امسال جوامع محلی از کاشت جنگل کاری اقتصادی در سطح خوزستان استقبال خوبی نموده اند اما تمام جنگل کاری اقتصادی که توسط جوامع روستایی انجام می گیرد در شمال استان بود سهم جنوب استان از پروژه های اقتصادی جنگل صفر بود. ولی برای اولین بار یک نفر از بخش نیسان از شهرستان هویزه، روستای هورت […]

امسال جوامع محلی از کاشت جنگل کاری اقتصادی در سطح خوزستان استقبال خوبی نموده اند اما تمام جنگل کاری اقتصادی که توسط جوامع روستایی انجام می گیرد در شمال استان بود سهم جنوب استان از پروژه های اقتصادی جنگل صفر بود.

ولی برای اولین بار یک نفر از بخش نیسان از شهرستان هویزه، روستای هورت عاگول با همت سبز خود مبادرت به جنگل کاری در جنوبی ترین نقطه استان کرد کاری ماندگار و اقتصادی پایدار که به سود تمام مردم منطقه تمام می شود.

موسی بوعذار از طریق مدیریت آگاهانه، می خواهد تعادلی بین حفاظت از جنگل ها و صنعتی که بی نهایت سود اقتصادی برای منطقه و کشور دارد فراهم کند.
مرحله کاشت جنگل کاری به دست توانای این معلم سبز انجام گرفت تا برای اولین بار در این منطقه کاری را شروع شود که در اقتصاد، محیط زیست، امنیت و پایداری و ایجاد توسعه پایدار نقشی بی بدیل داشته باشد.

در شرایطی که روزبه‌روز از گسترده جنگل‌های کشور بر اثر عوامل متعددی همچون خشکسالی، تغییر اقلیم، دخالت‌های انسانی با محوریت قاچاق چوب و آتش‌سوزی کاسته می‌شود، حفاظت از منابع طبیعی و توسعه عرصه‌های جنگلی به هدفی بزرگ تبدیل شده است. هدفی که علاوه بر توانمند سازی جوامع محلی تولیدات ملی افزایش و محیط‌زیست هم حال بهتری می‌یابد. برنامه‌ای که باید از این پس با جدیتی بیشتر در استان‌ دنبال شود

جنگل‌کاری اقتصادی یک برنامه بزرگ و بی بدیل اقتصادی- محیطی‌زیستی است که سود اقتصادی حاصل از کاشت درختان به مردم بومی و عواید زیست‌محیطی آن نصیب کل کشور می‌شود.

راهکار :

برای ایجاد یک حالت تعادل در طبیعت خوزستان و افزایش سرانه جنگلی کشور و استان ،استانداری شرکت های نیشکر را مجاب کند فاضلاب کشاورزی نیشکر را تصفیه و سپس در اختیار جوامع روستایی جهت ایجاد جنگل کاری اقتصادی قرار دهد .

کمک های بلاعوض به جنگل کاری اقتصادی که هم اکنون به یک قانون تبدیل شده در اختیار ذینفان جنگل کار قرار گیرد تا در آینده ای نزدیک شاهد خوزستانی آباد و سبز باشیم .

  • نویسنده : ✍?جواد الهايي سحر
  • منبع خبر : صدای هم وطن