شهر اهواز یک شهر مسطح است و مانند دیگر شهرها نیست که شیب دار بوده و امکان خروج آب را دارند.

به گزارش روابط عمومی استانداری خوزستان غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه دوشنبه در گفتگو با شبکه اول سیما گفت: جمع آوری آب های سطحی طبق قانون از وظایف شهرداری هاست و در اهواز سیستم جمع آوری آب های سطحی بر اساس برآورد صورت گرفته بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد که این رقم از عهده شهرداری خارج است و قانون هم آن را بر عهده شهرداری گذاشته است که این شرایط مشکلات آبگرفتگی را در پی داشته است.
وی افزود: شهر اهواز یک شهر مسطح است و مانند دیگر شهرها نیست که شیب دار بوده و امکان خروج آب را دارند.
شریعتی ادامه داد: با توجه به مسطح بودن اهواز نیاز به ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه های گسترده است که آبهای سطحی جمع آوری شود.
استاندار خوزستان در پاسخ به ادعای مجری برنامه شبکه یک سیما مبنی بر اینکه سپاه در حوزه بحران آبگرفتگی اقدامات بیشتری داشته در حالیکه استانداری اقدام خاصی نداشته است گفت: همه نهادها و دستگاه ها ارکان مجموعه نظام و حاکمیت هستند و ما چنین تفکیک هایی را قائل نیستیم در عین حال من و معاون عمرانی استانداری با بروز بحران در بندر امام مستقر شدیم و مسوولان ذیربط مدیریت امور را بر عهده دارند همچنین از فرمانده سپاه استان خواستیم نیروهای خود را برای کمک به بندر امام اعزام نمایند و همه در کنار هم کار میکنیم.
شریعتی خاطرنشان کرد: حل معضل آبگرفتگی یک کار زیرساختی و اساسی و با اعتبار بسیار زیاد نیاز دارد.
استاندار خوزستان عنوان کرد: در رابطه با فاضلاب در اهواز مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به قیمت سال ۹۸ نیاز است که تکمیل شود و اقدام خوبی که به پیشنهاد دولت و با اجازه مقام معظم رهبری شد اختصاص ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه برای شبکه فاضلاب اهواز بوده است و ما امیدواریم همین رقم در بودجه سال آینده نیز در نظر گرفته شود.
شریعتی اظهار داشت: همچنین برای تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز ۴۰ میلیون یورو فاینانس خارجی در نظر گرفته شده است و جمعاً حدود ۱۴۰ میلیون یورو در طول دو سال برای اهواز اختصاص می یابد که در صورت تخصیص آن حدود نیمی از هزینه مورد نیاز برای فاضلاب اهواز پوشش داده می‌شود و ما امیدواریم با هزینه‌کرد درست آن حدود ۶۷ مشکلات فاضلاب اهواز را حل کنیم.
وی تصریح کرد: شبکه فاضلاب اهواز قرار شده به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) واگذار شود و تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز که فاینانس خارجی است منافصه آن برگزار شده و پیمانکار مشخص شده است و در مرحله کارهای اداری و بروکراسی در کشور ما و کشور خارجی است و امیدواریم به زودی مرحله اجرایی آن آغاز شود.
استاندار خوزستان توضیح داد: امسال تقسیم کاری صورت گرفت برای اجرای طرح‌های ضربتی در سطح اهواز با همکاری شهرداری و شرکت آبفا که شرایط دفع آب های سطحی بهبود یابد و با انجام اقدامات ضربتی شهرداری و آبفا کارهای خوب انجام شد به صورتیکه سال گذشته حدود ۸ تا ۱۰ روز آبهای سطحی ایستایی و ماندگاری داشت و مردم را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت اما امسال عمده مناطق امروز صبح از آبگرفتگی خارج شد و تعداد منازلی که دچار آبگرفتگی شدند معادل ۱۵ درصد منازل خسارت دیده در بارش سیل آسای پارسال بود.
شریعتی بیان کرد: برخی مناطق مانند کوی الهادی کمپلو کوی علوی هنوز مشکل دارند همچنین شهرک دانشگاه و معین زاده مشکل در حال حل شدن است.
وی اضافه کرد: در بندر امام و شهر چمران که جزو ماهشهر است به دلیل حجم بارش بی سابقه ۱۷۰ میلی متری این وضعیت را شاهد بودیم در صورتی که متوسط سالانه بارش در این شهر ۱۷۶ میلی‌متر است البته در شهر چمران به جز بخش کوچکی از آن کاملا از آبگرفتگی خارج شد اما در بندر امام برخی مناطق هنوز مشکلات دارند.
استاندار خوزستان عنوان کرد: ما از محل اعتبارات عمرانی به همه دستگاهها کمک می کنیم در عین حال استانداری نقش اجرای پروژه‌ها را ندارد و یک دستگاه حاکمیتی است و به عنوان رئیس شورای برنامه‌ریزی استان به پروژه های دستگاه های مختلف کمک هایی اختصاص می دهد.
وی بیان کرد: با اقداماتی که در حال انجام است آب به سرعت در حال پایین آمدن است البته با تغییر اقلیم و بروز بارش های سیل آسا توجه ویژه کشور به مشکلات استان را می‌طلبد هرچند این بارش های سنگین مزایایی هم برای ما همچون ایجاد پوشش گیاهی در کانون های ریزگرد و رونق کشت تابستانه در خوزستان داشته است.
استاندار خوزستان در پایان گفت: امیدواریم با عزم ملی به مشکلات استان که مزایا و خدمات زیادی به کشور ارائه میدهد شرایط زندگی بهتری در استان ایجاد شود و رضایت مردم خوزستان جلب شود.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : روابط عمومی استانداری