?فرصت های داده شده به انسانها نوعی لطف الهی است که باید قدر انرا دانست و از ان در جهت خدمت به مردم استفاده کرد،انتظار می رودهمانطور که خود را صادقانه معرفی نمودید، همچنان با اصالت و با عدالت و راستگویی، و پیگیری صادقانه و استفاده از نظرات همفکران و سایر دلسوزان استان در همه اقوام و گروه ها،مدیران رسانه ها که اغلب انسان های دلسوز و کارشناس هستند.به مردم خدمت نمایید.بدیهی است تا زمانی که به این شیو عمل نمایید، مورد حمایت اکثریت قریب باتفاق همه گروه ها خواهید بود.البته نقد کارشناسی منصفانه و عادلانه، حق تک تک مردم و بخصوص رسانه ها است. امید است شما بتوانید در مدت کوتاه باقیمانده از عمر دولت روحانی از تتمه ابروی دولت محافظت فرمایید.

بخش اول

 

?قبل از ورود به موضوعات
اصلی ویژگی کمتر دیده شده از استاندار توجه همه از جمله این جانب را به خود جلب نمود.او در کلیپی ضمن معرفی خود بر خلاف رویه معمول مدیران “که سعی می کنند مطابق با جو حاکم بر کشور که متاسفانه همراه با ریا است خود را معرفی نمایند” در سخنان صمیمی همراه با صداقت خود را معرفی نمود.
اولا خود را زاییده روستا و از خانواده متمول معرفی کرد. او گفت که خانواده اش به تجارت مشغول بودند و وضع مالی بسیار خوبی داشتند.ثانیا خود را از یک خانواده با اصالت و از نوادگان خوانین معرفی کرد. ثالثا ضمن معرفی فرزندان و مدارج تحصیلی انها، اشاره به فعالیت موفقشان در بخش خصوصی داشت و از قرارداد های خوب انها با توجه به توانایی های تخصصی سخن گفت البته عنوان نمود که انها در استان هایی که او مسئولیت دارد، فعالیت نمی کنند.رابعا اعلام نمود برای مقطعی که شغل دولتی نداشت، عضو هییت مدیره برخی از این شرکت ها بوده و به فعالیت اقتصادی می پرداخت، که البته با گرفتن سمت در دوایر دولتی از هئیت مدیره استعفا داد.ایکاش همه مسئولین به واقعیت و به دور از ریا خود را معرفی نمایند.

?گر چه استاندار خوزستان در مرحله پایانی عمر دولت روحانی به این سمت منصوب شدند و طبق روال معمول در کشور، چنانچه دولت بعد هم فکر نباشد، عمر مدیریتی ایشان کوتاه خواهد بود، اما لازم دانستم با در نظر گرفتن دو فرض حضور کوتاه مدت و بلند مدت استاندار در استان، مطالبی جهت تنویر ذهن ایشان بیان نمایم.

?با توجه به اینکه جنابعالی استاندار منصوب دولت روحانی هستید باید بدانید که مردم استان خوزستان در بدترین شرایط اقتصادی،معیشتی، بیکاری،زیست محیطی، علی رغم ناملایمات در دولت اول روحانی دین خود را در سال ۹۶ به نحو احسن نسبت به او ادا کردند.در حقیقت ان تجمع ۷۰ هزار نفری در استادیوم تختی اهواز و ان شعار معروف “ما که هوا نداریم، بازم هواتو داریم” نه تنها در استان حماسه افرید بلکه باعث شور و هیجان انتخاباتی در سایر استان های کشور و رای کم نظیر ۲۴ میلیونی به روحانی درسال ۹۶ شد.در سال ۹۲ میزان رای روحانی در استان ۶۷۵ هزار و ۴۹۵ نفر معادل ۳۴.۱۵ شرکت کنندگان بود.اما در سال ۹۶ یک میلیون و ۲۱۴ هزار و۲۲۹ نفر معادل ۵۷ درصد شرکت کنندگان درانتخابات به روحانی رای دادند میزان رای روحانی در سال ۹۶ تقریبا دو برابر سال ۹۲ بوده است.در اینجا یادی کنم از خدمات بزرگمرد به یاد ماندنی مرحوم دکتر کهرام رئیس ستاد انتخابات روحانی درخوزستان که با درایت و تدبیر و مدیریت منحصر به فرد توانست لشکر پراکنده ی اصلاح طلبان استان و گرایش های قومی را با همه ی ناراحتی از دولت اول روحانی به انسجام برساند که حاصل ان حماسه رای مردم خوزستان به روحانی بود.روح این عزیز شاد و یادش گرامی باد.

