روند تخریب محیط‌زیست و نابودی منابع طبیعی در خوزستان مشکلات فراوانی برای جامعه ما به وجود آورده است.

 روند تخریب محیط‌زیست و نابودی منابع طبیعی در خوزستان  مشکلات فراوانی برای جامعه ما  به وجود آورده است. تخریب گسترده جنگل های بکر زاگرس، ام دبس ، الباجی، سوسن، سرخاب، اندیکا، نخودکال، آب انجیرک،  چهار دره، دالان، کفت شنگل، مال اقا، چَل، نرگس زار و جنگلهای بکر بلوط و کلخونگ در شش ماهه نخست امسال ۱۷۵ مورد آتش سوزی در سه هزار و ۵۶۸ هکتار از جنگل ها و مراتع استان رخ داده است. درصورتی که  مدت مشابه پارسال ۸۶ فقره آتش سوزی بود.
در بحث هوای استان ، هوای اهواز بر حسب گفته مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بر اساس شاخص های AQI در نیمه نخست امسال (۶ ماهه  اول ٩٨)هوای اهواز فقط پنج روز در شرایط پاک بوده است.
با وجود منابع الاینده ای مثل فلرهای نفتی ، فلرهای صنایع فولاد، دودکش کوره های اطراف شهر ، دود آتش زدن پسماند اهواز آتش زدن مزارع نیشکر اطراف اهواز این شهر  از سال ۹۰ تا کنون ۲ بار به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است.
این یک طرف سکه محیط زیست استان است طرف دیگر و مهمتر و بزرگتر که استان را در معرض نابودی گسترده قرار می دهد انتقال آب های بی صاحب استان به مقصد کویری است  (که اگر کل رودهای خوزستان را انتقال بدهند باز هم کویر سیراب نخواهد شد)
بدمدیریتی آب یا مافیای آب یا دزدیدن حقآبه های مناطق مولد مثل خوزستان باعث شده تا موازین توسعه پایدار و پایداری بوم شناختی سرزمین را از بین ببرد. سدسازی و انتقال‌حوضه به حوضه آب  که با اثرات بیابان‌زایی استان  و خشکیدن رودها و تالاب‌های مهم استان  انجامیده و به ساختار زیست بوم آسیب زیادی زده است.
راهکار اصولی کوتاه مدت جهت آباد کردن خوزستان
به نظر می رسد در این برهه از زمان که استان دستخش تخریب های گسترده طبیعت شده ، آب های استان در حال مهاجرت از استان هستند! فلرهای نفتی در حال سلب سلامت مردم هستند فقط یک راه اصولی ، منطقی ، حقیقی و ضابطه مند می ماند و آن دقت در انتخاب انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی است.
مردم خوزستان با چیدن یک تیم بسیار قوی از افراد متعهد ولایی و جهادگر از تخریب بیشتر محیط پیرامون و جلگه سرسبز خوزستان جلوگیری کنند.
– صرفنظر از کاندیدای دوست وفامیل و تیره و تبار
-صرفنظر از رزومه ی مدیریتی که داشته از وزیر و استاندار و معاون استاندار و مدیر کل و سرایدار و…
-صرفنظر از سابقه و خدمت و کارنامه ای که دارد.
باید فردی انتخاب کنیم که تعهد و میثاق دهد که حافظ محیط زیست استان و پیگیر جدی انتقال آب باشد و برای آب استان برنامه و طرح و ایده و راهکار داشته باشد.
به دنبال شخصیتی قوی باشیم که مطالبه گر باشد و در برابر جبهه بسیار قوی آب سالار ذره ای عقب نشینی نداشته باشد.
فردی یا افرادی را انتخاب کنیم که بتواند اصلاح حکمرانی درحوضه‌های آبخیز، آبریز، منابع طبیعی، محیط زیست باتلفیق دستگاه‌های گوناگون منابع طبیعی، محیط زیست، آب و خاک کشاورزی، کوچک سازی دستگاه‌های ناکارآمد دولتی و تقویت نقش تعاونی‌ها و انجمن‌های محلی و بومی در مدیریت آب را برای استان و کشور تعریف کند.