیانیه دبیرخانه شورای عالی به طور تلویحی اعلام می دارد، که شورای عالی امنیت ملی تصمیم در مورد برجام را به مجلس داده است.و کلیات طرح مجلس قبلا به تصویب شورایعالی رسیده است.اگر چنین است چرا رییس جمهور بعنوان رییس شورای عالی، وزارت خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات که سه عضو رسمی شورای عالی هستند، و کلا دولت ازاین مصوبه اظهار بی اطلاعی می کنند؟چرا اگر مصوبه ای وجود دارد،به رئیس شورا ارائه نشد ه است؟ در بیانیه دبیرخانه امده بود، که این طرح به مدت دو ماه بین مجلس و دبیرخانه در حال رفت وامد بود است.چگونه ممکن است که طی این دوماه رئیس شورا و سه وزیر عضو اصلی عضو شورا از ان بی اطلاع باشند؟ قاعدتا طی این مدت باید رئیس شورا در جریان قرار می گرفت، تا ذهنیت در دولت و جامعه ایجاد نشود.
?ایا مجلس با تصویب این طرح اختیارات رییس جمهور را کاهش نداده است؟ که اگر داده باشد، به نوعی خود تخلف است، و نظام پارلمانی را در ذهن متبادر می سازد. این در حالی است که نظام فعلی ریاستی است‌،و رییس جمهور در سخنان امروز خود گفت: هیچ کس نمی تواند،برای دولت خط مشی تعیین کند. خط مشی دولت را رییس جمهوری تعیین می کند، و این اختیارات را مردم با امدن پای صندوق های رای به رییس جمهور داده اند، با کمی دقت می توان گفت: بیانیه اخیر دبیرخانه و حمایت از مصوبه مجلس، به نوعی مهر تائید بر کاهش اختیارات رئیس جمهور بوده است.
?ایا بیانیه اخیر دبیرخانه قبل از صدور به اطلاع رییس جمهور بعنوان رییس شورایعالی رسیده است؟ اگر رئیس جمهور در جریان بود، چرا طی یک نامه به شورای نگهبان مخالفت خود را اعلام و خواهان عدم تصویب و عدم تایید مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان شد؟
?اگر رئیس شورا و اعضای ان از این طرح بی اطلاع بودند، پس دبیرخانه با کدام مرجع و نهاد هماهنگی نموده است، تا نگرانی های خود را بر طرف نماید؟
?بنظر می رسد بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که به منظور کاهش تنش ها، ابهام زدایی و در راستای شفاف سازی سیر قانونی مصوبه ی مجلس صادر شده بود، خود باعث بوجود امدن ابهامات جدید شده است.
? در مناقشه بین دولت و مجلس، دبیرخانه شورای عالی به جای روشنگری و کاهش تنش و ایجاد وحدت و انسجام در یک تصمیم ملی، با بیان این جمله “انچه که بر خلاف مصالح ملی بوده و مورد نگرانی می باشد همین جنجال ها است که شان و جایگاه نهادهای قانونی کشور را مورد خدشه قرار داده و به وحدت و انسجام ملی خسارات وارد می کند” عملا هییت دولت را مورد حمله قرار داده است. چون بیشترین مخالفت ها با مصوبه مجلس، از سوی دولتی ها صورت گرفته است.
?در بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی امده است: که درمصوبه شورای عالی امنیت ملی ازمجلس شورای اسلامی خواسته شده بود،دربررسی و تدوین نهایی طرح،با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ووزارت امورخارجه نیز تعامل و همفکری داشته باشد.اما براساس اعلام وزارت امور خارجه،هیچ نوع هماهنگی با انها صورت نگرفته است.
?این نوع ابهامات و دور زدن قوانین و دستور العمل ها انهم در سطح عالی ترین نهاد های کشور قابل قبول نیست، و باعث ایجاد بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمیت می شود.و دشمنان خارجی نهایت سو استفاده را از ان خواهند کرد.از طرفی وجود این همه فاصله و حفره در بین نهادهای امنیتی و‌حکومتی ممکن است،سبب نفوذ عوامل سرویس های اطلاعاتی بیگانه دربالاترین سطح ملی شود،که نتیجه ان ، ترور دانشمندان هسته ای،سرقت اسناد وانفجار سایت های هسته ای است.

  • نویسنده : ملک محمد مکوندی
  • منبع خبر : صدای هم وطن