?انتظار می رفت روحانی و هیئت وزرا در دولت دوم خود معضلات و مشکلات این مردم را با توجه به قابلیت ها،پتانسیل و مزیت های شگرف استان در اولویت برنامه های خود قرار دهند که متاسفانه اینچنین نشد.قابلیت و مزیت هایی که نه تنها با سایر استانهای کشور قابل قیاس نیست بلکه بسیاری از کشورهای مهم دنیا نیز صاحب این همه مزیت و قابلیت های توسعه ای نیستد،

?بررسی فرایند توسعه در ایران و نفش سازمان و مدیریت در توسعه ایران مستلزم عوامل مختلفی است، که مهم ترین عامل موفقیت برنامه های توسعه، لیاقت و شایستگی مدیران توسعه است، در این میان نقش و جایگاه قانونی و عملی استانداران اهمیت ویژه ای در توسعه منطقه ای دارد. دولت روحانی با گماردن مدیران ضعیف و کوچک بالاترین ضربه را به مردم استان خوزستان وارد نموده است و فرصت ها پشت سر هم از بین رفت.علی رغم توصیه ستاد روحانی و سایر معتمدین اصلاح طلب بدلیل رانت هایی که برخی از عوامل دولت در خوزستان داشتند، حاضر به تعویض استاندار و سایر مدیران ناکار امد نشدند.
در نتیجه وضع خوزستان از قبل هم بدتر شد.قصد ورود به عملکرد و نقد مدیران قبلی را بدلیل طولانی شدن مطلب ندارم؛ اما توصیه می شود که در مرحله اول عملکرد مدیران را به شیوه های مختلف ارزیابی نمایید و اگر برنامه ی بلند مدت دارید مدیران کوتوله را از مناصبی که به ناحق غصب نمودند، عزل نمایید. لازمه پیشرفت استان مستلزم وجود مدیران لایق و کاردان است.

?از مشورت با افراد فرصت طلب و کوچک و کسانی که بالاترین هنرشان تخریب دیگران است و همچنین از افراد قوم گرای محض خودداری فرمایید. با کمی کنکاش وجستجو بزرگان، صاحب نظران و معتمدین استان از تمام اقوام را پیداخواهید کرد.

? توصیه می شود از گعده های شبانه و دعوت به شام و نهار افراد فرصت طلب که صرفا بدنبال منافع خود هستند و همچنین افرادی که تحت لوای قومی شما را محاصره می کنند پرهیز کن، و پرستیژ، شان و جایگاه استانداری را حفظ بفرما، شریعتی ذاتا انسان خوبی بود و خوب هم اغاز کرد اما در ادامه بدلیل وجود تعدادی افراد فرصت طلب در اطراف ایشان روز به روز از صاحب نظران و معتمدان و بزرگان استان فاصله گرفت.

?ممکن است این تصور در ذهن جنابعالی و یا انهایی که قصد محاصره و انتفاع از شما را دارند پیش اید که فلانی از چه جایگاهی این توصیه ها را به جناب استاندار بعنوان نماینده عالی دولت مطرح می کنند؟ باید گفت: در وهله اول بعنوان یک شهروند و استفاده از حقوق شهروندی.در وهله دوم با توجه به درگذشت برادر عزیز و ارجمند جناب اقای دکتر کهرام رییس ستاد روحانی در استان ، از طرف ستاد روحانی این مطالب بعرض می رسد. کما اینکه همین توصیه ها در جلسه ای که در غیاب مرحوم دکتر کهرام عزیز بدلیل مسافرت خارج از کشور، ابن جانب با استاندار وقت گذاشتم و تمام روسای کمیته ها و مشاورین و ستاد های فرعی و روسای ستاد شهرستان ها حضور داشتند تمام مسائل و موضوعات و گلایه ها به جناب شریعتی منتقل گردید. در وهله سوم بدلیل اینکه این جانب بعنوان یکی از ده ها نفر نیروی های سیاسی چپ و اصلاح طلب عرب و عجم از سال ۶۰ به بعد در تمام جریانات سیاسی حضور داشتم و همانند برخی از برادران عرب، لر، بختیاری ، شوشتری ، دزفولی و بهبهانی در راستای تحقق اهداف خود متحمل هزینه های زیادی گردیدیم ،و در وهله اخر بعنوان یک بختیاری که طی چهل سال فعالیت سیاسی همواره در راه سرافرازی و اعتلای قوم خود در کنار سایر اقوام در راستای منافع ملی فعالیت نمودم، لازم دانستم این مطالب را بعرض برادر خود برسانم. چه بخواهید و چه نخواهید عملکرد شما از دو بعد متوجه ماها خواهد شد. بعد اول بعنوان نماینده عالی دولت روحانی و بعد دوم بعنوان یک بختیاری، موفقیت شما سبب سرافرازی نیروهای اصلاح طلب و معتدل طرفدار دولت و همچنین قوم بختیاری خواهد شد، و برعکس.

