البته برای ترسیم چنین نقشه ای حتما باید لایه های تعریف شده در نقشه های جی آی اس برقرار کرد, خلق چنین نقشه ای می تواند هدف دار و در یک دوره زمانی طولانی ترسیم شود.

   آیا نقشه ی شهر و تقسیم بندی محله ها فقط باید بر اساس عوارضی فیزیکی و کالبدی مانند خیابانها و یا ریلهای آهن و مسیر رودخانه و…. باشد, یا امکان تقسیم بندی های دیگری هم وجود دارد؟
شاید بدانید که مهم ترین هدف از پیدایش شهرها زندگی و زیست اجتماعی در کنار همدیگر بوده است و بهترین شهرهای دنیا آن هایی هستند که بتوان در آن ها بهترین نوع روابط انسانی را تعریف و اجر کرد, چنین شهرهایی زنده و پویا و دارای آرامش اجتماعی و مورد پذیرش افکار عمومی هستند.
هدف از این نوشتار یادآوری ترسیم نوعی خاصی از نقشه است که می تواند روابط بین مردم شهر را نمایش دهد, برای ترسیم چنین نقشه ای که کاری حساس و کاربردی و تخصصی است بر خلاف نقشه های شهرسازی و معماری و … باید متخصصان علوم اجتماعی در کنار هم ضوابط و معیارهایی را تعریف نمایند که بتوان همه شهروندان را مورد پایش قرار داد و نوع روابط آن ها را ترسیم کرد.
برای ترسیم این نقشه می توان تمامی افراد ساکن در محله های شهری را بر اساس آمار سکونت مانند یک نقطه در نظر گرفت و ارتباط انسانی آنها را با خطوطی بهم متصل کرد.البته هر نوع رابطه با دیگر افراد می تواند رنگ خاص داشته باشد که البته هدف خاص را دنبال می کند.
البته برای ترسیم چنین نقشه ای حتما باید لایه های تعریف شده در نقشه های جی آی اس برقرار کرد, خلق چنین نقشه ای می تواند هدف دار و در یک دوره زمانی طولانی ترسیم شود.
در ترسیم چنین نقشه های کاربردی که در آن اهداف انواع ارتباط ها و ماهیت انسانی محله ها و نیازها و علایق و … ترسیم می شود می توان بنا به نیاز مهندسی فرهنگی در شهرها را اجرا کرد و برای تعالی جامعه از آن بهره برد و یا نیاز سنجی های متفاوت اجتماعی به عمل آورد. مثلن جماعت طرفدار موسیقی یا تئاتر و یا هنرمندان و علاقمندان به نقاشی و … در کلیت شهری قابل بررسی و برنامه ریزی می باشند و می توان برای مثلن احداث مراکز خدماتی و تحلیل سفرها و یا برنامه فرهنگی از آن ها بهره برد. چنین تقسیم بندی های اجتماعی دقیقن همان موضوعی است که شبکه های بزرگ اجتماعی ( مانند فیسبوک و اینستاگرام و توئیتر و… ) در سطح جهانی انجام می دهند و اطلاعات خود را بعد تحلیل های فراوان و هوشمند و حتا بنا به درخواست مشتری ها در اختیار اهداف سیاسی و اقتصادی و تجاری و… قرار می دهند و از این طریق کسب درآمد می نمایند.
مراحل انجام کار نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق و همکاری گروهی و نیاز زیر ساخت دارد که می تواند به صورت مرحلهای انجام و بعدها به صورت هوشمند و کارآمدتر اصلاح و توسعه یابد. لازم به توضیح است باید برنامه ریزی شهری باید بر اساس نیازهای انسانی و علایق و فرهنگ آن ها به پیش رود تا مورد استقبال شهروندان واقع گردد و به تسهیل روابط انسانی و ارتقای سطح اجتماعی جامعه شهری کمک کند و برای انجام این مهم نیاز به پایش اجتماعی شهروندان است تا بر اساس آن برنامه­های ریزی لازم انجام شود, مگر نه تنها بر اساس کالبد شهری و جزیره ای هر گونه تلاش برای ارتقای وضعیت شهرها کاری عبث و بیهوده است.