خوزستان کلکسیونی از امکانات بسیار زیاد و کمبودهای بسیار زیاد است. وجود نفت موجب شده اولین مظاهر مدرنیسم در ایران در استان خوزستان دیده شود. برای نمونه زمانی که در مسجد سلیمان باشگاه گلف وجود داشت در بسیاری از شهرهای ایران این ورزش هنوز شناخته شده نبود. یا وجود زیر ساخت مهمی مانند فرودگاه در […]

خوزستان کلکسیونی از امکانات بسیار زیاد و کمبودهای بسیار زیاد است. وجود نفت موجب شده اولین مظاهر مدرنیسم در ایران در استان خوزستان دیده شود. برای نمونه زمانی که در مسجد سلیمان باشگاه گلف وجود داشت در بسیاری از شهرهای ایران این ورزش هنوز شناخته شده نبود. یا وجود زیر ساخت مهمی مانند فرودگاه در آبادان و رفت و آمد هواپیماهای مسافربری پیشرفته آن روز، نمونه ای از این مظاهر مدرنیسم به شمار می روند. از سوی دیگر سنت های قدیمی، تنوع اقوام و روابط طایفه ای پیچیده هم بر روند توسعه در این استان اثرگذار بوده است. به این ترتیب می توانیم خوزستان را هم مظهر ورود مدرنیسم به ایران بدانیم و…  مظهر سنت گرایی و پایبندی به مناسبات طایفه ای که در زندگی مدرن علی القاعده نباید چندان پررنگ باشند. هرچند ممکن است پوسته مدرن شده باشد اما در عمق روابط اجتماعی مناسبات سنتی نقش آفرین است. قصد ندارم بگویم که این مناسبات طایفه ای نقش منفی دارند: بلکه مقصودم این است که این مناسبات در جامعه ای که نهادهای مدرن در آن شکل گرفته است همچون گذشته دیگر کارکرد ندارد و از این رو نباید چنین مناسباتی بازتولید و تقویت شود. چرا که منجر به ایجاد تضاد و در نهایت مانعی بر سر راه توسعه است.
البته این تناقض تنها مانع بر سر راه توسعه نیست. شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همگی در ارتباط و تعامل با هم قرار دارند و از این رو اگر قرار باشد برای توسعه خوزستان نسخه ای پیچیده شود باید از منظر علمی و بدون تعصب تمامی این عوامل تحلیل شوند. اگر بخواهم به طور گذرا به برخی الزامات مورد نیاز توسعه خوزستان اشاره کنم باید بگویم در گام نخست ما باید خوزستان را از نو بشناسیم. ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی این استان به اندازه کافی شناخته شده نیست. رسانه ها در این زمینه وظیفه دارند در وهله ی اول به مردم استان آگاهی بدهند. مردم باید بدانند که مزیت های واقعی شان در چه چیزی نهفته است. مثلن ممکن است خیلی ساده انگارانه گفته شود که گرمای شدید هوا در خوزستان بر روند توسعه اثر منفی می گذارد. این حرف تا حدی می تواند درست باشد اما نباید نقش آن را خیلی پررنگ دانست. زیرا شهرهای بسیاری در جهان هستند که توانسته اند با غلبه بر این عامل، راه توسعه را برگزینند.

شاید این جمله قدری تکراری به نظر برسد اما ما باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. یکی دیگر از اقدامات مهم در استان خوزستان لزوم تسهیل گفت و شنود میان مردم و مدیران است. بحران های امروز خوزستان نتیجه ناآگاهی و مشکلاتی است که در طول زمان روی هم انباشته شده و درباره شان به اندازه کافی گفت وگو نشده است. باید حرکت های افراطی در استان از طریق روش های منطقی تضعیف شود و از سوی دیگر میان بدنه عمومی و مدیریت استان اعتمادسازی شود. شنیدن صدای منتقدان دلسوز و آگاه که سلامت علمی دارند در تقویت اعتماد اجتماعی راهگشاست. شنیدن این صداها کمک می کند که برای برون رفت از بحران های موجود راه حل های واقع بینانه و علمی پیدا شود و ما کمتر شاهد تصمیم های احساسی و غیرعلمی باشیم.
از سوی دیگر، خوزستان با وجود ابنیه، بافت ها، تپه ها، مجموعه ها و محوطه های ارزشمند و بی بدیل فرهنگی، تاریخی و جلوه ها و مناظر طبیعی و خدادادی، گنجینه ای از شگفتی های طبیعی و موزه ای بی نظیر از آثار فرهنگی، تاریخی را که بعضا قدمتی به اندازه تاریخ بشریت داشته و همچون خورشیدی بر تارک جهان امروزی می درخشد، در خود جای داده است.  خوزستان از نظر جغرافیایی، در یکی از بهترین نقاط ایران واقع شده است و رودهای پرآب آن باعث شده تا این منطقه از دیرباز سکونتگاه مناسبی برای زندگی انسان ها باشد و امروز در جای جای خوزستان آثار تاریخی متعددی یافت می شود که در جذب گردشگری اهمیت ویژه ای دارد. این در حالی است که خشکسالی، گرما و کمبود امکانات رفاهی و عواملی دیگر سبب شده که این استان حتا از نظر ساکنان آن به بدترین جای ممکن برای سفر و گذراندن ایام تابستان معرفی شود و در صنعت گردشگری استان رونقی نداشته باشد.  سفر و جذب گردشگر به استان خوزستان تنها در ایام نوروز آن هم به دلیل آب و هوایی بسیار مساعد و دشت های فراوان که تنها در بهار به جاذبه تبدیل می شوند، میسر و ممکن است.