?استان خوزستان رنگین کمان اقوام مختلف اعم از لر،بختیاری بهبهانی،دزفولی،ترک،شوشتری، عرب اقلیت های اصفهانی و….. است که سالیان متمادی بصورت مسالمت امیز در کنار هم زندگی می کنند،مشکلات و معضلات استان گریبانگیر تمام اقوام است و فرقی از این لحاظ بین انها وجود ندارد.اما باید گفت: در دهه اخیر افراد فرصت طلب در راستای تحقق منافع خود، با ایجاد اختلاف بین اقوام باعث نوعی حساسیت قومی در استان گردیدند. در شرایط فعلی این حساسیت بیشتر خود را در انتصاب مدیران و انتخابات مجلس و شورای شهر نشان می دهد.انتظار می رود رویکر جنابعالی براساس شایسته سالاری و رعایت حقوق شهروندی کلیه اقوام و بدون واهمه از جوسازی های کاذب باشد.

?هماهنگی بین مسئولین قوای سه گانه در استان و همچنین مسئولیت اجرای سیاست های عمومی کشور در وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروی انتطامی، شورای اسلامی شهر و روستا، موسسات غیر دولتی با استاندار است.نیروهای نظامی درچارچوب وظایفی که درارتباط با امنیت مناطق دارند،تحت نظر استانداران هستند‌. استاندار بعنوان رئیس شورای تامین می تواند مسائل ضروری و با اهمیت را در این شورا مصوب نماید. مصوبات شورای تامین برای ارگان های عضو و سایر دستگاه های اجرایی لازم الاجرا است.این وظایف بدین دلیل مطرح شد تا جایگاه و قدرت استاندار روشن شود.متاسفانه برخی از استانداران بخصوص استاندار سابق خوزستان باعث تضعیف وضایع شدن این جایگاه گردیدند. او در انتصاب مدیران استانی گوش به فرمان نمایندگان مجلس و سایر ارگان های دیگر بود. هیچ فرماندار و یا بخشدار و مدیر کلی بدون اجازه نمایندگان منصوب نگردید. هر دولتی تنها با استفاده از نیروهای توانمند و هم فکر می تواند در اجرای سیاست های خود موفق باشد‌.مسلما کسی که دولت و سیاست های انرا قبول نداشته باشد، نمی تواند مجری مناسبی برای اهداف دولت باشد. ایکاش مدیران توانمندی از مخالفین دولت منصوب می شد تا حداقل مسائل روزمره مردم را حل و فصل می کردند.انتصاب برخی از مدیران ستادی هم از این قاعده مستثی نبود.ایا چنین مدیرانی می توانند بعنوان عاملین اصلی توسعه استان نقش افرینی کنند؟از شما انتظار می رود جایگاه تضعیف شده ی استانداری را بازسازی نمایید،و شان و اقتدار لازم را به ان برگردانید.

?فرصت های داده شده به انسانها نوعی لطف الهی است که باید قدر انرا دانست و از ان در جهت خدمت به مردم استفاده کرد،انتظار می رودهمانطور که خود را صادقانه معرفی نمودید، همچنان با اصالت و با عدالت و راستگویی، و پیگیری صادقانه و استفاده از نظرات همفکران و سایر دلسوزان استان در همه اقوام و گروه ها،مدیران رسانه ها که اغلب انسان های دلسوز و کارشناس هستند.به مردم خدمت نمایید.بدیهی است تا زمانی که به این شیو عمل نمایید، مورد حمایت اکثریت قریب باتفاق همه گروه ها خواهید بود.البته نقد کارشناسی منصفانه و عادلانه،حق تک تک مردم و بخصوص رسانه ها است. امید است شما بتوانید در مدت کوتاه باقیمانده از عمر دولت روحانی از تتمه ابروی دولت محافظت فرمایید.

  • نویسنده : ملک محمد مکوندی
  • منبع خبر : صدای هم وطن