نگاه قومیتی و ناسیونالیستی بالقوه ای از طرف ارامنه ما را تهدید نمی کند و مهم تر اینکه خود را بیش از هر چیز ایرانی می دانند. احتمال اجماع و هماهنگی با سایر کشور ها بر علیه ایران از طرف ارمنستان وجود ندارد. می توان گفت بهترین همسایه ایران است که هیچگاه آسیبی از جانب آنها به ما وارد نشده است.

موضع گیری ائمه  جمعه چهار استان شمال غربی بدعت نامناسبی است که اگر ادامه یابد امنیت ملی کشور را به خطر می اندازد. موضع گیری در قبال مسائل بین المللی بخصوص همسایگان بعهده دولت و وزارت امور خارجه و نهایتا شورای عالی امنیت ملی است.اگر مسئولین هر استان و یا یک منطقه مثل ائمه جمعه ترک نشین بخواهند در مسائل مرزی و اختلافات همسایگان دخالت کنند سنگ روی سنگ بند نمی شود. بدتر اینکه این مواضع براساس پر رنگ‌کردن مسئله مذهب صورت گرفته و از کشور آذربایجان بعنوان کشوراهل بیت یاد کردند.
این مواضع می تواند آغازی برای ایجاد یک حساسیت دینی و مذهبی و نوعی التهاب جدید در منطقه و دنیا باشد.

اختلاف دولت ارمنستان و دولت آذربایجان در مورد قره باغ از پیچیدگی خاصی بر خوردار است. موضع دولت ایران در این مقطع زمانی بسیار حساس است و بایستی از ظرافت لازم برخوردار باشد. روابط ما با هر دو کشور در عالی ترین سطح است گرچه روابط با آذربایجان طی چند سال اخیر بهبود یافته است ،اما روابط با دولت ارمنستان از روز اول تاسیس آن دولت، روابطی مستحکم و استوار و همه جانبه بوده است، گرچه شورای امنیت، قره باغ را متعلق به آذربایجان دانسته اما ادعای ارامنه از نظر تاریخی خیلی غیر منطقی نیست. به همین دلیل است که سازمان ملل و شورای امنیت تاکنون موفق به حل آن نشدند. ارمنستان از نظر ژئو پلوتیک و تمامیت ارضی هیچ خطری برای کشور ما ندارد.

نگاه قومیتی و ناسیونالیستی بالقوه ای از طرف ارامنه ما را تهدید نمی کند و مهم تر اینکه خود را بیش از هر چیز ایرانی می دانند. احتمال اجماع و هماهنگی با سایر کشور ها بر علیه ایران از طرف ارمنستان وجود ندارد. می توان گفت بهترین همسایه ایران است که هیچگاه آسیبی از جانب آنها به ما وارد نشده است.
کشور آذربایجان نوعی وابستگی قومی و ناسیونالیستی با ترکیه دارد که لازم است تحرکات این کشور با سیاست های دولت ترکیه یکجا مورد ارزیابی قرار گیرد. علی رغم روابط مناسب امنیتی و اقتصادی وبین المللی با ترکیه می طلبد تا در جهت منافع ملی تحرکات و موضع گیریهای دولت ترکیه از جمله حرکات ناسیونالیستی ترکی و آرمان خواهی در راستای ایجاد دولت عثمانی ، که مرتب از طریق اردوغان بیان می گردد.
اقدامات ترکیه در سوریه ،عراق، لیبی و همچنین منازعات ترکیه با یونان و کل اروپا در رابطه با نفت و گاز دریای مدیترانه که ناشی از بلند پروازیهای دولت ترکیه در راستای اهداف دولت عثمانی است، مد نظر دولت ایران قرار گیرد.

