مدیرعامل آبفای کشور گفت: ابتدای دولت بویژه ابتدای سال ۹۳ که سال بسیار سختی بود، حدود ۵۴۷ شهر ما دچار مشکلات جدی تامین آب در سطح کشور بود که اکنون به ۱۷۰ شهر رسیده است.

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با معاون اول رئیس جمهوری گفت: امسال، با توجه به مسائل اقتصادی و شیوع کرونا، چالش‌هایی را پیش روی صنعت آب و فاضلاب داریم که پایداری خدمات ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جانباز از این چالش‌ها به پایداری منابع آب و اقتصاد آب اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت بویژه ابتدای سال ۹۳ که سال بسیار سختی بود، حدود ۵۴۷ شهر ما دچار مشکلات جدی تأمین آب در سطح کشور بود که وضعیت قرمز را در آن شهرها داشتیم و الان در حال حاضر به یمن پروژه‌های آبرسانی و بارش‌هایی که در برخی از نقاط کشور عمدتاً در جاهایی که از آب شرب استفاده می‌شود، این شهرها به ۱۷۰ شهر کاهش پیدا کرده است.

به گفته این مقام مسؤول اگر ۹۵ شهر که کمتر از ۱۰ درصد کمبود دارند را از این کم کنیم، تعداد بسیار کمی از شهرهای ما دچار چالش هستند، اما حدود ۲۵ میلیون نفر با این چالش مواجه هستند. وضعیت پایداری منابع آب در سطح کشور ارتقا پیدا کرده و تعداد شهرهایی که دچار کمبود شدید آب هستند از ۲۸۵ شهر به ۵۲ شهر کاهش یافته است. چالش عمده ما این است که در شهرها کمتر از ۵۰ درصد و در روستاها کمتر از ۲۵ درصد بهای محصولی که ارائه می‌کنیم را دریافت می‌کنیم. اقتصاد این صنعت باید متکی به منبع دیگری هم باشد که دولت عمدتاً از محل اعتبارات عمرانی بخشی از این را جبران می‌کند.

جانباز همچنین اظهار داشت: امسال، سال ویژه‌ای است، کرونا به طور متوسط میزان مصرف آب کشور را ۱۱ درصد افزایش داد و در مراکز استان‌ها به حدود ۲۷ درصد رسید و در ابتدای سال با هشدارهایی که داده شد در برخی شهرها مانند تبریز تا ۴۵ درصد افزایش مصرف داشتیم.

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری پروژه آب شیرین‌کن هرمزگان اظهار داشت: بخش خصوصی به ما اعتماد کرده است، در ابتدای دولت ۸۵ طرح B.O.T در بخش آب شیرین‌کن‌ها داشتیم که به ۱۶۶ طرح رسیده است. در سال‌های گذشته یکی از چالش‌های ما، آبرسانی به جزایر بود که هم اینک آب آنها تأمین شده است.

  • نویسنده : صدای هم وطن
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان