آداب رسوم از سویی و قانون هم با قانونی کردن قتل تحت شرایط خاص در تعدد این قتل ها وضعیت را بدتر می کند.

قتل های ناموسی اغلب، قتل یک زن یا یک دختر توسط اعضای مرد خانواده است (پدر، برادر، شوهر). قاتلان اعمال خود را با این ادعا که قربانی باعث آبروریزی یا لکه دار شدن اعتبار خانوادگی شده، توجیه می کنند. حتی اگر دختران و زنان خود قربانی تجاوز جنسی باشند و درست و غلط آن بر اساس احساسات مردان است تا حقیقت. صندوق جمعیت سازمان ملل تخمین می زند که سالانه ۵۰۰۰ زن به دلایل ناموسی کشته می شوند و این جنایات در سراسر جهان، به خصوص در خاورمیانه رخ می دهد. در دهه های اخیر آگاهی بین المللی نسبت به این موضوع بالا رفته و با این حال برخی از کشورها مانند ایران، یکی از ششمین کشوری است که کنوانسیون رفع تمامی اشکال تبعیض علیه زنان را امضا نکرده. در ایران رویداد قضایی اغلب به رفتار زن متمرکز می شود تا خشونتی که علیه او صورت گرفته؛ آن هم خشونتی در حد سر بریدن، خفه کردن، شلیک گلوله، سوزاندن، ضربات چاقو ووووو در ایران طبق آمار غیر دولتی ریحانه مستقر در خوزستان تخمین زده شده که در دو سال گذشته ۶۰ زن در قتل های ناموسی کشته شدند که برخی از آنان بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن داشتند، اگرچه به گمان من آمار می بایست بیش از این باشد زیرا بسیاری از این قتل ها، خودکشی یا تصادف نامیده می شود تا شکایتی و پیگردی و آبرویی بر باد نرود، به این معنی که آداب و رسوم محلی به این پدیده دامن می زند.

چه اینکه در منطقه قبایلی، قاتلان ادعا می کردند که نمی خواستند دست به قتل بزنند و تحت فشار اجتماع چنین کاری انجام داده اند.

آداب رسوم از سویی و قانون هم با قانونی کردن قتل تحت شرایط خاص در تعدد این قتل ها وضعیت را بدتر می کند.

طبق ماده ۶۳۰ قانون جمهوری اسلامی اگر شوهر ببیند که همسرش با مرد دیگری رابطه دارد، می تواند هر دو نفر را بکشد، اما در صورت عدم رضایت زن، شوهر می تواند فقط مرد را بکشد.   یا اگر پدر مرتکب قتل فرزند شود از قصاص مبرا و از ۳ تا ۱۰ سال زندان در انتظارش خواهد بود.

در چنین نابسامانی، ما نیاز داریم به مکان های امن برای قربانیان

ما نیاز داریم به قاطعیت قانون در برخورد با قاتلان جهت جلوگیری از تجری جرم…

ما نیاز داریم به آموزش در مناطق قبیله ای از طریق رسانه و افراد، تا به قوانین احترام بگذارند و به تنهایی قضاوت و محکوم  نکنند…

حفظ کرامت انسان اعم از زن و مرد باید به طور یکسان در نظر گرفته شود تا شاهد چنین فجایعی نباشیم.

ان شاءالله…

 

  • نویسنده : مهناز نصراللهی
  • منبع خبر : اعتماد