حمایت بدون قید و شرط دولت ترکیه از دولت آذربایجان آنهم با شعار بسیار خطرناک ” یک ملت و دو دولت ” که شعار خطرناکی برای ایران است نباید در معادلات فعلی مورد غفلت قرار گیرد. تحرکات دولت آذربایجان با هماهنگی ترکیه در مناطق ترک نشین ایران قبل از بهبود روابط با ایران وحتی در شرایط حاضر، در پنج استان آذربایجان شرقی و غربی،اردبیل، زنجان و قزوین و تلاش در ایجاد تعصب قومی و ناسیونالیست ترکی نباید از دید دولتمردان ما پنهان بماند، پان ترکسیم پدیده خطرناکی است که ۵ استان ترک نشین و بخش عظیمی از جمعیت ترک پایتخت را هدف احساسات و تعلقات قومی و ناسیونالیستی قرار داده و تا جایی پیش رفتند که خواهان پیوستن اذربایجان ایران به جمهوری نو پا و وابسته به صهیونیزم اذربایجان هستند .

جمهوری اذربایجانی که جمعیت شیعه خود را تحت شدیدی ترین اقدامات امنیتی و اعتقادی قرار داده و از هر گونه ازادی عمل و بر گزاری مراسم عادی مذهبی جلو گیری می کند ، اگرچه مردم غیور و شجاع ترک در پنج استان فوق، اقدامات آنها را نقش برآب کردند اما همانند سایر مناطق مرزی توانستند تعدادی را جذب و گاها اقدامات ایذایی انجام دهند انها حتی ورزش و تیم تراکتور رابهانه ای برای ابراز احساسات قومی و ناسیونالیستی و پان ترکیسم خود قرار دادند و سایر اقوام ایرانی را دشمن و در مقابل خود می بینندغافل از اینکه ایران عزیز رنگین کمان اقوام مختلف است که عزت وافتخار همه انها ایران است و خودرا بدون ایران فاقد هویت می دانند، هویت قومی، در ایران یکپارچه معنا پیدا می کند، شعار همه اقوام ایرانی:
“چو ایران مباشد تن ما مباد”
نکته مهم دیگر که باید مورد توجه دولتمردان و شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد اعزام تروریست های داعش و جبهه النصره به نقاط مرزی ایران است
بنظر می رسدامریکا و اسراییل با هماهنگی برخی از کشورهای عربی ضد ایران، وقتی از اهداف خود در سوریه و بخصوص عراق ناامید شدند وبه یمن فداکاری جوانان ایرانی و عراقی شکست را متحمل شدند و نتوانستند به مرزهای ایران نزدیک شوند این بار قره باغ را بهانه قرار دادند و تروریسم ها را در مرز ایران مستقر کردند ،ممکن است
قره باغ هدف فرعی و هدف اصلی ایران باشد،نخست وزیر ارمنستان هم اخیرا به این نکته اشاره ای داشته است، طرح امریکایی و اسرائیلی پس ازشکست در سوریه و عراق ولبنان و ناتوانی در محاصره خلیج فارس و تنگه هرمز و همچنین شکست دو طرح امریکا از جمله مکانیسم ماشه در شورای امنیت ملل متحد، نقشه دیگر شامل محاصره دیپلماتیک ایران تحت عنوان صلح کشورهای عربی با اسرائیل واستقرار اسراییل در مرزهای جنوبی ایران ،و ایجاد یک جنگ در منطقه قفقاز را برای ایران طراحی نمودند افزایش احساسات قومی و پان ترکیسم. و ایجاد بلوا در ایران و حضور نیرو های تروریست داعش و النصره با هماهنگی ترکیه در مرزهای ایران در همین راستا صورت گرفته است ایران باید بدقت این تحولات را زیر ذره بین برده و به مجموعه ی این تحرکات به صورت یک جا بنگردو ضمن  حفظ امادگی نظامی و فعالیت های دیپلماتیک، جبهه سوریه و لبنان و عراق را فعال نماید و انها را در انجا مشغول کند تا انها با فراغت بال به این توطئه نپردازند ، “بهتربن دفاع حمله است” و در عین حال با حفظ هوشیاری و امادگی لازم سیاست حفظ بی طرفی  به صورت رسمی* و تلاش دیپلماتیک و مذاکره با سران دو کشور و آمادگی جهت میانجی گری را سر لوحه سیاست خارجی خود قرار دهد.

  • نویسنده : ملک محمد مکوندی
  • منبع خبر : صدای هم وطن