علاقه روزافزون مردم برای سفر به سرزمین های دیگر و مشاهده تمدن، فرهنگ و نمادهای تاریخی کشورهای کهن و زیبایی های طبیعت گوشه و کنار دنیا، رشد اعجاب انگیزی به صنعت جهانگردی داده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گردشگری خوزستان با توجه به میل افراد برای سفر به استان و بازدید از آثار تاریخی و باستانی، نبود اقامتگاه بین راهی، هتل بین المللی و دیگر خدمات گردشگری مهم ترین عامل جلوگیری از توسعه صنعت گردشگری استان خوزستان است؛ به طوری که هرساله در ایام نوروز حداقل ۵ میلیون مسافر به این استان سفر می کنند

اما در ایام تابستان این استان نه تنها در جذب گردشگر ناتوان می ماند، بلکه از استان هایی می شود که مردم مایل هستند ایام تابستان و اوقات فراغت خود را در مناطقی مساعد و خوش آب و هواتر بگذرانند.  آثار تاریخی بی شمار و منحصر به فردی همچون محوطه جهانی شوش، معبد چغازنبیل، سنگ نگاره های عیلامی ایذه، سازه های آبی تاریخی شوشتر، محوطه باستانی جندی شاپور به عنوان تنها دانشگاه ایران باستان، منطقه بریم در آبادان، وجود چهار رودخانه بزرگ و سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس، چهار تالاب بزرگ، دشت شیمبار در مسجد سلیمان و غیره تنها گوشه ای از این گنجینه بی نظیر فرهنگی، تاریخی و طبیعی، خوزستان را در جغرافیای فرهنگی، تاریخی و طبیعی ملی و بین المللی در جایگاهی ویژه و منحصر به فرد قرار داده است. این جایگاه فرصت بی نظیری را در اختیار استان قرار داده که با توسعه صنعت گردشگری در استان از دیدگاه فرهنگی، خوزستان را به عنوان یکی از گهواره های تمدنی در سطح ملی و بین المللی معرفی نموده و از دیدگاه اجتماعی از آثار فرهنگی تاریخی به عنوان یکی از مولفه های همبستگی ملی و علاوه بر آن با ورود هر گردشگر به استان، توسعه اقتصادی منطقه و کاهش بیکاری و اشتغالزایی مولد را در پی خواهد داشت.
خوزستان با داشتن رودهای پرآب، سواحل زیبا، دشت های سرسبز و اماکن تاریخی همه ساله مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند اما به دلیل شرایط اقلیمی آن بیشتر در بهار میزبان مسافران و گردشگران است. نبود اقامتگاه ها و رستوران های بین راهی مناسب نیز از دیگر مشکلاتی است که همواره مسافرانی را که به این استان سفر می کنند، درگیر کرده است.  اهدافی چون شناساندن آثار تاریخی خوزستان، ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی منطقه و کاهش بیکاری زمانی محقق می شود  که صنعت گردشگری در این استان با تمام ظرفیت های خود و امکانات بالقوه برای رشد و بهره مندی فعال شود.  ایجاد هتل ها، مهمانپذیرها و اقامتگاه های موقت بین راهی به عنوان نخستین گام برای تقویت صنعت گردشگری خوزستان است

  • نویسنده : °شهرام گراوندی
  • منبع خبر : پیوند ایرانیان